معرفی کتاب؛

«ابعاد حقوقی دفاع مقدس»

کتاب «ابعاد حقوقی دفاع مقدس» نوشته زهره ابراهیمی شیخ شبانی است که وی سعی کرده براساس منابع حقوق بین‌الملل و منابع موجود بُعد حقوقی جنگ تحمیلی عراق علیه ایران را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد.
کد خبر: ۴۰۵۳۲۳
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۵ - 11July 2020

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از شهرکرد، جنگ پدیده‌ای است که می‌توان از زوایای گوناگون ساحات و لایه‌های آن را مورد بررسی قرار داد، یکی از ابعاد جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بُعد حقوقی آن است، آثار مکتوب حقوقی که در رابطه با جنگ تحمیلی به دور از تعصب های سیاسی یا به‌صورت نقادانه ابعاد حقوقی جنگ را مورد بررسی قرار داده باشند، کمتر در دسترس است و می‌توان گفت این بُعد از هشت سال دفاع مقدس مغفول گردیده است.

کتاب «ابعاد حقوقی دفاع مقدس» نوشته زهره ابراهیمی شیخ شبانی سعی کرده است براساس منابع حقوق بین‌الملل و منابع موجود بُعد حقوقی جنگ تحمیلی عراق علیه ایران را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد.

زهره ابراهیمی شیخ شبانی در مقدمه این کتاب آورده است :« قواعد و مقررات حقوقی مربوط به حقوق جنگ بی‌طرف ترین معیار موجود برای قضاوت جنگ عراق علیه ایران می باشد، دلایل حقوقی و منطقی بر مبنای اصول و قواعد پویاترین و بهترین ابزار برای نقد وقایع است که برای تمامی اقشار پذیرفته شده و کاربردی است.»

همچنین در این کتاب متجاوز بودن کشور عراق در جنگ تحمیلی به‌صورت موشکافانه و دقیق از لحاظ حقوقی مورد بررسی قرار گرفته است.

ابراهیمی در فصل ششم این کتاب به فرآیند حقوقی پایان جنگ پرداخته است، بررسی قطعنامه ۵۹۸ یکی از مباحث مهم این فصل می باشد که به‌صورت مفصل مورد کنکاش قرار می‌گیرد.

در فصل پایانی این اثر که به همت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان چهارمحال و بختیاری تنظیم و چاپ رسیده است نیز به این مهم پرداخته شده که آیا حقوق بین‌الملل توانست حقوق طرفین تخاصم و به‌ویژه ایران که مورد تجاوز واقع شده بود را تضمین نماید؟ و نهادهای بین المللی به ویژه شورای امنیت که حافظ طلح و امنیت بین‌اللملی است تا چه حد در انجام رسالت خویش موفق بود؟

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار