دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

گرم شدن تنور شکست‌های ارتش بعثی با عملیات قدس ۵

۱۶ مرداد ماه سال ۱۳۶۴ روزی بود که رزمندگان اسلام با اجرای عملیات قدس ۵ علاوه بر تصرف چندین پاسگاه نظامی دشمن بعثی و آزادسازی ۳۰ کیلومتر مربع از «هورالهویزه»، تنور جبهه‌ها را گرم نگه داشتند و فرصت اقدام جدید از رژیم صدام را گرفتند.
کد خبر: ۴۰۸۰۵۸
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۰ - 06August 2020

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس: ۱۶ مرداد سال ۱۳۶۴ بود که مجاهدان مبارز عراقی و رزمندگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عملیات مشترک و مهم قدس ۵ را اجرا کردند.

این عملیات علاوه بر اهداف نظامی که داشت، از آن جهت حائز اهمیت بود که در آن دوران روحیه رزمندگان در شرایط مناسبی قرار نداشت و به همین دلیل، امام خمینی (ره) دستور داد تا رزمندگان در تابستان آن سال تمام تلاش خود را برای موفقیت در عملیات‌ها به کار گیرند تا روحیه از دست رفته به ملت ایران بازگردد. دشمن بعثی هم که به سبب پیروزی‌هایی که کسب کرده بود به دنبال ضربه زدن نهایی به رزمندگان اسلام بود لذا یکی دیگر از اهداف این عملیات گرفتن تمام فرصت‌ها از دشمن بعثی و ایجاد موانع جدی مقابل آن‌ها در منطقه عملیاتی جنوب و به خصوص هورالهویزه بود که بهترین نحو ممکن انجام شد.

از طرفی اجرای عملیات قدس ۵ نشان‌دهنده استمرار جنگ بود و به این ترتیب بود که این عملیات در شانزدهم مرداد سال ۱۳۶۴ با رمز علی بن ابی طالب (ع) در منطقه هورالهویزه با هدف تکمیل عملیات‌های قدس ۱ و قدس ۲، محدود شدن خطوط پدافندی دشمن بعثی، تقلیل پاسگاه‌های منطقه هورالهویزه، تصرف پاسگاه الیج، نزدیک شدن به شهرک البیضه و تأمین بیشتر منطقه مذکور به اجرا درآمد و رزمندگان بعد از دو روز نبرد سنگین که بیشتر آن در اطراف پاسگاه الیج صورت گرفت، حدود ۳۰ کیلومتر مربع از هورالهویزه آزاد شد. رزمندگان این عملیات را با دقت اجرا کردند و حتی برای یکی از خشکی‌های اطراف هور که بیم آن رفت تا نیرو‌های دشمن از آن منطقه اقدام جدیدی انجام دهند، برنامه‌ریزی کرده بودند و برخی از نیرو‌های صدام را در جاده خندق زمین‌گیر کردند.

همچنین یکی دیگر از دلایل تصرف پاسگاه الیج این بود که ارتباط نیروهای دشمن که در این پاسگاه و در جاده خندق مستقر بودند به‌طور کامل قطع شود و رزمندگان علاوه بر اینکه در عملیات قدس ۵ به اکثر اهداف از پیش تعیین شده خود دست یافتند، ۱۶۸ نفر از نیرو‌های دشمن را کشته، زخمی و یا به اسارت درآوردند. از طرفی تعداد قابل ملاحظه‌ای خمپاره‌انداز، تجهیزات سبک و سنگین به دست نیرو‌های خودی افتاد و حدود شش پاسگاه نظامی دشمن نیز متلاشی و مواضع آن به دست رزمندگان اسلام افتاد.

عملیات قدس ۵ علاوه بر وارد کردن آسیب جدی به نیرو‌های دشمن نتایج مثبت دیگری نظیر حفظ روحیه و قدرت رزمندگان اسلام، افزایش انسجام یگان‌ها، گرم نگه داشتن فضای موجود در جبهه‌ها، تضعیف روحیه سربازان دشمن، تضعیف سیستم پدافندی دشمن، پیشروی در خاک دشمن، غافلگیری دشمن، نزدیک شدن به عمق خاک عراق و تقویت یگان‌های رزمی به وسیله مردم هر منطقه را در پی داشت.

همان‌طور که گفته شد، عملیات قدس ۵ در منطقه هورالهویزه که یکی از مناطق آبی و استراتژیک در دوران دفاع مقدس محسوب می‌شد، برگزار شد. این منطقه یکی از بزرگترین تالاب‌های ایران است که در مرز ایران و عراق است، به‌طوری که یک سوم آن در کشورمان و دو سوم آن در خاک عراق قرار دارد. هورالهویزه در غرب خوزستان و انتهای رود کرخه و در منطقه مرزی دشت آزادگان است که از لحاظ منابع جانوری و گیاهی بسیار غنی است.

راه‌های دسترسی به منطقه هورالهویزه شامل راه سوسنگرد - بستان - چذابه، راه هویزه - رفیع، راه شنی و نظامی پاسگاه‌های طبر - شط علی و راه اهواز - جاده سید خلف به طلائیه است و شاید هم همین دسترسی بالای آن موجب شد تا دشمن بعثی در دوران دفاع مقدس از این منطقه بیشترین استفاده را کند، البته که رزمندگان اسلام در قالب عملیات قدس ۵ ضربه مهلکی به آن‌ها وارد کردند و حتی برخی از خشکی‌های اطراف مانند جاده خندق را نیز به تصرف خود درآوردند.

گزارش از احسان یعقوبی

انتهای پیام/ 117

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار