مهران آزاد شد، قلب امام شاد شد ـ11/

آزادسازی مهران بهانه‌ای برای حمله رسانه‌های جهان

بعد از آزادسازی مهران و موفقیت‌های ایران در عملیات کربلای 1 رسانه‌های جهان حمله تبلیغاتی علیه رزمندگان ایران به راه انداختند و با بی‌شرمی ایران را متجاوز خوانده و بدین ترتیب سعی داشتند حمله عراق به ایران را توجیه کنند.
کد خبر: ۴۰۴۳۹۰
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۵ - 06July 2020

آزادسازی مهران بهانه‌ای برای حمله رسانه‌های جهانبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، کتاب «آزادسازی مهران، شکست استراتژی دفاع متحرک عراق» که در دو جلد منتشر است، چهل و دومین مجلد از مجموعه «روزشمار جنگ ایران و عراق» است. این مجموعه توسط «مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس» و به کوشش «مهدی حاجی خداوردی‌خان» تدوین و تنظیم شده است.

کتاب «آزادسازی مهران...» به وقایع 34 روز از دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، از 15 خرداد تا 17 تیر 1365 می‌پردازد. هر فصل از کتاب شامل وقایع یک روز در حوزه نظامی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی می‌شود. مهم‌ترین موضوع این جلد از مجموعه «روزشمار جنگ ایران و عراق» عملیات کربلای 1 است که با ذکر جزییات به آن پرداخته شده است.

ازآنجایی‌که در بحث تولید محتوا، به مستندسازی نیازمندیم انتشار کتاب‌هایی ازاین‌دست بسیار ضروری و لازم است.

تیرماه سال 1365 صفحه‌ای ماندگار در تاریخ دفاع مقدس است که در آن عملیات مهم کربلای 1 انجام و سبب آزادسازی شهر مهران شد. این عملیات در پنج مرحله انجام شد که در نهایت شهر مهران بعد از 45 روز اشغال، آزاد شد و بیش از 175 کیلومتر مربع از اراضی اشغال شده توسط رزمندگان اسلام از تصرف دشمن بعثی خارج شد.

قسمت دهم از این نوشتار را با عنوان «مهران آزاد شد، قلب امام شاد شد» که از متن این کتاب گرفته شده در ادامه می‌خوانید:

دفاع رسانه‌ای از دشمن

«عملیات پیروزمند نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جبهه مهران که منجر به آزادسازی شهر مهران و بخش‌های وسیعی از مناطق اشغالی شد، همچنان در رسانه‌های خارجی بازتاب متفاوت دارد. ضعف روحیه سربازان عراق، ناکارآمدی حملات ایران و شرایط جمهوری اسلامی ایران برای پایان دادن به جنگ از جمله این بازتاب‌ها است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی در نشریه گزارش‎‌های ویژه امروز خود به نقل از رادیو سوئد با اشاره به نشر خبر آزادسازی مهران به‌همت نیروهای ایران نوشت: تلویزیون و رسانه‌های گروهی بغداد شب و روز، برای نشان دادن روحیه سربازان عراقی، گروهی از آنان را در کنار یک تانک پای‌کوبان و شادی کنان نشان می‌دهد و فرمانده آنان می‌گوید که عراق دارای ارتشی بسیار قوی و با تجربه است، اما واقعیت و حقیقت با این تصاویر متفاوت است.

با وجود برتری عراق از نظر تجهیزات و تلویحات نظامی مدرن و با وجود مین‌گذاری‌های وسیع در خطوط دفاعی، نیروهای ایرانی تاکنون در هر عملیات نظامی به مقاصد خود دست یافته و به‌دفعات عراقی‌ها را متعجب ساخته‌اند. نیروهای ایران با برخورداری از روحیه قوی و آمادگی برای شهادت، روحیه ارتش عراق را در هم کوبیده‌اند.

رادیو سوئد در ادامه با استناد به دیدگاه سیاستمداران و ناظران غربی در بغداد افزود: حقیقت این است که سربازان ارتش عراق فاقد انگیزه بوده و تمایلی به جنگ ندارند و حال اینکه ایرانیان در هر عملیات نظامی، ارتش عراق را به وحشت انداخته و با درهم شکستن روحیه سربازان عراقی به اهداف خود دست یافته‌اند.

روزنامه واشنگتن‌تایمز به نقل از خبرگزاری رویتر پیروزی ایران در بازپس‌گیری شهر مهران را خبری تبلیغاتی توصیف کرده، درباره سرانجام جنگ از قول سیاستمدارن آورده است: عاملی که نتیجه جنگ را تعیین خواهد کرد، خوش اقبالی ایران با پیروزی در آن تهاجم بزرگی است که رهبران این کشور به شکل‌های مختلف بارها قوا آن را داده‌اند. [یعنی] حکومت صدام حسین رئیس جمهور عراق، از داخل سرنگون شود. [به‌هرحال] رهبران ایران قول داده‌اند امسال به جنگ شش‌ساله با عراق خاتمه دهند.

همچنین روزنامه مصری الجمهوریه، با قانونی خواندن رژیم حاکم بر عراق، عملیات اخیر ایران را برای سرنگونی رژیم بغداد مأیوسانه دانست و نوشت: با گذشت شش سال از جنگ به‌نظر می‌رسد پایانی برای آن دیده نمی‌شود و رژیم ایران به لجاجت خود بر سرنگونی رژیم قانونی عراق ادامه می‌دهد. ازاین‌رو، ایران در هر فاصله زمانی دست به تهاجمات مأیوسانه جهت نفوذ به خاک عراق به خاک عراق می‌زند.

این روزنامه در ادامه تداوم حملات ایران به عراق را تجاوز به حاکمیت اعراب دانست و افزود: نبرد اخیر مهران که در نزدیک‌ترین نقطه به بغداد پایتخت عراق، انجام شد نشان دهنده اصرار ایران و مقاصد تجاوز کارانه‌اش، نه‌تنها علیه عراق بلکه علیه کل امت عربی است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها