«دانشگاه آزاد» مولود جنگ است

معاون آموزش جهاد دانشگاهی با اشاره به توسعه کمی آموزش عالی بعد از انقلاب اسلامی، شکل‌گیری دانشگاه آزاد را نمونه‌ی بارز این ادعا عنوان کرد.
کد خبر: ۴۰۹۱۱۰
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۳ - 04August 2020

به گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، محمدصادق بیجندی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو اظهار داشت: آموزش باید به مانند یک سیستم دیده شود. در اسناد بالادستی و ملی آموزش تنها مختص آموزش و پرورش یا آموزش عالی نیست و هر دوی این دوره‌ها شامل این مقوله می‌شوند.

بیجندی دانش، نگرش و مهارت را سه منبع برای کسب «آموزش» دانست و گفت: وقتی می‌توان تحقق آموزش را مورد تاکید قرار داد که این سه سطح محقق شده باشند.

وی دانش و مهارت را عمومی و تخصصی دانست و افزود: اگر این‌ها اتفاق افتاد، دانش واقعی رخ می‌دهد.

بیجندی اضافه کرد: با نگاهی واقع‌بینانه باید گفت پس از انقلاب دانشگاه‌های ما دو الی سه سال تعطیل شدند و این مساله خلأ نیاز به نیروی متخصص را پدید آورد. از یاد نمی‌برم صداوسیما در گزارشی نشان می‌داد فردی مدرک لیسانس شیمی خود را نمایش داده و اذعان می‌کرد که «با داشتن این لیسانس بیکار هستم». این را با چشمان خود در تلویزیون جمهوری اسلامی شاهد بودم.

معاون آموزش جهاد دانشگاهی ادامه داد: بعد از تعطیلی دانشگاه، جنگ به ما تحمیل شد و هشت سال با همین جوانان که سرمایه انسانی بودند، کشور را اداره کردیم و ضمنا بسیاری از دانشجویان با جبهه‌ها ارتباط داشتند و سیستم جنگ را مدیریت می‌کردند.

بیجندی با بیان اینکه بعد از تعطیلی جنگ، سه دهه پیش رو داشتیم که شامل توسعه کمی بود که بخشی از آن در زمان جنگ شروع شد و دانشگاه آزاد مولود آن است، اضافه کرد: تفکر این دانشگاه، می‌گوید شما به [تحصیل در مقاطع پایه] نیاز ندارید و همینطور باید پیش روید.

وی افزود: سه دهه گذشته دوره‌ای کمی بوده است و کم‌کم نگاهی کیفی پدید آمد و امروز بر اساس اسناد بالادستی با نگاه آموزش عالی پیش می‌رویم.

آموزش در ایران جزیره‌ای است

همچنین علی مقدم زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گروه سنجش و اندازه‌گیری با بیان اینکه سنجش علمی در کشور اتفاق نیفتاده است، گفت: سنجش علمی ابتدا در دو دانشگاه علامه طباطبایی و تهران شکل گرفت و دو رویکرد ملاکی و هنجاری در آن ثبت می‌شود.

وی افزود: سنجش [دانشجو] امروز مسیر ملاکی را دنبال کرده و تلاش دارد سراغ تعیین ملاک برای آزمون ورودی رفته و به آن اعتبار بخشد.

مقدم زاده ادامه داد: سازمان سنجش و اندازه‌گیری دستگاهی اجرایی است و اسناد فرادستی پیش روی اوست. البته اسناد فرادستی آموزش عالی شامل مصوبه‌های مجلس، سند دانشگاه اسلامی مصوب در شورایعالی انقلاب فرهنگی، آئین نامه جامع مدیریت دانشگاه‌ها و سند جامع اعتبار بخش و... است.

وی ادامه داد: بنده تقریبا سنجش را در ۶۴ کشور مطالعه کرده‌ام، ولی در ایران، حوزه آموزش جزیره‌ای شده است.

مقدم زاده با بیان اینکه آموزش در سایر کشور‌ها متشکل از آموزش عالی و عمومی است و نگاه آن‌ها از پایه به مهارت معطوف است، گفت: وقتی کودک به تحولات شناختی برسد، از همان زمان معیار‌های رشد و توسعه را باید به او شناساند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با اعلام اینکه جزیره‌ای فرض کردن آموزش خطراتی در پی دارد و حتما باید برای این حوزه برنامه‌ریزی داشت، افزود: در (ای تی اس) ۲۰۶ دکترای سنجش وجود دارد و تلاش دارد برآوردی بهینه انجام دهد.

مقدم زاده با اعلام اینکه این آزمون‌ها نیازمند تعریف اعتباربخشی لازم به میزان علم دانشجو است، گفت: این آزمون‌ها نظام ملاکی را پیش گرفته، ولی در ایران چنین فرایندی پیچیده است.

وی خاطرنشان کرد: در آمریکا از سال ۱۹۹۸ مصوبه‌ای به چشم نمی‌خورد و دانشگاه‌ها تصمیم‌گیری مستقلی دارند، ولی در ایران همواره نوسانات تصمیم گیری در فرآیند آموزش دیده می‌شود و این درحالی است که کشوری نظیر فنلاند تا ۱۷ سال به راحتی اجازه تغییر در فرایند آموزشی را نمی‌دهد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها