کادرسازی حلقه مفقوده در توسعه هنر انقلاب است

کادرسازی، در فضای فرهنگی از اقدامات مؤثری است که چندان توجهی به آن نمی‌شود حال آنکه توجه به این نکته مهم می‌تواند سبب ارتقاء در تولیدات فرهنگی شود.
کد خبر: ۴۰۷۵۷۸
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۶ - 27July 2020

کادرسازی حلقه مفقوده در توسعه هنر انقلاب استگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ رسول حسنی؛ فرهنگ پدیده‌ای پویا و زنده است و همین ویژگی به حضور نیروهای کارآمد نیاز مبرم دارد. شاید بتوان در عرصه‌های دیگر از جمله حوزه نظامی و سیاسی و نظایر آن بتوان با تعداد مشخصی نیرو به دستاوردهای بزرگی رسید اما حوزه فرهنگ به شدت متفاوت است. هر چه در فضای فرهنگی با تعدد نیرو و تنوع آرا برخوردار باشیم می‌توانیم اثربخشی خود را افزایش دهیم. نظام اسلامی نیازمند چه در بخش توسعه انقلاب و چه در بخش صدور آن به تربیت نسل جوان پویا و صاحب‌نظر نیازمند است.

ما برای گفت‌وگو، ناگزیر به تعامل با جهان هستیم و این امر محقق نخواهد شد مگر با افزایش تولید اندیشه امری که صرفاً با کالاهای فرهنگی محقق خواهد شد. در ابتدای انقلاب اسلامی بسیاری از هنرمندان چون مرتضی آوینی، ابراهیم حاتمی کیا، رسول ملاقلی پور، فرج‌الله سلحشور، قیصر امین پور، سلمان هراتی و بسیاری دیگر وارد میدان شدند و آثار مهمی پدید آوردند که هنوز می‌تواند مورد مطالعه قرار بگیرند.

اما چرا هر چه از آن سال‌ها فاصله می‌گیریم از تعداد هنرمندان متعهد به انقلاب کاسته می‌شود؟ چرا نظام فرهنگی ما نتوانسته علاوه بر حفظ هنرمندان خود، تعداد آن‌ها را افزایش دهد. این امری مسلم و بدیهی است که هر چه عرصه فرهنگ از نیروهای کارآمد کمتر شود فضا برای حضور بیشتر بیگانه مهیاتر خواهد شد.

متأسفانه همه هنرمندان به نامی که در حوزه هنر انقلاب رشد کردند و به بالندگی رسیدند به‌دلیل همت، سعی و کوشش و آزمون و خطای رسیدند. امروز زمان آن است تا بزرگانی چون ابراهیم حاتمی کیا به تربیت شاگردانی بکوشند که در هیچ آکادمی و دانشگاه و مدرسه‌ای نمی‌توانند مؤلفه‌های هنر انقلاب را بیاموزند.

خلق یک اثر انقلابی تنها با خواندن و مطالعه منظومه فکری حضرت امام خمینی (ع) در خلوت اتاق‌ها و کتابخانه‌ها و یا حتی نوشتن مقاله میسر نخواهد شد. هنرمند باید بتواند مبانی انقلاب را با ابزار و دستور زبان سینما تلفیق کند و با تکرار و تمرین فراوان دست به آثار ماندگاری در حوزه هنر انقلابی بزند.

سینمای انقلاب منبعث از ماهیت انقلاب است بنابراین همه گونه‌های سینمایی را شامل می‌شود. هنر انقلابی را نباید صرفاً در بازآفرینی وقایع انقلاب جستجو کرد. سینمای کمدی، سینمای پلیسی، سینمای تاریخی، سینمای اجتماعی و ده‌ها گونه سینمایی دیگر می‌توانند در وسعت سینمای انقلاب تعریف شود.

برای نیل به این هدف چاره‌ای جز کادرسازی در این حوزه نیست. اگر می‌بینیم که قطار فرهنگی ما وجود نیروهای متعهد و دغدغه‌مند گاهی از شتاب می‌افتد و توان رقابت با دیگران را از دست می‌دهد به این دلیل است که در طول همه این‌ سال‌ها نتوانستیم با کادرسازی زمینه را برای ورود هنرمندان تازه‌نفسی که هم به ابزار سینما مسلط هستند و هم صاحب اندیشه و نظرند آماده کنیم. سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌تواند سودآوری فروانی داشته باشد و در عرض آن سبب توسعه فرهنگ انقلاب شود.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار