مروری بر زندگی‌ اولین شهدای انقلاب اسلامی در استان یزد

مردم یزد در مبارزات خود شهیدان بسیاری را تقدیم انقلاب کرده‌اند اما شهیدان «اصغرمرادی»، «مهدی قدکفروشان»، «رضا نامداری هنزائی» و «محمدحسین پارساییان» اولین شهیدان انقلاب یزد هستند.
کد خبر: ۴۰۳۶۰۹
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰ - 30June 2020

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از یزد، در قیام دهم فروردین یزد، چهار نفر از جوانان این کشور، به نام‌های «رضا نامداری»، «شهریار مرادی»، «مهدی قدکفرشان» و «حسین پارساییان» به شهادت رسیدند، که در ادامه به بررسی زندگی‌ این پرستوهای مهاجر می پردازیم.


«اصغرمرادی» اولین شهید دانشجوی استان اردبیل

شهید «اصغر مرادی» یکی از شهیدان قیام مردم یزد در دهم فرودین است. وی که نخستین شهید انقلاب استان اردبیل لقب گرفته در ‎20 تیر سال ‎ 1335و در شب تاسوعای حسینی در محله خیرآباد اردبیل و در خانواده‌ای مذهبی دیده به جهان گشود و به‌همین علت نام اصغر را برای وی انتخاب کردند.

از کودکی آموختن قرآن را شروع کرد، از هفت سالگی به مدرسه رفت و دوران دبیرستان را که مصادف بود با تشکیل حزب رستاخیز در دبیرستان جهان علوم اردبیل طی کرد.

وی پس از طی دوران ابتدایی و دبیرستان در سال 1353 در رشته اقتصاد وارد مدرسه عالی علوم اجتماعی و اقتصادی قزوین، دانشگاه امام خمینی (ره) فعلی شد.

مرادی نسبت به جامعه و مردم احساس مسئولیت می کرد و دارای روحیه مبارزاتی بود. اولین دستگیری وی به دلیل اعترافات دانشجویان در دانشگاه روی داد و از این مقطع او به صورت فعال فعالیت‌های مبارزاتی علیه رژیم شاه را آغاز کرد.

فعالیت‌های او منحصر به دانشگاه قزوین نمی شد بلکه در برخی از دانشگاه‌های شهرهای اطراف قزوین نیز فعالیت مبارزاتی داشت و این فعالیت‌ها را با شگرد و مهارت خاصی انجام می داد. مبارزات انقلابی مرادی علیه رژیم شاه بسیار حرفه ای بود و او بسیاری از مأموریت‌های خارج از شهر خود را در قالب سفرهای سیاحتی انجام می داد.

این شهید راه انقلاب پس از قیام مردم قم و تبریز در سال ‎56 افکار مبارزاتی خود را علنی‌تر کرد. وی که به خوبی فلسفه‌ی برگزاری چهلم شهدا را درک کرده بود برای برگزاری آیین های بزرگداشت چهلم شهدای ‎تبریز به‌همراه دوستان خود و برای سازماندهی مبارزات جوانان و دانشجویان به شهر یزد سفر کرد و در جریان راهپیمایی روز دهم فروردین ماه سال ‎57مردم یزد با شناسایی عوامل ساواک به شهادت رسید.

شهید اصغر مرادی که یکی از دانشجویان فعال در عرصه انقلاب اسلامی است، نقش مهمی در ساماندهی تظاهرات دانشجویی داشت و در گلزار شهدای یزد(خلدبرین) به خاک سپرده شد.

«مهدی قدکفروشان» اولین شهید دانش آموز انقلاب یزد

شهید «محمدمهدی قدکفروشان» در سال 1340 در یک خانواده متوسط و مذهبی به دنیا آمد، تحصیلات خود را در مدرسه هدایت یزد آغاز کرد. هنوز نوجوان بود که در ضمن درس خواندن به پدر در مغازه کمک می کرد.

این شهید، دوران راهنمایی را در مدرسه «علامه اقبال» سپری و در همین زمان به آموختن قرآن و نهج البلاغه مشغول شد.

دوران دبیرستان وی در دبیرستان ایرانشهر یزد سپری شد و هنگامی که دانش آموز سال اول نظری بود در دهم فروردین سال 57 پس از مراسم مسجد روضه محمدیه پیشاپیش جمعیت حرکت و بر اثر اصابت باتون و ضربه مغزی در روز های بعد از قیام در  بیمارستان به شهادت رسید.

مزار این شهید در خلدبرین یزد است، دژخمان رژیم شاه اجازه برگزاری مراسم شهید را در مسجد ندادند و مراسم وی به صورت محدود در خانه پدری برگزار شد.

«رضا نامداری هنزائی» اولین شهید انقلاب یزد

شهید رضا نامداری هنزائی در سال 1324 در هنزا به دنیا آمد. وی در دوران کودکی و نوجوانی، فردی متدین و مکتبی بود که حضور منظمی در جلسات دینی و قرآنی داشت.

شهید نامداری به این دلیل که روستای هنزا فاقد مدرسه بوده بیشتر از 5 کلاس درس نخواند اما حضور او در نشست ها قرآنی و جلسات دینی چشمگیر بود و در این جلسات با هزینه خود و خرید  لوازم التحریر به نوجوانان هدیه می داد.

وی در دهم فروردین پیشاپیش جمعیت درحرکت بود که با شلیک دو گلوله به قلب و سینه به شهادت رسید و اولین شهید انقلاب یزد لقب گرفت، پیکر پاک این شهید پس از 3 روز به همراه 7 پاسبان در خلدبرین یزد به خاک سپرده سد.

شهید نامداری که متأهل و به شغل بنایی مشغول بوده در هنزا محل زادگاه خود در زمینی که وقف بود و در گرمای تابستان و با زبان روزه و خستگی زیاد مسجدی را ساخته و از خود به یادگار گذاشته است.

«محمدحسین پارساییان» شهید لب تشنه یزد

شهید پارساییان دوران کودکی خود را در روستای مذهبی خیرآباد و دبستان تعلیمات اسلامی خیرآباد سپری کرد، وی دوران متوسطه را در دبیرستان پهلوی سابق گذراند و از سال پنجم دبیرستان همزمان با تحصیل به خانواده در امرار معاش کمک می کرد.

وی که در تظاهرات روز دهم فروردین و در میدان شهدا از پشت سر تیر خورد، به دلیل بنیه جسمی خود را به میدان خان می رساند و از آن جا توسط دوستانش به بیمارستان فرخی منتقل می شود وی دوازده روز در بیمارستان فرخی بستری بود و پس از 3 عمل جراحی کذائی همچون امام خمینی(ره) با لب تشنه در تخت بیمارستان شهید می شود.

به دلیل حسن خلق شهید در هنگام بستری بودن در بیمارستان بسیاری از دوستانش در اطراف بیمارستان تجمع و آمادگی خود را برای اهدای خودن به وی ابراز می دارند.

گفتنی است، شهید محمد حسین پارسائیان جدا ار سه شهید دیگر در مزار اختصاصی مردم عیش آباد در جنب میدان ابوالفضل (ع) دفن است.

جایگاه ویژه شهید آیت الله صدوقی در انقلاب

سومین شهید محراب، آیت‌الله محمد صدوقی، جایگاه ویژه‌ای را در سامان بخشیدن به رویكردهای دینی و انقلابی در استان یزد و سراسر كشور داشته است. وی پیشتاز به بار نشانی بسیاری از دستاوردهای انقلابی است، به گونه‌ای كه امام خمینی(ره)، پیشوای بزرگ انقلاب اسلامی، در زمان زندگانی‌شان، او را «محور انقلاب اسلامی» دانستند. او در چهلمین روز شهادت شهدای تبریز یاد آنها را گرامی داشت و این سرآغاز یك خیزش مردمی گسترده در یزد بود از این رو  ساواك تصمیم گرفت که وی را تبعید كند. گروهك تروریستی منافقین، آیت‌الله صدوقی را در روز جمعه 11 تیرماه 1361 در سن 75 سالگی در محراب نماز جمعه به شهادت رساند و آرامگاه وی در مسجد حظیره یزد، مورد احترام مردم استان یزد است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار