دفاع‌پرس بررسی کرد؛

تجربه حزب الله لبنان در مدیریت رویداد‌های سیاسی و میدانی/ آیا انفجار بندر بیروت تروریستی بود؟

تجربه نشان داده است که حزب الله لبنان رویداد‌های سیاسی و میدانی را به نحواحسن مدیریت و معادله دشمن را به هم می‌ریزد.
کد خبر: ۴۰۹۲۶۵
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸ - 05August 2020

گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: جهت‌دهی به اعتراضات داخلی در لبنان که با هدف «ناامن سازی» و ایجاد «خلأ سیاسی» صورت گرفته بود، برای مدتی توانست فضای داخلی این کشور را بحرانی کند، اما سهم اندکی در مانع‌تراشی در فرایند تشکیل دولت در لبنان داشت.

بالاخره بعد از کشمکش‌های زیاد «حسن دیاب» به‌عنوان نخست وزیر لبنان معرفی و مامور تشکیل کابینه شد و این کشور را به سمت آرامش نسبی هدایت کرد؛ اما روز گذشته این آرامش نسبی با انفجاری که در بندر بیروت به وقوع پیوست، به هم خورد. شدت این انفجار تا حدی زیاد بود که بیروت را به یک شهر جنگ زده تبدیل کرد.

رصد تحولات اخیر لبنان نشان می‌دهد، دخالت خارجی و برنامه‌ای از پیش طراحی شده که قرار است در این کشور بحران جدیدی را ایجاد کند تا علاوه بر اینکه امنیت پیرامونی رژیم صهیونیستی تامین، قدرت بازدارندگی جبهه مقاومت نیز تضعیف شود.

این نکته را باید در نظر داشت که این بندر، اصلی‌ترین بندر لبنان است که بیش از ۷۰ درصد واردات این کشور و نیازمندی‌های اصلی مردم از طریق آن وارد می‌شود و در چنین شرایطی آسیب بسیار جدی به اقتصاد لبنان وارد خواهد شد. موضوعی که مطلوب مخالفان مقاومت است تا با چنین شرایطی فشار حداکثری بر مقاومت وارد کنند یا دست کم رفتار‌های بیرونی آن در ارتباط با رژیم صهیونیستی را تعدیل یا برای مدتی خنثی سازند.

همین موضوع را «مجتهد» افشاگر معروف خاندان سعودی نیز توئیت کرد که بندر (بیروت)، آخرین گذرگاه اقتصادی لبنان به شمار می‌آمد؛ این بندر نابود شد و از همین جا توطئه‌های اسرائیل و آل سعود در نابود کردن لبنان مشخص می‌شود.

هرچند رسانه‌های اسرائیلی به‌محض وقوع این انفجار انگشت اتهام را به سمت حزب الله لبنان نشانه رفتند؛ اما این احتمال را هم باید داد که شاید این انفجار یک نوع خرابکاری باشد. ولی اگر اسرائیلی‌ها در انفجار بیروت دخالتی نداشته‌اند و احتمال خرابکاری نیز وجود نداشته باشد، بی‌تردید از این انفجار بهره برداری سیاسی خواهند کرد.

البته «سفر وزیر خارجه فرانسه»، «دخالت‌های گاه و بیگاه سفیر آمریکا در بیروت»، «تحرکات رژیم صهیونیستی در مرز‌های اشغالی»، استعفای وزیرخارجه لبنان، فشار‌های خارجی و منطقه‌ای برای فروپاشی کابینه لبنان و شناسایی نقاط آسیب پذیر لبنان توسط پهپاد‌های رژیم صهیونیستی از مهمترین رخداد‌هایی است که نمی‌توان به سادگی از کنار آن‌ها عبور کرد.

دور از انتظار نیست که آمریکایی‌ها به بهانه کمک‌های مالی دولت لبنان را تحت فشار خواهند داد تا حزب الله لبنان به‌صورت تدریجی از صحنه سیاسی این کشور حذف کنند؛ اما تجربه نشان داده است که حزب الله لبنان همیشه رویداد‌های سیاسی و میدانی را به نحو احسن مدیریت و معادله دشمن را به هم می‌ریزد.

در بیانیه حزب الله لبنان که در این خصوص صادر کرد، آمده است: این فاجعه دردناک و خونبار بی‌سابقه که تاثیرات و عواقب خطرناکی روی سطوح انسانی، بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی می‎گذارد، می‌طلبد که همه لبنانی‌ها و همه احزاب سیاسی و تاثیرگذار روی تحولات کشور، همبستگی داشته باشند و با اتحاد و همدلی از این مصیبت سخت عبور کنند و مجددا برای مقابله با مشکلات و چالش‎های جدید عزم و اراده کنند.

انتهای پیام/411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار