دورهمی رزمندگان لشکر ۱۰ سیدالشهداء (ع) پیش از آغاز عملیات+ تصاویر

در عملیات کربلای یک که منجر به آزادی شهر مهران از چنگال رژیم بعث شد، لشکر ۱۰ سیدالشهدا (ع) به عنوان یکی از یگان‌ها عمل‌کننده حضور داشت.
کد خبر: ۴۰۴۳۱۱
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۴:۴۰ - 09July 2020

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، «مهران» در طول دوران دفاع مقدس شاهد وقایع و اتفاقات متعددی بود که موقعیت مکانی ویژه آن باعث شد تا این شهر در طول هشت سال جنگ تحمیلی چهار بار اشغال شود، سه بار به دست رژیم بعثی و یک بار به دست منافقین که پس از در هر بار اشغال، به همت رزمندگان آزاد شد. در ابتدای جنگ رژیم بعث این شهر را به اشغال درآورد که اثنای عملیات بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر این شهر در سال ۱۳۶۱ آزاد شد و در عملیات والفجر ۳ در سال ۱۳۶۲ کل منطقه و نواحی مشرف به شهر نیز پاکسازی شده و امنیت جاده‌‎های مهران ـ ایلام برقرار شد.

دومین مرتبه صدام به ازای تسخیر فاو به دست رزمندگان ایرانی در عملیات والفجر ۸ مهران را اشغال کرد که نیرو‌های ایرانی توانستند در سال ۱۳۶۵ در جریان عملیات کربلای یک و با رمز «یا ابوالفضل العباس (ع)» خطوط مستحکم دشمن را درهم شکنند و شهر را بازپس گیرند. این عملیات در چند مرحله و طی ۱۰ روز صورت گرفت که منجر به عقب راندن دشمن از منطقه مهران و روستا‌های اطراف آن، جاده دهلران ـ مهران، ارتفاعات «قلاویزان» و «حمرین» و همچنین دو پاسگاه مرزی شد و عراقی‌ها نیز زیر دید و تیر نیرو‌های ایرانی قرار گرفتند.

منطقه عملیاتی کربلای یک از جنوب به ارتفاعات قلاویزان از غرب به امتداد غربی از ارتفاعات قلاویزان و پاسگاه مرزی بهران آباد و از شرق به جاده مهران ـ دهلران وصل می‌شد.

لشکر ۱۰ سیدالشهدا (ع) از جمله یگان‌های عمل‌کننده در این عملیات بودند که شهدای زیادی از جمله سردار حاج «حسین اجاقی» و «جواد رهبر دهقان» در این عملیات به شهادت رسیدند. در ادامه تصاویری از نیرو‌های تخریب لشکر ۱۰ سیدالشهدا (ع) قبل از عملیات کربلای یک (تیر ۶۵) در مقر قلاجه را می‌بینید.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها