رئیس سابق سیاست‌های امنیتی آژانس انرژی اتمی:

تمدید تحریم ایران اقدامی سیاسی است/ کسی از آمریکا حمایت نمی‌کند

طارق رئوف گفت: در شورای امنیت سازمان ملل کسی از اقدامات آمریکا علیه ایران برای تمدید تحریم تسلیحاتی حمایت نمی‌کند.
کد خبر: ۴۰۳۸۵۴
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۷ - 01July 2020

تمدید تحریم ایران اقدامی سیاسی است/ کسی از آمریکا حمایت نمی‌کندبه گزارش گروه سایر رسانه‎های دفاع‎پرس، شب گذشته شورای امنیت سازمان ملل متحد میزبان نشستی درباره بررسی درخواست آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران بود.

در این نشست هم «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا و هم «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به ایراد سخنرانی پرداخته و سایر اعضای شورای امنیت نیز دیدگاه‌های خود را در رابطه فشار آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران اعلام کردند.

در همین رابطه، «واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در نشست شورای امنیت با انتقاد از سیاست‌های واشنگتن علیه تهران آن را «سیاست خفه کردن حداکثری» نامید.

نبنزیا گفت که هدف آمریکا از این اقدامات تغییر حکومت ایران یا به وجود آوردن فضایی است که ایران نتواند نفس بکشد. وی افزود: «این درست مانند آن است که زانوی خود را روی گردن کسی بگذاریم.»

نماینده روسیه با این جمله اشاره‌ای تلویحی به کشته شدن جورج فلوید، شهروند سیاه پوست آمریکایی کرد. مرگ جورج فلوید که به دست یک پلیس سفید پوست در ایالت مینه‌سوتا رقم خورد، اعتراضات گسترده‌ای را در نقاط مختلف آمریکا به همراه داشت.

همچنین نماینده چین در نشست روز سه‌شنبه شورای امنیت سازمان ملل این موضع کشور خود را تکرار کرد و تاکید داشت که واشنگتن از نظر قانونی نمی‌تواند تحریم‌های سازمان ملل را برگرداند.

«ژانگ جون» با اشاره به توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران اظهار داشت که ایالات متحده با خروج خود از برجام «دیگر عضوی از آن محسوب نمی‌شود» و هیچ حقی برای توسل به این توافق برای بازگرداندن تحریم‌ها ندارد.

اما نماینده فرانسه در شورای امنیت نیز با طرح برخی اتهامات علیه ایران گفت: کشورش به همراه آلمان و انگلیس به برجام پای بند هستند و کارایی برجام بستگی به عملکرد ایران و همه طرف‌ها دارد.

نماینده انگلیس نیز در این نشست از دیگر سخنرانان بود و در ابتدا با دفاع از گزارش اخیر دبیر کل سازمان ملل، گفت: ما همیشه تأسف خود را از خروج آمریکا از برجام اعلام کرده‌ایم. بعد از خروج آمریکا، ما به برجام متعهد بوده ایم و حتی فراتر از تعهدات خود اقداماتی را برای پای بندی به این توافق انجام داده‌ایم.

برای تحلیل بهتر فضای حاکم منیان کشور‌های عضو شورای امنیت بویژه پنج عضو دائم این شورای درباره تلاش‌های آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، نظر «طارق رئوف» رئیس سابق بخش امنیت سیاسی و شفاف سازی آژانس بین المللی انرژی اتمی را جویا شدیم.

طارق رئوف از مقامات سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی است و به عنوان مشاور ارشد در کنفرانس بازبینی پیمان منع گسترش سال ۲۰۱۵ حضور داشت. وی از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۱ رئیس اداره سیاست‌های امنیتی و شفاف سازی آژانس بین المللی انرژی اتمی بوده و در مورد ایران، عراق، لیبی، کره شمالی، کره جنوبی و سوریه به شخص مدیرکل گزارش می‌داد. رئوف رئیس جایگزین هیئت اعزامی آژانس به کنفرانس‌های منع گسترش از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ نیز بوده و از فوریه سال ۲۰۱۴ عهده دار سمت مدیر بخش خلع سلاح، کنترل تسلیحات و منع گسترش مؤسسه تحقیقات صلح استکهلم شده است.

رئوف در خصوص فشار حداکثری دولت آمریکا علیه ایران در گفت‌وگویی گفت: آمریکا در حال اجرای سیاست فشار حداکثری علیه ایران است و تمدید تحریم تسلیحاتی در اکتبر نیز بخشی از این سیاست است که با هدف تداوم فشار‌ها بر تهران صورت می‌گیرد.

وی در ادامه تأکید کرد: هم چین و هم روسیه هر دو با تمدید تحریم تسلیحاتی ایران مخالف هستند؛ آن‌ها این موضوع را به عنوان امری که در سال ۲۰۱۵ مطرح شد ه و در اکتبر سال جاری به پایان می‌رسد قبول دارند.

رئوف در ادامه گفت: با توجه به اینکه آمریکا تحریم‌های متعددی را علیه ایران از جمله نفت این کشور به اجرا گذاشته، قیمت نفت کاهش پیدا کرده و شیوع ویروس کرونا نیز بر اقتصاد ایران تأثیر منفی گذاشته است.

این مقام سابق آژانس در ادامه تصریح کرد: از همین رو تمدید تحریم تسلیحاتی ایران یک اقدام سیاسی است و تأثیر آن بر دسترسی ایران به تسلیحات و خرید از کشور‌های دیگر ناچیز خواهد بود.

رئوف در مورد اینکه آیا آمریکا برای تمدید تحریم‌های ایران از حمایت کافی برخوردار است یا خیر، نیز گفت: در حال حاضر حمایت کافی در شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران وجود ندارد و احتمال مشاهده وتو از سوی چین و روسیه نیز محتمل است.

وی تأکید کرد: سه کشور اروپایی حاضر در برجام نیز در موقعیت سختی میان آمریکا و ایران قرار گرفته اند و قدرت آن‌ها در این رابطه اندک است. به نظر من منفعت استراتژیک ایران در این است که به تعهدات خود در برجام و NPT بدون توجه به اقدامات و تحریکات آمریکا ادامه داده و از دست زدن به اقدامات غیرقابل بازگشت پرهیز کند.

منبع: مهر

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها