ساخت سریالی با موضوع سواد رسانه‌ای

معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از آغاز تولید سریال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با موضوع سواد رسانه‌ای و فضای مجازی به نام «چای نت» خبر داد.
کد خبر: ۴۰۴۸۵۱
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۹ - 08July 2020

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‎پرس، محمدصادق افراسیابی درباره این سریال توضیح داد: سریال چای نت یک سریال ۲۰ قسمتی است که عمده مباحث مطرح شده در این سریال با زبان طنز، مهارت‌های مورد نیاز مردم در فضای مجازی را آموزش می‌دهد.

معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال ادامه داد: امیدواریم همان طوری که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این برنامه پیش قدم شده و بحث سواد رسانه‌ای را مطرح کرده است، دیگر دستگاه‌ها هم در این حوزه مشارکت کنند تا این سریال ادامه دار باشد و در قسمت‌های بعدی به مهارت‌های مورد نیاز مردم در حوزه استفاده از خدمات فضای مجازی پرداخته شود؛ چراکه این ۲۰ قسمت بیشتر به موضوع مهارت‌های تحلیل محتوای تبلیغات و پیام‌های رسانه‌ها در فضای مجازی توجه کرده‌ است.

او با بیان اینکه اتاق فکر برنامه ۲۰ موضوع مرتبط با سواد رسانه‌ای را که مخاطب در زندگی روزمره خود به آنها نیاز دارد را شناسایی کرده و در اختیار تیم برنامه ساز قرار داده است، خاطرنشان کرد: مدیریت مصرف، رده‌بندی سنی، حفاظت از داده‌ها و اطلاعات شخصی، صیانت از کودکان و نوجوانان، شیوه‌های تشخیص اخبار و اطلاعات جعلی، آسیب های بازنشر مطالب ناامیدکننده و شایعات و مهارت‌های تحلیل و تولید محتوا از جمله موضوعات این ۲۰ قسمت است.

افراسیابی تاکید کرد: متاسفانه گاهی در فضای مجازی با محتواهای فریبنده و گمراه کننده‌ای روبه‌رو هستیم که سواد رسانه‌ای می‌تواند مخاطب را در این زمینه راهنمایی کند و نمی‌شود صرفا به فیلتر و سانسور اکتفا کرد، چون برخی از مخاطبان بالاخره دسترسی هایی به رسانه‌ها دارند و هر طور شده به رسانه مد نظر خود دسترسی پیدا می‌کنند.

او با بیان اینکه فضای مجازی، تهدید نیست به شرطی که هنر استفاده از آن را داشته باشیم، افزود: بهره‌گیری درست و آگاهانه از فضای مجازی می‌تواند ثروت آفرین و کارآفرین باشد.

معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال با اشاره به سوابق تهیه‌کننده و کارگردان سریال چای نت اضافه کرد: آقای امیرحسین طالبی کاشانی کارنامه خوبی در تلویزیون دارد و تهیه‌کننده برنامه‌هایی همچون زیر آسمان شهر و دستپخت بوده است. همچنین آرش تیمورنژاد در گذشته کارگردان سریال اینترنتی نفوذ، نخستین سریال اینترنتی کشور با موضوع فضای مجازی بوده‌است که توانست مخاطب زیادی کسب کند و در سال ۱۳۹۰ مورد تقدیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت.

افراسیابی ادامه داد: خوشبختانه بازیگران این سریال از هنرمندان خوب کشور انتخاب شدند که ویژگی خاص این هنرمندان، مبرا بودن آنان از آسیب‌های فضای مجازی است. این درحالی است که متاسفانه برخی از سلیبرتی‌ها، گاهی اوقات تحت تاثیر احساسات زودگذر و یا برخی اخبار جعلی واکنش‌های نامناسبی از خود بروز داده‌اند که این موضوع به کشور ضربه‌هایی را وارد کرده‌است.

وی با اشاره به زمان ۱۵ الی ۲۰ دقیقه‌ای قسمت های این سریال، خاطرنشان کرد: زمان کوتاه این سریال می‌تواند از نقاط قوت آن محسوب شود، چرا که بسیاری از برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیون قابلیت بازپخش در فضای مجازی را به دلیل طولانی بودن زمان سریال ندارند؛ اما سریال چای نت می‌تواند از طریق وی او دی ها مجددا پخش شود و حتی می‌توان گزیده‌ای ازبخش‌های این سریال را به صورت ۵ دقیقه‌ای تدوین و از طریق صفحات اجتماعی بازنشر داد.

به گفته وی، سریال چای نت پروژه مشترک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت فضای مجازی سازمان صدا و سیما است که متناسب با ویژگی‌های کاربران فضای مجازی در حال تولید است و این امید وجود دارد که محتوای این سریال در فضای مجازی توسط کاربران بازنشر شود.

افراسیابی در پایان از تشکیل کارگروهی به نام «کار گروه اقدام سواد رسانه‌ای» در مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و گفت: این کارگروه، هفت پروژه برای افزایش سواد رسانه‌ای طراحی شده است که یکی از این پروژه‌ها تولید محتوای سواد رسانه‌ای است. بر همین اساس در سال ۹۸ از محل بودجه بند (چ) ماده (۳۷) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، سه اقدام مشترک با سازمان صداوسیما طراحی شد که یکی از این اقدامات طراحی سریال «چای نت» با همکاری معاونت فضای مجازی سازمان صداوسیما است. اقدام دیگر طراحی برنامه «بین خطوط» با همکاری شبکه ۲ سیما است و برنامه سوم، تولید ۳۵ تا ۵۰ موشن گرافی است که ۱۴ مورد در سال ۹۸ تولید شد و بقیه آن امسال تولید خواهد شد.

او افزود: فارغ از همکاری‌های مشترک با سازمان صداوسیما، در سال ۹۹ بنا داریم علاوه بر این موارد با همکاری موسسات فرهنگی و فعالان تولید محتوای شاغل در بخش خصوصی، ۳۰۰ محتوای سواد رسانه‌ای تولید کنیم و با همکاری پلت فرم‌های حوزه نشر آنها را در فضای مجازی منتشر کنیم.

برخی از دست اندرکاران تولید این سریال عبارتند از: تصویربرداران: حسن زارعی، بابک نعمتی، طراح چهره پردازی: اشکان وثوقی، صدا بردار: علیرضا پاک نهاد، طراح صحنه و دکور: هومن اشکبوس، طراح لباس: کینوش ایزدی، مدیر تولید: بیژن محرمی، دستیار اول کارگردان و برنامه ریز: کتایون درخشان، مشاور رسانه‌ای پ: مجید بهره مند، مدیر تدارکات: ایرج رجب زاده، دستیار دوم کارگردان: مجید معافی – ارسلان تیمور نژاد، منشی صحنه: الناز کوتی، دستیار صحنه: احمد لطفعلی زاده، دستیار لباس: سارا سعادت – هدیه سواد زاده، اجرای گریم: آزاده دانایی، عکاس و تصویر بردار پشت صحنه: سارا پوست پرداز، دستیار تدوین: اسرافیل قاسمی، دستیار تصویر: رسول حیدری زارعی - بهزاد کاظمی، دستیار صدا: اشکان مزین فر.

همچنین غلامرضا نیکخواه، عباس محبوب، یوسف صیادی، فاطمه هاشمی، اشکان اشتیاق و بیتا خردمند از جمله بازیگرانی هستند که در این سریال ایفای نقش می‌کنند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها