دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با دفاع پرس:

مدارس با ناهنجاری اجتماعی از جنس اعتیاد مواجه هستند/ کمبود بودجه آموزش و پرورش برای مبارزه با مواد مخدر

دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تأکید بر نیاز مبرم مدارس به آموزش‌های ویژه معضل اعتیاد در جامعه، گفت: با ناهنجاری اجتماعی از جنس اعتیاد در مدارس مواجه هستیم.
کد خبر: ۴۰۳۳۴
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۸ - 06February 2015

مدارس با ناهنجاری اجتماعی از جنس اعتیاد  مواجه هستند/ کمبود بودجه آموزش و پرورش برای مبارزه با مواد مخدر

علیرضا سلیمی دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که آیا آمار ارائه شده مبنی بر اینکه 45 هزار نفری دانش آموز با اعتیاد دست و پنجه نرم می کنند صحت دارد یا خیر به خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، گفت: شواهد موجود در جامعه واضح و مبرهن است و تا حدی این آمار و ارقام را تثبیت میکند. اما کمیسیون آموزش و تحقیقات یا حتی خود وزارت آموزش و پرورش هم قادر به تأیید و تکذیب این آمار و ارقام نیست.

وی تأکید کرد: در حقیقت با ناهنجاری اجتماعی از جنس اعتیاد در مدارس مواجه هستیم و خیلی نیاز به اعلام این آمارها نیست؛ برای جلوگیری از اشاعه این ناهنجاری باید علیرغم درنظر گرفتن یک هشدار جدّی، اقدامات هوشمندانه و آگاهانه همراه با سرعت مسئولین را در نظر گرفت.

سلیمی چند عامل را منشأ اشاعه و توسعه این معضل دانست و افزود: متأسفانه در راستای توسعه روزافزون مقوله اعتیاد خاصه در مدارس و دانشگاهها خلأ اقدامات فرهنگی به صورت برجسته دیده میشود. ما میتوانستیم قبل از پیشرفت این معضل بزرگ آموزشهای پیشگیرانه و نکات جلوگیری از اشاعه این ناهنجاری اجتماعی را گوشزد نماییم.

دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه باید دسترسی به مواد مخدر در جامعه سخت شود اظهار داشت: امروز باید بیش از گذشته جلوی این دسترسی راحت به مواد مخدر را بگیریم؛ این اتفاق به یک معضلی تبدیل شده که به راحتی دانش آموزان و دانشجویان ما به مواد مخدر دسترسی پیدا میکنند و حتی قیمتهای هنگفت و در برخی مواقع نیز بازار سیاه هم برای آن پیش بینی میشود ولی خبری از یک اقدام مجدّانه که جلوی این پیشرویها و سهولت دسترسی را بگیرند، نیست.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش باید در این میدان سخت مسئولیت پایش را برعهده بگیرد، خاطرنشان کرد: در زمانیکه شنیده می شود دانشآموزی در مدرسه مواد مخدر مصرف میکند سوال این است که چگونه و با چه ساز و کاری باید از این اقدام جلوگیری کرد؟ آیا باید با ضرب و شتم، اخراج و دعوت به ترک تحصیل جلوی این ناهنجاری اجتماعی را بگیریم؟ بنده اعتقاد دارم آموزش و پرورش باید در این راستا یک پایش جدی صورت دهد و برای اینگونه مسائل یک تعریف جامعی نیز داشته باشد.

سلیمی ادامه داد: واقعیت این است که در موضوع بازپروری، مکان لازم و نیروهای مجرب وجود دارند اما برای درمان اعتیاد نه برنامهای در دست اقدام است و نه بودجه اندک آموزش و پرورش کفاف مقابله با این معضل را میدهد.

دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، افزود: نمیدانم که این آمارها چقدر صحت دارد ولی اگر یک دانش آموز و یا دانشجوی معتاد هم در مدارس و دانشگاهها وجود داشته باشد، خطرناک است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شنیدهایم که برخی از معلمین هم مواد مخدر مصرف میکنند و اولیای مدارس هم میدانند ولی به دلیل مسائل انسانی از بیان این واقعیتها چشمپوشی میکنند و حرفی به میان نمیآورند در صورتیکه این رفتارهای ناشایست تأثیرات منفی بر دانش آموزان خواهد داشت.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها