مدیرعامل سازمان توان به دفاع پرس خبر داد

اولین توربین بادی ساخت وزارت دفاع به‌صورت آزمایشی وارد مدار برق کشور شد

مدیرعامل سازمان توسعه منابع انرژی وزارت دفاع گفت: اولین توربین کاملاً بومی ساخته شده توسط وزارت دفاع و دانشگاه فردوسی مشهد به‌صورت آزمایشی وارد مدار برق کشور شد.
کد خبر: ۴۰۲۴۴
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۱ - 04February 2015

اولین توربین بادی ساخت وزارت دفاع به‌صورت آزمایشی وارد مدار برق کشور شد

سید مجید هدایت مدیرعامل سازمان توسعه منابع انرژی وزارت دفاع (توان) در گفتوگو با خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس اظهار داشت: سازمان توان حدود ۲ سال و نیم است که بهعنوان یک سازمان مستقل عمل میکند، هرچند که برخی بخشهای آن در این عرصه سابقهی طولانی دارند.

وی افزود: طی این مدت، مجموعههای دانشبنیان در سازمان توان شکل گرفته تا در بسیاری از موارد روی لبهی دانش حرکت کند.

هدایت در ادامه با اشاره به نصب اولین توربین بادی بومی کشور، اظهار داشت: در این هفته اولین توربین بادی با طراحی و ساخت ۱۰۰ درصد بومی، به بهرهبرداری رسید، و امروز برق تولیدی توسط این توربین به شبکهی برق منتقل میشود.

مدیرعامل سازمان توسعه منابع انرژی وزارت دفاع افزود: این دستاورد بزرگ حاصل تلاش چندسالهی یک تیم دانشی با حضور ۱۵۰ محقق بوده است، که بهرهبرداری از آن یک گام بزرگ در موضوع توربینهای بادی به شمار میرود.

وی تصریح کرد: مراحل طراحی و ساخت این توربین در پژوهشکدهی «هواخورشید» دانشگاه فردوسی مشهد که در اختیار سامان توان است، انجام گرفته است.

هدایت با بیان اینکه این توربین در سایت «بادخیز بینالود» در استان خراسان رضوی نصب شده است، ادامه داد: این اولین توربین بادی کشور است که طراحی و ساخت آن بهصورت کامل در داخل انجام شده است و امروز «سازمان توان» آماده است تا بر اساس سفارشها، خط تولید این توربین را نیز راهاندازی کند.

مدیرعامل سازمان توسعه منابع انرژی وزارت دفاع تصریح کرد: این توربین ۱۰۰ کیلووات برق تولید میکند و در برنامهای که تدوین شده است مقرر شده این توربین ارتقا یابد و تولید آن را به ۲۵۰ کیلووات برسانیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: البته سازمان ما مجری طرح ۲ مگاواتی توربین ملی کشور است، که از طریق پژوهشکده هواخورشید با جذب متخصصان دانشگاهیها و مهندسان جوان کشور این کار در حال انجام است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها