دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

آمریکا در سراشیبی انزوا/ وجدان بیدار جهانی علیه ترور حاج قاسم سلیمانی

مقامات آمریکایی پس از ارائه گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل در خصوص مغایر بودن ترور حاج قاسم سلیمانی و همرزمانش با موازین حقوق بشری و همچنین واکنش‌های بین‌المللی به این اقدام تروریستی آمریکایی‌ها، نتوانستند جلوی خشم‌شان را بگیرند.
کد خبر: ۴۰۵۲۹۵
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۹ - 12July 2020

آمریکا در سرازیری انزوا/ خشم آمریکایی‌ها از وجدان بیدار شده جهانی علیه ترور حاج قاسم سلیمانیگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: «اَگنس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل در حوزه ترور‌های غیرقانونی و خودسرانه در دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر این سازمان، هفته گذشته در گزارش خود درباره ترور سردار سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد جنایت آمریکا در ترور حاج قاسم سلیمانی و همرزمانش را مغایر با موازین حقوق بشری و نقض صریح منشور ملل متحد عنوان کرد.

وی که گزارش جدید خود درباره قتل‌های خودسرانه از طریق به کارگیری پهپاد‌های نظامی را به نشست شورا ارائه می‌کرد، گفت: اقدام آمریکا براساس هیچ یک از موازین حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل قابل توجیه نیست.

پس از صحبت‌های کالامارد بود که «اسماعیل بقایی‌هامانه» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در ژنو که مواضع کشورمان را در این نشست تشریح می‌کرد، ترور سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و همراهانش را نه‌تنها نقض صریح اصول بنیادین حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل، بلکه تعدی آشکار به مبانی حقوق بشر و اصول مدنیت خواند که مسئولیت بین‌المللی آمریکا را آن کاملا محرز است.

سفیر کشورمان درحالی‌که تصویری از سردار سلیمانی و همرزمان شهیدش را در کنار خود قرار داده بود، ترور شهید سلیمانی و همرزمانش را یک جنایت شدید بین‌المللی توصیف کرد که صلح و امنیت بین‌المللی را به مخاطره انداخت و تصریح کرد که ارتکاب چنین عمل وحشیانه‌ای تنها از سوی باند‌های تبهکار و گروه‌های تروریستی مانند داعش و نه نیرو‌های نظامی رسمی یک کشور قابل تصور است.

نکته قابل توجه این بود که تعداد زیادی از هیات‌های دیگر کشور‌ها نیز در این نشست، قتل‌های خودسرانه از طریق به کارگیری پهپاد‌های نظامی را مردود دانستند و به‌طور صریح اقدام آمریکا در ترور سردار سلیمانی را محکوم کردند.

همچنین «اسماعیل بقایی‌هامانه» پس از این نشست در گفت‌وگو با شبکه «المیادین» گفت: هیچ کشوری از اقدام آمریکا در ترور شهید سلیمانی اعلام موافقت نداشت و اروپایی‌ها هم در موضع حمایت از اقدام تروریستی آمریکا نبودند و هیچ سخنرانی یا صحبتی در حمایت از کار آمریکا در ترور سلیمانی در کار نبود.

در ادامه واکنش نمایندگان برخی کشور‌ها به این گزارش و جنایت آمریکا در ترور سردار سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» در جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل را آورده‌ایم.

نماینده کوبا: «ترور سلیمانی توسط آمریکا نقض منشور سازمان ملل است».

نماینده لیبی: «دنبال کردن سیاست کشتار خارج از چارچوب قانون قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند».

نماینده افغانستان: «عملیات‌های کشتار خارج از چهارچوب قانون را محکوم می‌کنیم».

نماینده ونزوئلا: «عملیات ترور گزینشی از طریق پهپاد نقض آشکار (قانون) بین‌الملل است».

نماینده فرانسه: «عملیات‌های ترور خودسرانه از طریق پهپاد باید در راستای احترام به قانون باشد».

نماینده پاکستان: «عملیات‌های تروری که با پهپاد صورت می‌گیرد نباید قانون را زیر پا بگذارد».

نماینده استرالیا: «عملیات‌های ترور کورکورانه خارج از چهارچوب حقوق بین‌الملل را محکوم می‌کنیم».

نماینده سوریه: «ترور سلیمانی توسط آمریکا جنایت تروریسم است».

نماینده پاناما: «عملیات ترور گزینشی تبعات غیرقابل قبولی به همراه دارد».

نماینده عراق: ترور سلیمانی والمهندس در خاک ما تجاوزی آشکار و نقض حاکمیت ما بود».

نماینده بریتانیا: «عملیات‌های ترور خارج از چهارچوب قانون نقض حقوق بین‌الملل است».

نماینده هلند: «عملیات‌های ترور خارج از چارچوب قانون خطرات عظیمی در سطح بین‌الملل دارد».

نماینده سودان جنوبی: «در هیچ گونه عملیات کشتار مخالفان در سرزمین خود مشارکت نمی‌کنیم».

نماینده اروگوئه: «جامعه بین‌الملل باید با عملیات‌های ترور که مورد تحقیق قرار نمی‌گیرد، مقابله کند».

نماینده سوئیس: «بر لزوم اجرای تحقیقات در عملیات‌های ترور تأ‌کید می‌کنیم».

با وجود ارائه گزارش «اَگنس کالامارد» و واکنش‌های نمایندگان برخی کشور‌ها به این گزارش، مقامات آمریکایی نتوانستند جلوی خشم خود را بگیرند.

«جان بولتون» مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید نخستین مقامی از آمریکایی‌ها بود که نسبت به گزارش کالامارد واکنش نشان داد؛ وی در توئیتر نوشت: «انتقاد جدید از سوی سازمان ملل که در آن حمله به (سردار) سلیمانی غیرقانونی تلقی شده، بی‌اساس است؛ درست به همین دلیل است که از شورای حقوق بشر سازمان ملل خارج شدیم؛ ما به یک مرجع بالاتر در سازمان ملل جواب نمی‌دهیم و درباره نحوه اجرای قانون آمریکا هم به موعظه کسی نیاز نداریم».

پس از بولتون، نوبت به «مورگان اورتگاس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا رسید تا خشم مقامات آمریکایی از گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل را نشان دهد؛ وی این اقدام تروریستی را اقدامی در دفاع از خود نامید.

وی یک روز پس از انتشار گزارش کالامارد مبنی بر غیرقانونی بودن اقدام آمریکا در ترور سردار سلیمانی با اشاره به اینکه این گزارش منجر به «درخشش چهره» سردار سلیمانی می‌شود، تصریح کرد که دولت ایالات متحده گزارش کالامارد را که براساس آن ترور ژنرال ایرانی یعنی قاسم سلیمانی توسط ایالات متحده نقض قوانین بین‌المللی است را موجه نمی‌داند.

همچنین «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در صفحه توئیتر خود نوشت: «ما گزارش فریبنده گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره ترور‌های هدفمند از طریق پهپاد‌های مسلح در مورد ژنرال ایرانی قاسم سلیمانی را رد می‌کنیم».

با توجه به گزارش «اَگنس کالامارد» و واکنش‌های بین‌المللی به این گزارش، باید تاکید کرد که آمریکا و دولت ترامپ در سراشیبی انزوا قرار گرفته و این واکنش‌ها و انزوا اینقدر برای آن‌ها دردناک است که حتی نمی‌توانند خشم خود را کنترل کنند.

انتهای پیام/ ۴۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار