به‌مناسبت 17 مرداد روز خبرنگار؛

«خبرنگاران» سنگربانان خاکریزهای رسانه‌ای جنگ‌نرم هستند

قلم‌فرسایان عرصه‌ی خبرنگاری باید بدانند که امروز و در عصر رسانه‌ها، افسران اصلی جنگ نرم آنها هستند. آنها میراث‌دار خون شهدای این مرز و بوم به ویژه شهدای عرصه‌ی فرهنگ و هنر و رسانه هستند.
کد خبر: ۴۰۹۳۶۷
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۵ - 07August 2020

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌‌پرس- علی عبدالصمدی؛ سالروز شهادت محمود صارمی در تاریخ هفدهم مردادماه سال هزار و سیصد و هفتاد و هفت به دست مزدوران طالبان در مزار شریف افغانستان را در تقویم رسمی کشور روز خبرنگار نامگذاری کرده اند. روزی که مناسبتش در تقویم ملی سرزمین‌مان خالی بود.

به راستی خبرنگاری در کنار این که یک هنر است و ظرافتهای خود را دارد، یک جهاد در جبهه‌ی رسانه نیز هست. آگاهی بخشی و اطلاع‌رسانی مخاطب مهمترین وظیفه‌ی هر رسانه و اصحاب آن است. در راس همه ی اصحاب رسانه که به قلم زنی یا برنامه سازی (در رسانه های مختلف) مشغول هستند، تهیه و تولید خبر وجهه‌ای دیگر دارد.

تهیه و نشر و پخش اخبار مهم ترین رسالت هر رسانه ای است. رسانه ها با تعیین سبک و شیوه و ادبیات انتشار خبر، در حقیقت مرام و منش و بینش سیاسی خود را مشخص می سازند. این اصلی است که در تمام دنیا یکسان است و قریب به اتفاق اصحاب رسانه به آن اعتقاد دارند. اما در کنار پخش اخبار رسالت مهم تری نیز بر گردن خبرنگاران نیز هست و آن حفظ و پایش از مرزهای فرهنگی و سیاسی کشور است.

اگر چه ظاهرا تولید خبر خنثی است و فارغ از هر گونه سوگیری‌های سیاسی باید باشد اما این همه‌ی داستان نیست. خبرنگاران هر کشوری از جمله کشور عزیزمان ایران، در حقیقت سنگربانان خاکریزهای رسانه ای کشور هستند. بسیاری از این خبرنگاران مانند شهید محمود صارمی برای تهیه ی خبر از جان خود گذشتند و به فیض شهادت نائل آمدند. از این طیف از شهدای عرصه ی رسانه در دوران هشت ساله ی دفاع مقدس کم نبوده اند.

شهید مرتضی آوینی که سید شهدای اهل قلم قلب گرفت را می توان نمونه ی بارز شهدای اصحاب رسانه در دوران دفاع مقدس دانست. از دیگر شهدای رسانه که در راه سنگربانی از خاکریزهای رسانه های کشور دست از جان شستند می توان به شهدای سانحه‌ی سی 130 هواپیمایی ترابری ارتش در سال 1384 اشاره کرد که بسیاری از شهدا از طیف اهالی رسانه و خبرنگاران بوده‌اند. شهید محسن خزایی یکی دیگر از شهدای بزرگوار عرصه‌ی رسانه در جبهه‌ی مدافعان حرم مشغول به انجام خدمت بود، و ثابت کرد تهیه‌ی خبر در کنار این که یک رسالت رسانه ای و یک هنر است، یک وظیفه ی شرعی نیز هست.

به راستی در برخی از موقعیت‌هایی که پای وجدان و شرافت و اعتقادات در میان باشد، بی طرف بودن در تهیه‌ی خبر نوعی خیانت به جبهه‌ی خودی است. یک خبرنگار زمانی که پای پاسداری از مرزها و حریم اعتقادات و باورهای دینی و ملی اش در میان باشد، باید موضع گیری خود را به صورت شفاف و صریح بیان کند. به دیگر سخن، بی طرف بودن دال بر این نیست که حقی ضایع شود و یا خاکریزهای رسانه ای جبهه‌ی خودی خالی از مدافع بماند.

قلم فرسایی در عرصه‌ی خبر یکی از ژانرهای بسیار دشوار ادبی به شمار می‌رود. همین قلم است که باعث آگاهی بخشی عمومی می شود و به گفته ای جامعه را بیدار و هوشیار می سازد. و هم اینجاست که قرآن کریم که کلام پروردگار یکتاست به قلم و آنچه می نویسد سوگند یاد می کند که «ن و القلم و ما یسطرون».

قلم‌فرسایان عرصه‌ی خبرنگاری باید بدانند که امروز و در عصر رسانه‌ها، افسران اصلی جنگ نرم آنها هستند. آنها میراث‌دار خون شهدای این مرز و بوم به ویژه شهدای عرصه‌ی فرهنگ و هنر و رسانه هستند. آنها هستند که امروز در خاکریزهای دفاع از مرزهای رسانه ای سلاح قلم به دست گرفته‌اند و از حریم فرهنگ و رسانه پایش می کنند. با گسترش رسانه های اجتماعی در فضای سایبری، وظیفه ی افسران جنگ نرم در جبهه های جنگ نرم دوصد چندان هم می‌شود.

امروز در عرصه ی فرهنگ و هنر و رسانه ی این کشور به راستی این مهم بر عهده ی میراث‌داران خون عزیز آوینی هاست تا با نگاهی ژرف و عمیق هم نقاط ضعف و قوت نیروهای خودی و افسران جنگ نرم را گوشزد کنند و هم حرکات و مانورهای رسانه ای دشمن را زیر نظر داشته باشند و در مقابله با آن آماده ی نبرد باشند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار