اتحادیه اروپا از آماده‌سازی پاسخی هماهنگ در واکنش به اقدام چین خبر داد

مقامات ارشد اتحادیه اروپا از جمله رئیس کمیسیون اروپا در واکنشی مداخله‌جویانه در امور داخلی چین، از آماده‌سازی پاسخی هماهنگ به پکن در پی تصویب قانون امنیت ملی هنگ‌کنگ خبر دادند.
کد خبر: ۴۰۳۷۵۵
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۲ - 30June 2020

اتحادیه اروپا از آماده‌سازی پاسخی هماهنگ در واکنش به اقدام چین خبر دادبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، مقامات ارشد اتحادیه اروپا امروز اعلام کردند در حال آماده‌سازی پاسخی هماهنگ به قانون امنیتی جدید چین در ارتباط با هنگ‌کنگ هستند.

«اورسولا فن در لاین» رئیس کمیسیون اروپا بعد از نشست اتحادیه اروپا و کره جنوبی به خبرنگاران گفت این اتحادیه به طور مداوم درباره پیامدهای بسیار منفی این قانون از جمله تاثیر آن بر اعتماد تجاری، وجهه چین و برداشت عمومی در هنگ‌کنگ و در سطح بین‌المللی هشدار داده بود.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی» ترکیه، وی افزود حالا اتحادیه اروپا به دقت در حال ارزیابی گام‌های بعدی است. «چارلز میشل»، رئیس شورای اروپا هم در این خصوص گفت این پاسخ نیازمند هماهنگی بالا بین همه کشورهای عضو است.

هفته گذشته پارلمان اروپا از اتحادیه اروپا خواست علیه چین در دیوان بین‌المللی دادگستری به دلیل آنچه عدم احترام پکن به تعهدات بین‌المللی‌اش خواند، اقامه دعوی کند.

ساعتی بعد از رسانه‌ای شدن خبر امضای لایحه امنیت ملی هنگ‌کنگ از سوی رئیس‌جمهور چین به منظور اجرای آن، «دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس هم مدعی به خطر افتادن «استقلال هنک‌کنگ» شد.

طبق گزارش رویترز و بی‌بی‌سی، وزیر خارجه انگلیس در نشست امروز پارلمان این کشور اعلام کرد که لندن به زودی در مخالفت با تدارک چین برای اجرای لایحه امنیت ملی هنگ‌کنگ، این موضوع را با «شرکای هم فکر» خود مطرح خواهد کرد.

«دومینیک راب» گفت: «ما در حال همکاری نزدیک با شرکای بین‌المللی‌مان، اتحادیه اروپا، گروه هفت بوده‌ایم و این موضوع را به زودی با شرکای همفکرمان در شورای حقوق بشر سازمان ملل مطرح می‌کنیم».

«کری لام»، فرماندار هنگ‌کنگ امروز (سه‌شنبه) در پیامی ویدئویی به شورای حقوق بشر سازمان ملل از جامعه بین‌الملل خواست برای قانون امنیت ملی چین احترام لازم را قائل شوند. لام در صحبت‌های امروز خود گفت قانون امنیت ملی برای هنگ‌کنگ موجب تضعیف دستگاه قضایی یا استقلال این منطقه نمی‌شود.

کری لام همچنین گفت که هنگ‌کنگ از «تشدید خشونت‌هایی که توسط نیروهای خارجی حمایت شده‌اند، آسیب دیده است».

اظهارات فرماندار هنگ‌کنگ در حالی مطرح شد که صبح امروز (سه‌شنبه) روزنامه «ساوت چاینا مورنینگ پست» و رادیو تلویزیون هنگ‌کنگ (آرتی‌اچ‌کی) گزارش دادند که کمیته دائمی کنگره ملی خلق چین، لایحه امنیت ملی هنگ‌کنگ را با اتفاق آرا تصویب کرد.

دولت چین می‌گوید هدف این قانون، مقابله با براندازی، تروریسم و مقابله با مداخلات خارجی در امور هنگ‌کنگ است. دولت هنگ‌کنگ نیز اعلام کرده هر تحریمی یک شمشیر دو لبه است که نه تنها به منافع هنگ‌کنگ بلکه به اقتصاد آمریکا نیز ضربه بزرگی وارد خواهد کرد.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا به دنبال اعمال فشار به چین برای کاهش تسلط این کشور بر هنگ کنگ هستند. این در حالی است که سیاست «یک کشور، دو سیستم» یا سیاست «چین واحد» از سال ۱۹۷۹ تا به امروز موضع رسمی دولت‌های آمریکا و اروپا بوده و طبق آن واشنگتن هنگ‌کنگ و تایوان را بخشی از سرزمین اصلی چین می‌داند اما آمریکا در عمل طی سال‌های اخیر با اقداماتی از قبیل فروش تسلیحات پایبندی کامل به این سیاست نشان نداده است.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار