آزادی مهران، شادی امام ـ4/

حضور در میدان نبرد برای بازپس‌گیری مهران

دشمن بعثی در آستانه عملیات آزادسازی کربلای1 به حالت آماده‌باش در آمد و از سوی دیگر فرماندهی سپاه دوم نجف ساعت 8:30 آغاز اجرای عملیات را به یگان‌های عملیاتی ابلاغ کرد.
کد خبر: ۴۰۳۳۰۲
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۰ - 29June 2020

حضور در میدان نبرد برای بازپس‌گیری مهرانبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، تیرماه سال 1365 صفحه‌ای ماندگار در تاریخ دفاع مقدس است که در آن عملیات مهم کربلای1 انجام و سبب آزادسازی شهر مهران شد.

طراحی این عملیات پنج مرحله بود که در همان مرحله اول و دوم قوای اسلام به اهداف مورد نظر دست یافتند و شهر مهران بعد از 45 روز اشغال و همچنین بیش از 175 کیلومتر مربع از اراضی اشغال شده شامل ارتفاعات قلاویزان، کله قندی، روستا‌های رضاآباد، پاسگاه مرزی بهرام آباد، جاده مهران ـ دهلران به تصرف رزمندگان اسلام شهر‌های «بدره» و «زرباطیه» عراق زیر دید و تیر قوی نیرو‌های اسلام درآمد.

در این عملیات نظامی یک گردان از یگان‌های عمل کننده رزمی، زرهی و مهندسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دلاورانه با دشمن بعثی پیکار کردند. شرح آزادسازی مهران به تفصیل در کتاب «آزادسازی مهران، شکست استراتژی دفاع متجرک عراق» آورده شده است که شامل وقایع 34 روز از دوران جنگ ایران و عراق از 15 خرداد تا 17 تیر 1365 است. قسمت چهارم از این نوشتار را در ادامه می‌خوانید:

نبرد مهران

«در آستانه شروع عملیات در منطقه مهران، امروز (9 تیر 1365)، در آخرین جلسات فرماندهی سپاه پاسداران، امور مربوط به عملیات و وضعیت دشمن بررسی و ساعت شروع عملیات در شامگاه روز جاری نیز تعیین شد.

در جلسات متعدد امروز قرارگاه نجف2 سپاه در منطقه عملیاتی مهران که محسن رضایی فرمانده کل سپاه پاسداران، در آن حضور داشت، درباره طرح مانور عملیات یگان‌های عملیاتی تحت امر قرارگاه نجف، وضعیت دشمن و به‌کارگیری نیروهای پشتیبانی بحث شد که جمع‌بندی گفت‌وگوی فرماندهان بدین شرح است:

نیروهای عراقی در مهران در غفلت به‌سر می‌برند و هیچ تحرک مشکوکی مشاهده نشده است. اگر رزمندگان تا فردا ظهر، مهران را از اشغال دشمن آزاد کنند، دشمن پاتک قوی نخواهد داشت.

دشمن فکر کرده حضور یگان‌های جدید ما با هدف تقویت خط پدافندی یا جلو کشیدن خطوط پدافندی است.

اگر رزمندگان موفق به تصرف ارتفاعات قلاویزان شوند، دشمن به‌هیچ عنوان در مهران نخواهند ماند.

رمز موفقیت عملیات، به‌سرعت عمل یگان‌های عملیاتی در تصرف اهدافشان بستگی دارد.

دشمن تا بعد از ظهر امروز، آماده‌باش درجه2 بود. نقل و انتقالات امروز یگان‌ها برای حضور در منطقه، دشمن را حساس کرده و احتمال اینکه امشب، آماده‌باش صددرصد بدهد زیاد است، به‌خصوص هنگام غروب که شلیک منورها را افزایش داده است. همچنین پس از دو مرحله به تعویق افتادن روز عملیات در منطقه مهران فرماندهی سپاه دوم نجف ساعت 8:30 صبح امروز، ساعت آغاز اجرای عملیات را به یگان‌های عملیاتی بدین شرح ابلاغ کرد:

«اذا جاء نصرالله و الفتح و رایت الناس یدخلون فی دین الله افواجا. با توکل بر خدا عملیات کربلای1 را با رمز بزرگ پرچم‌دار صحنه کربلا، حضرت ابوالفضل العباس (ع) راس ساعت 22:30 آغاز نمایید و مواضع از پیش تعیین شده را از دشمن غاصب کافر، قهرمانانه بازپس بگیرید.

در آستانه عملیات یگان‌های تحت امر قرارگاه نجف2 سپاه پاسداران در منطقه مهران، نقل و انتقال یگان‌ها به‌ منطقه عملیاتی، آخرین وضعیت جوی، استعداد و هویت یگان‌های دشمن و تلفات غیر منتظره و روحیه رزمندگان مورد توجه فرماندهان قرار گرفت.

همچنین در جریان درگیری رزمندگان با نیروهای کمین عراقی در منطقه لولان، تعدادی از قوای دشمن کشته شدند. واحد اطلاعات قرارگاه رمضان اعلام کرد: در پی درگیری بین نیروهای گشتی خودی و نیروهای کمین دشمن در منطقه لولان، حداقل هشت عراقی کشته شدند. این درحالی است که بنا بر اطلاعات به‌دست آمده دشمن قصد دارد ارتفاعات کلازرد، کلاشین و لولان را تصرف کند. اطلاعات قرارگاه مذکور در ادامه با اشاره به اینکه نیروهای دشمن هم‌اکنون روی خطوط مرزی استقرار دارند، درباره نبود نیروی کافی برای مقابله با حمله احتمالی دشمن در منطقه لولان هشدار داد.»

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها