دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

تلاش آمریکا و هم‌پیمانانش برای بازگشت به قانون جنگل

هرچقدر که به ۲۷ مهرماه نزدیک می‌شویم، تلاش آمریکا و مرتجعان منطقه برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران افزایش می‌یابد.
کد خبر: ۴۰۳۸۰۲
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۳ - 01July 2020

تلاش آمریکایی‌ها و هم‌پیمانانش برای بازگشت به قانون جنگلگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: اواخر اردیبهشت‌ درحالی‌که آمریکا به‌دلیل خروجش از برجام، شانسی برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت نداشت، تهدید کرد که واشنگتن از هر روشی برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران استفاده می‌کند.

فعالیت‌های آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران تا جایی ادامه یافت که پای سازمان ملل نیز به این قضیه خیلی زود باز شد؛ در گزارشی تحت عنوان: «تلاش سازمان ملل برای تکمیل پازل آمریکایی‌ها» به تلاش‌های آمریکایی‌ها و تکمیل پازل‌شان توسط سازمان ملل اشاره کردیم.

در آن گزارش تاکید شد: آمریکایی‌ها که به‌صورت خودسرانه از توافق برجام خارج شده‌اند، اکنون بدون هیچ دلیل و مبنای حقوقی خواهان تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی ایران هستند و سازمان ملل نیز برای تکمیل پازل آمریکایی‌ها تلاش زیادی می‌کند.

در آن گزارش اشاره شد که «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در گزارشی مدعی شد: موشک‌های کروز که سال گذشته در حملات متعددی به تأسیسات نفتی و فرودگاه بین‌المللی در عربستان سعودی از آن‌ها استفاده شد، دارای «منشأ ایرانی» بوده‌اند.

اکنون آمریکایی‌ها پس از استفاده از سازمان ملل برای رسیدن به اهدافشان، این بار از کشور‌های غرب آسیا برای تکمیل کردن پازل‌شان استفاده می‌کنند؛ «برایان هوک» نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران از چند روز قبل تور دوره‌گردی در منطقه را برای استمرار تحریم تسلیحاتی ایران آغاز کرده است.

آمریکا و بحرین روز دوشنبه (۹ تیر ماه) در بیانیه‌ای مشترک از شورای امنیت سازمان ملل درخواست کردند که تحریم تسلیحاتی علیه ایران را تمدید کند.

همچنین نهم تیر، «عادل الجبیر» وزیر مشاور در امور خارجه عربستان در نشست خبری با نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران از همکاری ریاض با واشنگتن در زمینه تحریم تسلیحاتی ایران خبر داد و گفت که عربستان سعودی با جامعه بین‌المللی به منظور بازداشتن ایران و مهار آن همکاری می‌کند.

وی ادعا کرد: ما در راستای برقراری امنیت شهروندان و حمایت از تاسیسات در عربستان حرکت می‌کنیم همچنین وزارت خارجه رژیم صهیونیستی از ادعا‌های بی‌اساس وزیر مشاور در امور خارجه عربستان علیه جمهوری اسلامی ایران تمجید کرد.

این جملات «عادل الجبیر» ارتباط زیادی به جملات دبیرکل سازمان ملل دارد که در همین نوشتار به آن اشاره کردیم.

«برایان هوک» نیز در نشست نهم تیر ماه مدعی شد که ممنوعیت تسلیحاتی ایران نباید برداشته شود؛ زیرا اگر ممنوعیت‌های تسلیحاتی برداشته شود، شرایط بدی بر منطقه حاکم خواهد شد.

وی در ادعایی مضحک نیز گفت: درحالی‌که عربستان در راستای ثبات در یمن حرکت می‌کند، این ایران است که در راستای بی‌ثباتی در یمن حرکت می‌کند؛ عربستان خواهان پایان جنگ یمن است، اما ایران به‌دنبال جنگ است!

ادعای نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در خصوص تلاش عربستان برای برقراری ثبات در یمن در حالی مطرح شده است که اواسط اردیبهشت وبگاه «الخلیج آنلاین» اعلام کرد که دولت سعودی ۲۸ درصد از بودجه سالانه خود را برای هزینه در بخش نظامی اختصاص می‌دهد و یک پنجم صادرات سلاح آمریکا به مقصد عربستان است.

در گزارش «الخلیج آنلاین» با اشاره به وسیع بودن حجم معاملات تسلیحاتی انگلیس با عربستان سعودی، تاکید شد که دولت سعودی از سال‌های ۲۰۱۵ الی ۲۰۱۹ به میزان ۱۲ درصد واردات سلاح جهان را به خود اختصاص داد.

«برایان هوک» روز گذشته در فلسطین اشغالی و در دیدار با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت که «آمریکا و اسرائیل درباره ضرورت تمدید تحریم تسلیحاتی ایران اتفاق نظر دارند».

اوج نقش‌آفرینی مرتجعان منطقه برای تکمیل پازل آمریکایی‌ها

اما اوج نقش‌آفرینی مرتجعان منطقه برای تکمیل پازل آمریکایی‌ها، روز گذشته اتفاق افتاد؛ ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان سعودی روز گذشته ادعا‌هایی را علیه ایران مطرح کرد؛ ائتلاف عربی در این ارتباط با انتشار بیانیه‌ای به همراه برخی تصاویر که صحت آن‌ها به صورت رسمی قابل تائید نیست، مدعی شده که در فاصله زمانی ۱۷ آوریل تا ۲۴ ژوئن تلاش‌ها را برای ارسال سلاح به یمن متوقف کرده و تصاویر نیز مربوط به همان زمان است.

«عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور فراری یمن نیز روز گذشته مدعی شد که ایران با همه ابزار در راستای قاچاق سلاح به ادوات خود برای طولانی کردن جنگ در یمن و تهدید کشور‌های همسایه، حرکت می‌کند.

ادامه تکمیل قطعات پازل آمریکایی‌ها

بیانیه ائتلاف سعودی و اظهارات منصور هادی نیز در ادامه الجبیر و گوترش است که به آن اشاره شد.

همچنین شب گذشته نیز «عبدالله المعلمی» نماینده دائم عربستان سعودی در سازمان ملل در نشست مجازی شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه ۲۲۱۳ و تحریم تسلیحاتی ایران گفت که امیدواریم شورای امنیت تحریم تسلیحاتی علیه ایران را تمدید کند؛ وی همچنین گفت که ریاض بر موضع خود درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران تاکید داشته و در این باره با روسیه و چین در ارتباط است.

پمپئو نیز که چند روز قبل ابراز امیدواری کرده بود که کشور‌های دنیا ضرورت تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را درک کنند، در نشست شورای امنیت مدعی شد که ایران یک شمشیر داموکلس (تهدید دائم و خطر مداوم) را بالای سر ثبات اقتصادی در خاورمیانه نگه خواهد داشت که کشور‌هایی مانند روسیه و چین را که به ثبات در بهای انرژی وابسته هستند، به مخاطره می‌اندازد.

وزیر امور خارجه ایران نیز در نشست شورای امنیت تاکید کرد که ۴۱ سال تلاش آمریکا برای به زانو درآوردن ملت ایران شکست خورده است.

امتحان مهم جامعه بین‌المللی

توئیت «محمدجواد ظریف» پس از این نشست هم در نوع خود جالب بود؛ وی در توئیتی نوشت: جامعه بین‌المللی به‌طور کلی و شورای امنیت سازمان ملل متحد به‌طور خاص با تصمیمی مهم روبرو هستند؛ آیا ما احترام به حاکمیت قانون را حفظ می‌کنیم و یا اینکه به قانون جنگل برمی‌گردیم؟

همچنین نمایندگان چین و روسیه ضمن مخالفت با خروج آمریکا از برجام و تحریم‌های یکجانبه این کشور علیه ایران، از آمریکا خواستند تا تحریم‌های یکجانبه خود علیه ایران پایان دهد؛ این مخالفت چینی‌ها و روس‌ها در حالی است که «برایان هوک» شب گذشته در مصاحبه با شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی گفت: دولت ترامپ در حال تلاش برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران بوده و روسیه و چین در صورتی‌که خواستار ثبات در خاورمیانه هستند باید همراهی کنند.

استفاده از انواع و اقسام استراتژی‌ها برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران

اظهارات «برایان هوک» مبنی بر اینکه روسیه و چین در صورتی‌که خواستار ثبات در خاورمیانه هستند باید با آمریکایی‌ها در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران همراهی داشته باشند و همچنین صحبت‌های نماینده دائم عربستان سعودی در سازمان ملل ارتباط با روسیه و چین برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها و هم‌پیمانانش انواع و اقسام استراتژی‌ها را برای رسیدن به هدفشان امتحان می‌کنند.

در کنار تلاش آمریکایی‌ها و هم‌پیمانانش جملات «سیدعباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان خطاب به سعودی‌ها و بحرینی‌ها واقعیت انکارناپذیری برای آن‌ها است؛ وی خطاب به این دو کشور گفت که امنیت منطقه با اطاعت از آمریکا تامین نخواهد شد.

پر واضح است هر چقدر که به ۲۷ مهر ماه ۹۹ نزدیک می‌شویم، تلاش آمریکا و مرتجعان منطقه نیز برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران افزایش می‌یابد؛ با وجود رد پیش‌نویس قطعنامه آمریکایی‌ها باید منتظر بود و دید که آیا احترام به حاکمیت قانون حفظ می‌شود یا شاهد برگشت به قانون جنگل خواهیم بود؟

گزارش از مهدی مهدیار

انتهای پیام/ ۴۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار