فاطمه دانش یزدی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس خبر داد؛

برگزاری مسابقه بین‌المللی عکاسی «میراث مشترک جهانی»

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری یزد گفت: مسابقه بین‌المللی عکاسی «میراث مشترک جهانی»  به دبیرخانه «اداره شهر دوستدار کودک شهرداری یزد» در نیمه شهریور برگزار می‌شود.
کد خبر: ۴۰۸۴۲۳
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۱ - 01August 2020

«فاطمه دانش یزدی»، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری یزد در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در یزد، با اعلام خبر فوق اظهارد اشت: در بین آثار، آداب و رسوم و حتی هویت‌های ثبت شده و غیر ثبت شده تاریخی دنیا گاهی پیش می‌آید که دو اثر از جهاتی به یکدیگر شبیه باشند.
 
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری یزد بیان کرد: کشف این تشابهات همواره هیجان انگیز و جذاب است. شاید تمام تشابهات کشف شده تاکنون به صورت اتفاقی و یا در خلال یک پژوهش رخ داده باشد. اما به نظر می‌توان با برگزاری رویدادی به صورت هدفمند ضمن به اشتراک گذاشتن و معرفی میراث تاریخی شهرهای مختلف دنیا، در این میان آثار و وقایع همزاد را یافت.
 
دانش یزدی با اشاره به اینکه دوران کودکی (زیر 18 سال) بستر مناسب تری برای آموزش و انتقال مفاهیم برای آشنا شدن با این مواریث می‌باشد تصریح کرد: از سویی تفکر آزادانه و جسورانه‌تر در این سن اجازه کشف چیزهای متفاوت‌تر با زاویه دید و نگاه متفاوت را فراهم می‌سازد، مخاطبین شرکت کننده در این رویداد کودکان (بر اساس تعاریف یونیسف) خواهند بود.
 
وی با اشاره به بخش‌های مسابقه ادامه داد: در دو بخش عمومی و ویژه این مسابقه برگزار خواهد شد. در بخش عمومی، محور، میراث مشترک جهانی است که این بخش به صورت آزاد به دریافت آثار عکاسی بناها، آداب و سنن و فرهنگ جوامع مختلف می پردازد. در کنار عکس ارسالی بایستی توصیفی مناسب از آن اثر در یک یا چند پاراگراف محدود (از نظر تعداد کلمات) ارائه شود.
 
دانش یزدی همچنین با اشاره به بخش ویژه که در دو قسمت «کشف میراث همزاد» و «توصیف (کپشن نویسی) آثار» است گفت: در  بخش کشف میراث همزاد، تعدادی تصویر مبنا از آثار تاریخی، فرهنگ، رسوم  و هویت یزد (که این آثار بر مبنای 6 محور ارزیابی آثار فرهنگی که یونسکو در ثبت آثار خود استفاده میکند انتخاب می شوند) به همراه توضیحات مختصری درباره آن اثر ارائه می‌شود و از شرکت کنندگان خواسته می‌شود تا با یافتن اثری مشابه آن در شهر و منطقه خود، با ارائه عکس و توصیف، اثری که از دید آنها همزاد اثر ارائه شده است را به تصویر بکشند و درباره آن توضیحاتی ارائه دهند.
 
دانش ادامه داد: در بخش توصیف (کپشن نویسی) آثار، برای آثاری که مبنای مسابقه هستند از مخاطب خواسته می‌شود تا با تحقیق درباره آن پدیده در یک یا چند پاراگراف محدود (از نظر تعداد کلمات) به توصیف آن اثر از نگاه خود بپردازد.
 
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری در رابطه با رده بندی سنی شرکت کنندگان گفت: از سنین « 6 تا 10 سال» و «10 تا 14 سال» و «14 تا 18 سال» به رقابت می‌پردازند.
 
دانش با اشاره به هداف برگزاری این مسابقه بیان کرد: هدف از این مسابقه: معرفی بهتر آثار و آداب و رسوم شهرهای تاریخی جهان به کودکان،ایجاد پویش در راستای اهداف سال ایکوموس با موضوع میراث مشترک جهانی، یافتن آثار و آداب مشترک بین کشورها و فرهنگ ها، ارائه آثار تاریخی مغفول مانده و توصیفات جدید از آثار قبلی، تهیه بانک اطلاعاتی گسترده از کودکان علاقه مند به مباحث تاریخی و هدایت آنان در رویدادهای بعدی و  هم‌چنین تدوین مستند عکس آثار تاریخی جهان همراه با توصیفات کودکانه می‌باشد. 
 
وی نحوه داوری آثار را بدین صورت بیان کرد: به غیر از داوری حرفه‌ای آثار توسط افراد صاحب نظر و اعلام آثار برتر، جایزه اصلی برای آثاری است که در هنگام اشتراک گذاری در فضای مجازی بتوانند بیشترین بازخورد مثبت را دریافت کنند و در واقع از دیدگاه مردم برگزیده شوند که خود این نحوه داوری به اشتراک گذاری هرچه بیشتر و بهتر رویداد کمک خواهد کرد.
 
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری یزد در پایان با اشاره به زمان برگزاری این مسابقه گفت: فراخوان اعلام شرایط رویداد و شروع ارسال آثار، در نیمه شهریور و پایان مهلت ارسال آثار، 8 آبان و همزمان با روز نوجوان در ایران است که زمان اعلام نتایج و مراسم پایانی در 30 آبان روز جهانی کودک خواهد بود.
 
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها