یادداشت/

«آخر خط» اولین قدم در تصویرسازی از مدافعان حرم

بعد از سال‌ها که از شکل‌گیری مدافعان حرم می‌گذرد جز یکی دو فیلم سینمایی، رسانه ملی با سریال «خط آخر» به سراغ رزمندگان جبهه مقاومت رفته که در نوع خود قابل احترام است.
کد خبر: ۴۰۵۸۳۰
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۰ - 15July 2020

«آخر خط» اولین قدم در تصویرسازی مدافعان حرمگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ رسول حسنی؛ سریال «آخر خط» به کارگردانی «علی مسعودی» با حال و هوای طنز خود که در شرایط کنونی به آن نیازمندیم، زندگی دو جوان را روایت می‌کند که برای اثبات خودشان دست به هر کاری می‌زنند و در همین راستا با حضور در سوریه و در لباس مدافعان حرم ناخواسته وارد آزمونی بزرگ می‌شوند.

«آخر خط» دو ویژگی مهم را با هم داراست، اول اینکه در ایامی که همه ما به نحوی با بیماری کرونا مواجه هستیم وجود یک سریال طنز غنیمتی است تا ساعتی فارغ از هر دغدغه‌ای لبخند بزنیم و دوم اینکه موضوع مغفول مانده مدافعان حرم در قالب سریال بعد از سال‌ها دیده شود. همین‌که یک کارگردان جوان که می‌توانست مانند دیگر همکارانش به سمت سریال‌های طنز مبتذل و سخیف برود، به مسئله مدافعان حرم ورود کرده جای تقدیر و احترام دارد.

مطمئناً موج انتقادها علیه «آخر خط» از سوی هنرمندان روشنفکرمآبی که با شعار نه غزه نه لبنان جلوی سفارت فرانسه شمع روشن می‌کنند ایجاد شده و در روزهای آتی نضج بیشتری خواهد گرفت. این انتقادها ابداً محوریت ساختاری و محتوایی ندارند و هدف‌شان به سخره گرفتن موضوع مدافعان حرم خواهد بود.

دیگر اینکه مسلماً هر کارگردانی از جمله علی مسعودی برای اولین قدم‌های خود در ساخت سریال و فیلم سینمایی با اشکالات بسیاری مواجه است. ممکن است چنان‌که باید بر دستور زبان تصویر مسلط نباشد، اما این مسئله نباید ما را از این نکته غافل کند که علی مسعودی در «آخر خط» چه قدم بزرگی برداشته است.

روایت موضوعی در دل جبهه مقاومت و در کنار مدافعان حرم طبیعتاً کار دشواری است، به‌خصوص اینکه زبان روایت نیز طنز باشد. ساخت چنین سریالی حرکت روی لبه تیغی است که می‌توانست هم علیه فیلم‌ساز عمل کند و هم موضوعی که انتخاب شده است؛ اما از آنجایی‌که کارگردان بدون شعارزدگی و سیاست‌زدگی و هر نوع پیش‌داوری به سوژه نزدیک شده است، حاصل کار با نقاط قوت و ضعف خود به دل می‌نشیند.

حرف صادقانه‌ای که با لکنت گفته شود مسلماً اثرگذارتر از حرف‌های فریبنده‌ای است که سلیس و روان گفته شود. هرچند که در دنیای امروز به مدد برخی مدیران فرهنگی و هنرمندان سیاه‌اندیش سطح سلیقه مردم تغییر داده شده است و مخاطب ناخودآگاه به سمت دروغ‌ها تمایل بیشتری از خود نشان می‌دهند.

«آخر خط» اولین گام رسانه ملی در تصویرسازی از جبهه مقاومت است. «آخر خط» به ساده‌ترین شکل ممکن و نه ساده‌انگارنه مدافعان حرمی را موضوع داستان خود قرار داده است که حضورشان تا کنون مورد غفلت واقع شده است. کسانی که این سریال را مورد انتقاد خود قرار می‌دهند، اگر در نقد خود صادق هستند وارد میدان شوند و برای ارائه تصویری حقیقی از مدافعان حرم گامی استوارتر بردارند.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار