قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی خبر داد؛

‌‌بازگشایی مرحله به مرحله صحن‌ها، رواق‌ها و روضه منوره حرم رضوی

مصطفی خاکسار قهرودی از بازگشایی مرحله به مرحله صحن‌ها، رواق‌ها و روضه منوره حرم رضوی با دستور ستاد ملی مقابله با کرونا خبر داد و گفت: ما می‌خواهیم فضا‌های بیشتری از حرم مطهر باز شود.
کد خبر: ۴۰۳۰۲۴
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۲ - 26June 2020

‌‌بازگشایی مرحله به مرحله صحن‌ها، رواق‌ها و روضه منوره حرم رضوی / ما می‌خواهیم فضا‌های بیشتری از حرم مطهر باز شودبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «مصطفی خاکسار قهرودی» قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در گفت‌وگویی تلویزیونی به تغییرات ایجاد شده در اجرای برنامه‌های حرم مطهر رضوی از آغاز سال جدید اشاره کرد و اظهار داشت: در ابتدای سال ۱۳۹۹ مطابق سال‌های گذشته برگزاری برنامه‌های متنوعی برای مراسم تحویل سال جدید در دستور کار آستان قدس رضوی قرار داشت که بر اثر شیوع ویروس کرونا تغییرات گسترده‌ای در آن ایجاد شد و برای جلوگیری از ازدحام جمعیت، با استفاده از ابزار رسانه در سطح ملی و فضای مجازی، حال و هوای حرم مطهر رضوی به منازل مردم برده شد.

وی دهه کرامت را نیز متأثر از جو حاکم بر جامعه در مقابله با گسترش ویروس عنوان کرد و گفت: دهه کرامت امسال برنامه‌ای مستقیم با حضور زائر نخواهیم داشت و آنچه از برنامه‌ها تدارک دیده شده در رواق امام خمینی (ره) ضبط شده و از طریق رسانه در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

خاکسار قهرودی ضمن تشریح برنامه‌های دهه کرامت آستان قدس رضوی، به برگزاری مراسم آیین تعویض پوش ضریح و پرچم گنبد امام رضا (ع) در شب میلاد حضرت ثامن‌الحجج (ع) با حضور خدام و مهمانان به‌عنوان یکی از ویژه‌برنامه‌های اصلی دهه کرامت امسال اشاره کرد.

وی برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی و شاد با همکاری متولیان امر، اعم از برگزاری سرود‌ها در سطح شهر، برگزاری مسابقات فرهنگی، اجرای برنامه‌های هنری با حضور هنرمندان خطاط و نقاش را از دیگر اقدامات آستان قدس رضوی در دهه کرامت عنوان کرد.

قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی همچنین با اشاره به حذف برنامه زیر سایه خورشید در سطح بین الملل گفت: کاروان‌های زیر سایه خورشید با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی و اخذ مجوز از مسئولین بهداشتی هر شهرستان، با همراه داشتن پرچم متبرک حرم امام رضا (ع) سفر‌های خود را به تمام شهر‌های کشور آغاز کرده‌اند.

خاکسار قهرودی همچنین به اجرای برنامه جایزه بین‌المللی قرآن رضوان و جایزه جهانی گوهرشاد حرم مطهر رضوی در حوزه بین‌الملل اشاره داشت که با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، با تغییر زمانی اندک برگزار خواهد شد.

قائم‌مقام آستان قدس رضوی همچنین به برنامه‌های حرم مطهر رضوی به خدمات ارائه شده توسط این سازمان در بخش‌های مختلف کشور اشاره داشت.

وی استفاده از گروه‌های جهادی، تقدیم مساعدت‌ها در قالب جهیزیه، اقدامات آستان قدس رضوی در مناطق سیل‌زده شمال و جنوب کشور که عموماً با رویکرد ایجاد شغل بود و در حال حاضر به بهره‌برداری رسیده را ازجمله اقدامات این نهاد عنوان کرد.

بهره‌برداری از طرح‌های تکمیل شده

قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود به بهره‌برداری از طرح‌های تکمیل شده آستان قدس در دهه کرامت اشاره کرد.

خاکسار قهرودی ایجاد و تجهیز ۱۱ اتاق عمل در بیمارستان رضوی، ایجاد بخش دندانپزشکی و تکمیل سایت این بیمارستان را ازجمله طرح‌هایی عنوان کرد که طی این دهه به بهره برداری خواهد رسید.

وی ضمن اشاره به اقدامات فاخر این بیمارستان در ارائه خدمات به بیماران، به کمک‌های این بیمارستان در پذیرش بیماران کم بضاعت اشاره داشت.

خاکسار همچنین به ساخت سه دارو در حوزه دارو و درمان اشاره کرد و گفت: با هماهنگی وزارت بهداشت بعد از رونمایی، نام دارو‌ها و حوزه مصرفی آن اعلام خواهد شد.

وی اصلاح بذر و ژنتیک در حوزه دامپروری و دام‌های سنگین در مزرعه نمونه آستان قدس رضوی را ازجمله کار‌های نوین این سازمان در حوزه کشاورزی عنوان کرد که در ایام پیش رو مورد رونمایی قرار خواهد گرفت.

همراهی با مشاغل آسیب‌دیده از کرونا

این مقام مسئول در آستان قدس رضوی همچنین به بخشودگی سه ماه اجاره بهای املاک این سازمان در راستای همراهی با مشاغل آسیب‌دیده از کرونا اشاره داشت که به دستور تولیت آستان قدس رضوی انجام گرفت و وام‌هایی نیز به مشاغل آسیب دیده تعلق گرفت.

خاکسار قهرودی، تخصیص زمین از سوی آستان قدس رضوی برای ساخت مسکن خانواده‌های کم بضاعت را از دیگر اقدامات این سازمان عنوان کرد و گفت: این برنامه با هماهنگی مسئولین شهری در حال اتفاق است و دستور کلی آن از سوی تولیت آستان قدس رضوی صادر شده است.

وی به تعطیلی برنامه‌ها اعزام کاروان‌های زیارت اولی اشاره کرد و گفت: مکان‌هایی که برای این برنامه در نظر گرفته شده بود، طی هماهنگی‌هایی به عنوان فضای احتیاطی در اختیار مسئولین بهداشت قرار گرفته است.

حضور خادمیاران متشکل از نیرو‌های مردمی در شهرستان‌ها و همراهی و مساعدت آنان در ایام پیک کرونا به مجموعه بهداشت و درمان استان‌ها در راستای تهیه و توزیع اقلام مصرفی بیمارستان‌ها نیز از دیگر مواردی بود که وی بدان اشاره داشت.

خاکسار قهرودی همچنین به بسته‌بندی و توزیع ۴۰ هزار بسته معیشتی توسط خادمان رضوی در رواق امام خمینی (ره) از اوایل شیوع این ویروس اشاره کرد و گفت: حضور خادمان در فعالیت‌های اجتماعی و میانجیگری در دعاوی از برکات خدمتگزاری است که در حرم اتفاق می‌افتد.

اجرای پروتکل‌های بهداشتی در حرم مطهر

خاکسار قهرودی در ادامه به تأکیدات تولیت آستان قدس رضوی در رعایت اصول و ضابطه‌های بهداشتی اشاره کرد و گفت: به علت اهمیتی که این قضیه دارد موضوع رعایت این دستورالعمل‌های بهداشتی امروز یک اصل اساسی است و زائران و مجاوران در ورود به حرم مطهر رضوی موظف به رعایت این اصول هستند.

وی گفت: ما می‌خواهیم فضا‌های بیشتری از حرم مطهر باز شود؛ اما اکنون محکوم به شرایط هستیم و سیستم خدمتگزار در حرم مطهر رضوی تلاش می‌کند با آموزش خدام و ایجاد امکانات شرایط را برای یک حضور سالم زائران فراهم کند که بر این اساس صد درصد خادمان و کارکنان حرم در حال رعایت پروتکل‌ها هستند.

خاکسار قهرودی آستان قدس رضوی را یکی از پیشگامان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از آغازین روز‌های شیوع این ویروس در کشور عنوان کرد و گفت: در همان روز‌های نخست، فضای حرم در مکان‌های مسقف و اطراف ضریح مطهر برای جلوگیری از گسترش ویروس مدیریت شد، اما به جایی رسیدیم که مجبور به بستن درب‌های حرم مطهر به روی زائران شدیم که کاری بسیار سخت و ناراحت‌کننده برای ما بود.

وی همچنین تعطیل شدن شبکه رضوان و تهیه غذای مهمانسرا را یکی از تأثیرات این بیماری دانست و ابراز امیدواری کرد با برطرف شدن شرایط بیماری، پذیرای حضوری از زائران در مهمانسرای حضرت دوباره آغاز خواهد شد.

بازگشایی مرحله به مرحله با دستور ستاد مقابله با کرونا

قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی در رابطه با بازگشایی سایر بخش‌های حرم مطهر رضوی به تدوین دستورالعملی در این زمینه طی هماهنگی با وزارت بهداشت و درمان و برگزاری جلسات مشترک با آستان‌های مقدس حضرت فاطمه معصومه (س)، احمد بن موسی الکاظم (ع)، مسجد مقدس جمکران و حضرت عبدالعظیم (ع) اشاره کرد و گفت: در این دستورالعمل‌ها، بازگشایی مرحله به مرحله صحن‌ها، رواق‌ها و روضه منوره بر اساس نظر ستاد ملی مقابله با کرونا برنامه‌ریزی شده است.

خاکسار قهروردی تصریح کرد: در کنار آموزش، امکانات لازم نیز فراهم شد و اکنون در کنار موارد موجود مانند ارائه مواد ضد عفونی، ارائه ماسک به افرادی که درخواست ماسک دارند، عرضه ماسک در فروشگاه‌های مبادی ورودی حرم مطهر، ارائه برگ زیارت، پلاستیک، نصب بنر‌های آموزشی، تنظیم فرش‌ها به‌صورت شطرنجی، تذکر دائمی خدمتگزاران به زائران در رعایت نکات بهداشتی و فاصله اجتماعی، کاهش مراسم‌ها برای کاهش ازدحام و مدیریتی که به لحاظ فیزیکی در صحن‌ها اتفاق افتاده شرایطی را فراهم کرده تا مطابق دستورالعمل تنظیم شده بتوانیم بازگشایی مرحله به مرحله را به انجام برسانیم و این امر منوط به همکاری زائران خواهد بود.

وی به سفر «حریرچی» معاون وزیر بهداشت طی روز‌های اخیر به حرم مطهر امام رضا (ع) اشاره کرد و گفت: طبق ارزیابی ایشان میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در اماکن مذهبی بسیار بهتر از سایر مکان‌های شهری بوده است که ما امیدواریم این رعایت در سایر مکان‌ها نیز اتفاق بیفتد و خوشحال هستیم که مردم به رعایت مسائل بهداشتی به عنوان وظیفه دینی خود می‌نگرند.

خاکسار قهرودی همچنین گفت: در سفر معاون وزیر بهداشت در رابطه با تهویه این رواق‌ها توضیح داده شد و آماده‌ایم با توجه به گرمی هوا و سختی حضور در صحن‌ها برای زائران با رعایت همه جوانب بهداشتی رواق‌های با سقف‌های بلند بازگشایی شود که البته این بازگشایی منوط به دستور ستاد ملی مقابله با کروناست.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها