در نشست شورای فرهنگ عمومی کشور مطرح شد؛

به واسطه دفاع مقدس قوی شده‌ایم/ نوآوری لازمه برنامه‌های گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس است

نشست شورای فرهنگ عمومی کشور در خصوص بررسی سند گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس با حضور «سیدعباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سردار سرتیپ بسیجی «بهمن کارگر» رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برگزار شد.
کد خبر: ۴۰۵۸۰۰
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۸ - 14July 2020

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست شورای فرهنگ عمومی کشور صبح امروز (سه‌شنبه) در خصوص بررسی سند گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس با حضور «سیدعباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سردار سرتیپ بسیجی «بهمن کارگر» رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، معاونین وزرا، نمایندگان سازمان‌ها و دستگاه‌های کشوری، لشکری و عمومی و دبیر ستاد مرکزی گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس برگزار شد.

به واسطه دفاع مقدس قوی شده‌ایم/ نوآوری لازمه برنامه‌های دفاع مقدس است

جعفری: اجرای سه هزار و 889 برنامه شاخص در چهلمین سالروز دفاع مقدس

در این نشست «علی‌اصغر جعفری» مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و دبیر ستاد چهلمین سالگرد دفاع مقدس در سخنانی با تشریح برنامه‌های این ستاد در سخنانی اظهار داشت: با توجه به چهلمین سالگرد دفاع مقدس که در واقع چهلمین سال پیروزی ملت ایران بر نظام سلطه بود که به نیابت صدام بعثی بر کشورمان تحمیل کرد، نیمه دوم سال 1398 تمهیداتی انجام و دستورالعملی برای اجرایی کردن آن صادر شد.

وی گفت: عمده‌ترین هدف اصلی ما که در بحث گرامی‌داشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس دنبال می‌کنیم، مشارکت همه دستگاه‌‌ها در این مناسبت مهم است که خوشبختانه در همین راستا به یک بسیج عمومی و هماهنگی رسیده‌ایم. تببین دستاوردهای دفاع مقدس در چهار دهه دفاع و مقاومت، نشر و تبیین مفاهیم ارزش‌های دفاع مقدس آثار آن در شوؤن فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، استفاده از ظرفیت‌های عمومی، فرهنگی و اجتماعی و معرفی دستاوردهای دفاع مقدس در بخش بین‌الملل به‌ویژه کشورهای مقاومت از جمله اهداف مورد نظر است.

مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تصریح کرد: برای نظامند شدن فعالیت‌ها، مجموعه‌ای از سیاست‌ها تدوین و به دستگاه‌ها ابلاغ شد که بحث تاثیر دفاع مقدس بر بیداری اسلامی و پیروزی‌های حوزه مقاومت، تاکید بر نقش و مکتب سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، بهره‌مندی از مشارکت مردم به‌ویژه پیشکسوتان و جوانان در برنامه‌ریزی و اجرا، بهره‌‎گیری از ظرفیت تمام سازمان‌ها و نهادهای کشوری و لشکری، توجه به کیفیت و اثربخشی و فراگیری برنامه‌ها و استفاده از شیوه‌های نوین و فضای مجازی مورد تاکید بوده است و تاکید داشته‌ایم از اصراف جلوگیری شود.

به واسطه دفاع مقدس قوی شده‌ایم/ نوآوری لازمه برنامه‌های دفاع مقدس است

دبیر ستاد چهلمین سالگرد دفاع مقدس از برگزاری نمایشگاه ملی دستاوردهای دفاع مقدس خبر داد و افزود: همه دستگاه‌ها در این نمایشگاه ملی دستاوردهای دفاع مقدس را تببین خواهند کرد. همچنین ساختاری پیش‌بینی شده که شورای سیاست‌گذاری به ریاست ستاد کل نیروهای مسلح راهبری کلی فعالیت‌ها را خواهند داشت و شورای دیگری با مسوولیت معاون هماهنگ کنند ستادکل نیروهای مسلح و ستاد مرکزی با مسوولیت رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تشکیل شده است. این ستاد با 28 کمیته فعالیت خود را ازا بتدای سال آغاز کرده است. در نیروهای مسلح، ارتش با نیروهای چهارگانه، سپاه پاسداران با نیروهای پنج گانه، وزارت دفاع، ناجا، مجموعه استان‌ها و شهرستان‌ها و در خارج کشور با محوریت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با مجموع 505 ستاد مرتبط، فعالیت‌ها شکل گرفته است.

جعفری «ما قوی هستیم» را شعار محوری فعالیت‌های چهلمین سالگرد دفاع مقدس معرفی کرد و گفت: 28 کمیته ستادی در ستاد مرکزی چهلمین سالگرد دفاع مقدس شکل گرفته که همگی از نخبگان و پیشکسوتان بهره گرفته شده تا به همگرایی و برنامه‌ریزی کمک کنند. بازه زمانی برنامه‌های این ستاد از سوم خرداد 1399 تا پایان سال 1399 در قالب 43 هفته خواهد بود. هر وزارت خانه ستاد ویژه‌ای طراحی کرده و وزارت کشور نیز ابلاغیه‌ای را در این خصوص به استان‌ها ارسال کرده است.

وی از آماده‌سازی کتاب مجموعه فعالیت‌های ستادهای مرتبط با چهلمین سالگرد دفاع مقدس خبر داد و افزود: خوشبختانه برنامه‌های بسیار ارزشمند و جذابی پیش‌بینی شده که در قالب 43 هفته اجرا خواهد شد. صدا و سیما در حوزه سیما حدود هزار ساعت برنامه، در حوزه صدا 900 ساعت و در استان‌ها 2 هزار و 356 ساعت برنامه متعدد پخش خواهد کرد. در امور مساجد، حوزه‌های علمیه و مجموعه‌های متعدد برنامه‌های زیادی پیش‌بینی شده است. مجموعا 18 ستاد در نیروهای مسلح، 28 ستاد در وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌ها، 31 ستاد در استان‌ها، 400 ستاد در شهرستان‌ها و 28 کمیته تخصصی مسوولیت راهبری این برنامه‌ها در کل کشور را برعهده دارند. در مجموع 1058 برنامه در مجموعه‌های لشکری، 478 برنامه در دستگاه‌های دولتی، 2 هزار و 321 برنامه شاخص در استان‌ها و مجموعا سه هزار و 889 برنامه شاخص را تا به امروز تدوین کرده‌ایم که در این ایام اجرا خواهد شد.

عماد افروغ: باید از دفاع مقدس پاسخ پرسش‌ها و تگناها را دریافت کنیم

عماد افروغ فعال فرهنگی نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه جلوه‌های از دنیای آخرت در دفاع مقدس دیده شد بر لزوم مردمی شدن برنامه‌های چهلمین سالگرد دفاع مقدس تاکید کرد و گفت: دفاع مقدس صحنه عمل است، چیزی که درد امروز جامعه ما است.

وی معرفی الگوی مدیریتی دفاع مقدس را امری ضروری و متناسب با شرایط امروز کشور دانست و گفت: برنامه‌های تدوین شده چهلمین سالگرد دفاع مقدس همانند اکثر برنامه‌های جاری، وجه ایجابی دارند درحالی که این برنامه‌ها می‌توانند سلبی‌تر باشند؛ چراکه ما موانع زیادی در دوران دفاع مقدس داشته‌ایم و با همه این‌ها به پیروزی رسیده‌ایم.

به واسطه دفاع مقدس قوی شده‌ایم/ نوآوری لازمه برنامه‌های دفاع مقدس است

این فعال فرهنگی دفاع مقدس را از نقاط مثبت و تاریخی مردم ایران دانست و عنوان کرد: دفاع مقدس یک گنجینه است و باید پاسخ پرسش‌های امروز جامعه را از دفاع مقدس دریافت کنیم؛ چراکه مسئله‌ها و سختی‌های اقتصادی و اجتماعی زیادی داریم که با دفاع مقدس می‌توانیم به پاسخ مناسب آن برسیم. باید در برنامه‌های این ایام به پرسش‌های نوینی برسیم تا از این گنجینه به پاسخ مناسب آن برسیم.

مختارپور: تنوع و نوآوری لازمه برنامه‌های چهلمین سالگرد دفاع مقدس

در ادامه علیرضا مختارپور رئیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سخنانی گفت: برنامه‌های تدوین شده چهلمین سالروز دفاع مقدس باید حاوی برنامه‌های ملی و مهم و شاخص باشند؛ چراکه اگر چند برنامه ملی و تاثیرگذار در این برنامه‌ها وجود نداشته باشد اتفاقی در جامعه ایجاد نخواهد شد.

وی گفت: امروز در دوران کرونا و تحریم، مردم ما بیشترین ظلم را از سوی کشورهایی می‌بینند که در دوران دفاع مقدس نیز همراه دشمن ما بودند. از طرفی امید ما و رهبر معظم انقلاب اسلامی به مردم و ایثارگری و حضوری است که دفاع مقدس را به پیروزی رساندند.

رئیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تاکید کرد: تنوع و نوآوری لازمه برنامه‌های چهلمین سالگرد دفاع مقدس است تا در تنگاهای موجود، تاثیرگذار باشیم.

به واسطه دفاع مقدس قوی شده‌ایم/ نوآوری لازمه برنامه‌های دفاع مقدس است

پورحسین: به واسطه دفاع مقدس قوی شده‌ایم

رضا پورحسین قائم مقام صدای جمهوری اسلامی ایران در ادامه به انتخاب شعار «ما قوی هستیم» برای برنامه‌های ستاد گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: این شعار یک انتخاب خوب و درست است چراکه ما به واسطه دفاع مقدس قوی شده‌ایم.

وی گفت: اگر شعار ما قوی هستیم را متغییر وابسته بدانیم یعنی‌ اینکه اگر ما دفاع مقدس نمی‌داشتیم، امروز حتما قوی نبودیم. به رخ کشیدن مجد و عظمت امروز، حتماً از اینکه به هر چیز دیگری مربوط باشد، حتما به دفاع مقدس مربوط است. یک‌سری از الگوهای رفتاری دفاع مقدس تنها در کتاب‌های محدودی ذکر شده درحالی که اگر آن‌ها را به‌عنوان الگو برجسته‌تر کنیم، موفق خواهیم شد.

احمدی: لزوم بهره‌گیری از ظرفیت شهر و روستاها در چهلمین سالگرد دفاع مقدس

«علیرضا احمدی» دبیر شورای عالی استان‌ها در ادامه این نشست در سخنانی مردمی بودن را جلوه فعالیت‌های مربوط به دفاع مقدس دانست و عنوان کرد: ما در فعالیت‌های مرتبط با دفاع مقدس باید به‌دنبال تحول در مردم باشیم. در این برنامه‌ها لازم است شوراهای شهر و روستا درگیر کار باشند؛ چراکه 125 هزار و 199 عضو شورای شهر و روستا در سراسر کشور وجود دارند که ظرفیت مهمی برای ترویج فرهنگ ناب دفاع مقدس هستند.

وی گفت: فعالیت‌های وزارت علوم، دانشگاه آزاد و سایر نهادها در خصوص دفاع مقدس همواره در طول سال جاری است؛ لذا ما باید تلاش مضاعفی را برای آشناسازی جوانان با دفاع مقدس داشته باشیم و آن‌چیزی که مد نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی است را در بتن مردم را محقق کنیم؛ چراکه تاکید و تمرکزی ایشان بر مردمی‌تر شدن فعالیت‌ها است.

دبیر شورای عالی استان‌ها با ارائه پیشنهادی گفت: خوب است دولت و دستگاه‌های لشکری و کشوری در برنامه‌های چهلمین سالگرد دفاع مقدس صرفا مجری باشند و مردم این برنامه را اجرایی کنند و از این ظرفیت‌های مهم در شهرها و روستاها استفاده کنیم؛ چراکه 1350 شهر و 35 هزار دهیاری وجود دارد که باید از ظرفیت آن‌ها استفاده شود.

لطفی: برکات دفاع مقدس را در معرض دید مردم قرار دهیم

در ادامه «نصرالله لطفی» قائم‌مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی بر اهمیت پرداختن به موضوع دفاع مقدس تاکید کرد و گفت: عدد 40 برای هر موضوعی به دلیل ویژگی‌هایی که دارد که نماد بلوغ، رشد یافتگی و تکامل محسوب می‌شود، مهم است. دفاع مقدس بی تردید یک دانشگاه تمام عیار بود، مظهر همدلی و شجاعت شد.

وی گفت: در چهلمین سالگرد گرامی‌داشت این رویداد تاریخی قطعا باید یک کارنامه مهم ارائه کنیم و خروجی، آثار و برکات آن را باید در معرض دید جامعه قرار دهیم. رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز همواره درباره این موضوع، تاکید بر مردمی بودن دارد.

غفاری: همگان را در سرمایه ملی دفاع مقدس شریک بدانیم

سپس «غلامرضا غفاری» معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دفاع مقدس را ذخیره مهم کشور دانست و گفت: این ذخیره و دارایی‌ چندگانه و سرمایه‌های عاطفی و اجتماعی، فرهنگی و انسانی است که 40 سال کشور را همراه خود داشته است و نباید بگوییم 40 سال از عمر آن کاسته شده است؛ چراکه توانسته یک فرهنگسازی به‌همراه داشته باشد.

وی گفت: ما باید همگان را در این سرمایه ملی شریک بدانیم چراکه هدف از این بزرگداشت‌ها، این است که استمرار فرهنگ دفاع مقدس وجود داشته باشد و کسستی ایجاد نشود.

احمدی: جامعه ورزشی در دفاع مقدس پنج هزار شهید تقدیم کرد

«عبدالحمید احمدی» معاون فرهنگی، آموزش و پژوهش وزارت ورزش و جوانان در ادامه اظهار داشت: مسوولیت ملی در برنامه چهلمین سالگرد دفاع مقدس یک کار پیچیده و سنگین است؛ اینکه در ستاد کل نیروهای مسلح با تشکیل ستادها و بخش‌هایی این مسوولیت را عهده‌دار شده‌اند نشان دهنده عزم مسوولیت برای اجرای این برنامه است و همه دستگاه‌ها نیز وظیفه همکاری دارند.

وی گفت: هدف‌گذاری مهمی با در نظر گرفتن کانون‌های جمعیتی بزرگ در برنامه‌های ستاد صورت گرفته و تقریبا جمعیت قابل توجهی متوجه این برنامه خواهد شد. اگر در هر ستاد، مسوولیت‌های محوله درخصوص این برنامه‌ها انجام شود، جمعیتی وجود نخواهد که از این برنامه‌ها بی بهره باشد.

به واسطه دفاع مقدس قوی شده‌ایم/ نوآوری لازمه برنامه‌های دفاع مقدس است

معاون فرهنگی، آموزش و پژوهش وزارت ورزش و جوانان عنوان کرد: وزارت ورزش فرهنگ دفاع مقدس را به‌عنوان یک سرمایه انسانی، اجتماعی، فرهنگی و اعتقادی مورد استفاده قرار می‌دهد؛ چراکه در ورزش اصل و فرهنگ و مرام پهلونی وجود دارد که دفاع مقدس در تببین این فرهنگ به ما کمک کرد. در دوره طلایی دفاع مقدس پهلوانان زیادی به طور ملموس به جامعه معرفی شدند. وجود پنج هزار شهید ورزشکار در دوران دفاع مقدس و 135 ورزشکار شهید مدافع در رشته‌های مختلف نشان می‌دهد جامعه ورزش در موضوع دفاع مقدس بسیار فعال بوده است.

احمدی به برگزاری یادواره‌های شهدا در فدراسیون‌های ورزشی اشاره کرد و افزود: ما هر ساله یک شهید شاخص در سطح وزارت ورزش و جوانان معرفی می‌کنیم که امسال شهید وحید زمانی‌نیا، که همراهان با سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و از ورزشکاران فدراسیون تکواندو بود و به شهادت رسید، معرفی شده است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار