مهران آزاد شد، قلب امام شاد شد-5/

بازتاب آزادسازی شهر «مهران» در رسانه‌های خارجی

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مسئولان ایران گفت: نیروهای مسلح این کشور، نیروهای عراقی را از یک شهر عمده بیرون راندند. عراق نیز مدعی شده نیروهایش تهاجم نیروهای ایران را دفع کرده‌اند و به‌سوی مهران پیش راندند.
کد خبر: ۴۰۳۴۷۷
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۰ - 30June 2020

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، تیرماه سال 1365 صفحه‌ای ماندگار در تاریخ دفاع مقدس است که در آن عملیات مهم کربلای 1 انجام و سبب آزادسازی شهر مهران شد.

طراحی این عملیات پنج مرحله بود که در همان مرحله اول و دوم قوای اسلام به اهداف مورد نظر دست یافتند و شهر مهران بعد از ۴۵ روز اشغال و همچنین بیش از ۱۷۵ کیلومتر مربع از اراضی اشغال شده شامل ارتفاعات قلاویزان، کله قندی، روستاهای رضاآباد، پاسگاه مرزی بهرام آباد، جاده مهران ـ دهلران به تصرف رزمندگان اسلام درآمد و شهرهای «بدره» و «زرباطیه» عراق زیر دید و تیر قوی نیروهای اسلام قرار گرفت. 

شرح آزاد سازی مهران به تفصیل در کتاب «آزادسازی مهران، شکست استراتژی دفاع متحرک عراق» آورده شده است که شامل وقایع 34 روز از دوران جنگ ایران و عراق از 15 خرداد تا 17 تیر 1365 است. قسمت پنجم این نوشتار را در ادامه می‌خوانید:

وقتی عراق ضعفش را پشت بیانیه‌ها مخفی می‌کند

«رزمندگان در اولین مرحله از عملیات در منطقه مهران به اهدافی فراتر از اهداف از پیش تعیین شده در طرح مانور دست یافتند و موفق شدند، ضمن دفع پانک دشمن بخش‌هایی از مناطق اشغال شده را آزاد و تلفات و خسارات قابل ملاحظه‌ای به نیروهای عراقی وارد کنند. همچنین تعدادی از نظامیان عراقی را به اسارت گرفتند و غنایمی را به دست آورند. فرمانده عالی جنگ نیز پس از کسب گزارش‌های مرتبط با جبهه مهران، بر لزوم پشتیبانی تسلیحاتی از این جبهه تاکید کرد.

قرار خاتم‌الانبیاء (ص) مرکز عملیات مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امروز، با انتشار دو اطلاعیه، اخبار مربوط به عملیات کربلای۱ در منطقه مهران را به اطلاع عموم رساند. این قرارگاه در اطلاعیه اول به زمان شروع عملیات و تعداد تلفات دشمن و در اطلاعیه دوم به میزان انهدام یگان‌های ارتش بعث عراق و تعداد اسرای عراق پرداخت. ارتش عراق نیز با صدور بیانیه‌ای مدعی شد که حمله به ایران را دفع کرده است. این عملیات بازتاب‌های گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی داشت.

رادیو صوت‌الجماهیر به نقل از اطلاعیه شماره ۲۲۲۷ فرماندهی کل نیروهای مسلح ارتش بعث عراق با اعتراف به حمله ایران در منطقه مهران گفت:  پس از انجام تعرض مایوسانه دشمن ظرف دیشب و صبح امروز، علیه جبهه‌های [مواضع] تیپ ۴۴۲ و ۷۰۵ در جناح راست موضع دفاعی ما در مهران، نیروهای ما توانستند کوشش وضعیت دشمن دائر بر گرفتن شهر مهران را خنثی کنند و تهاجم دشمن را متوقف و تلفات و خسارات بسیاری به آن وارد کنند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس از قبرس، به نقل از مسئولان ایران گفت: نیروهای مسلح این کشور، نیروهای عراقی را از یک شهر عمده بیرون راندند. عراق هم در بیانیه‌ای جنگی شدیداللحنی گفته نیروهایش یک تهاجم پیش از طلوع را دفع کرده‌اند و به‌سوی مهران پیش راندند.

در پی ادامه عملیات شب گذشته یگان‌های تحت امر قرارگاه نجف سپاه پاسداران در منطقه مهران، فرمانده کل سپاه در تحلیل وضعیت دشمن، عامل موفقیت در عملیات را غافلگیری دشمن و تشتت قوای عراقی برشمرد. یک فرمانده اسیر عراقی نیز هدف از اشغال مهران به دست ارتش عراق را ایجاد موازنه ذکر کرد.»

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها