یادداشت/ عصمت دهقانی

غدیر؛ تداوم رسالت در آیینه امامت است

غدیر؛ تداوم رسالت در آیینه امامت است. امت بدون امام، مانند کشتی بی‌ناخدای است که در تلاطم امواجی طوفانی سرگردان است و هر لحظه احتمال غرق شدنش وجود دارد.
کد خبر: ۴۰۹۷۷۶
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۲ - 08August 2020

غدیر تداوم رسالت در آیینه امامت است

گروه استان‌های دفاع‌پرس- عصمت دهقانی؛ هجدهم ذی الحجه سال یازدهم هجرت، نقطه عطفی نه تنها در تاریخ اسلام بلکه در تاریخ بشریت به شمار می‌رود چرا که مسئله تداوم اسلامی است که  متعلق به گروه خاصی نیست بلکه این دین آمده است  که اشرف مخلوقات  را از ظلمتکده جهل و نادانی نجات دهد و برای رسیدن به سر منزل مقصود چراغ راهشان باشد.

از ارزشمندی ماه ذی‌الحجه همین بس که در نهمین روزش سید و سالار آزادگان جهان امام حسین(ع) برای جهادی فی سبیل الله و مبارزه با ظلم و فساد، با همه هستی اش عزم سفری به سرزمین کرب و بلا می‌کند، در دهمین روزش ابراهیم خلیل الله در پی فرمانی الهی  پاره تنش را به مسلخ گاه عشق و قربانگاه نفس می‌برد  و ماه که به هجدهمین روز خود می‌رسد بانگ آسمانی« يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ» پیامبر رحمت محمد مصطفی(ص) را برآن می دارد که در پی‌ابلاغ دستور الهی، با زبانی که «ما ینطق عن الهوی ان هو الایوحی» برآید و با ایراد خطبه غدیریه در این روز، منشور جاوید مکتب اسلام را بیان فرماید و برای شکستن بت‌های  نفسانی، برای عبور از خود پرستی و رسیدن به خداپرستی، برای زدودن رنگ و بوی تعصب و نژاد پرستی و فرو ریختن دیوارهای تبعیض، راهی خدایی ترسیم کند.

عید غدیر در طول تاریخ مورد توجه بوده و بر پایی جشن‌های مفصل در گرامیداشت این روز و اهتمام ائمه و بزرگان دین در بزرگداشت این عید نشان از جایگاه والای آن  دارد. در حدیثی از پیامبر نقل شده است که  انبیای پیشین نیز جانشینان خود را توصیه به گرامی داشت آن روز و عید گرفتن آن می‌کرند چرا که غدیر عید ولایت است؛ روز اکمال دین و اتمام نعمت است.

 ماجرای غدیر برنامه‌ای الهی برای حیرت‌زدایی از اذهان امت در افق‌های آینده تاریخ است. غدیر تداوم رسالت در آیینه امامت است. امت بدون امام، مانند کشتی بی ناخدای است که در تلاطم امواجی طوفانی سرگردان است و هر لحظه احتمال غرق شدنش وجود دارد.

کدام انسان عاقل و با انصافی می تواند بپذیرد محمد مصطفی (ص) پیامبر رحمت و مهربانی، حاصل بیست و سه سال زحمت شبانه روزیزی اش را در طوفان بیکران حوادث همچون کشتی بی ناخدایی رها کند و این امر عظیم را به مردمی واگذار کند که در ساده ترین مسئله دچار انواع اختلافات می‌شوند، مردمی که هنوز آثار جاهلیت در وجود بسیاری از آنان ریشه دارد.

مگر نه اینکه هر پادشاه و حاکمی در واپسین سال ها و روزهای عمرش عزیزترین عزیزانش و معتمدترین شخص را به عنوان ولی و جانشین انتخاب و مقدمات جانشینی اش را فراهم می‌کند اما  این بار خاتم الرسل، پادشاه عالم اسلام نه به  میل و انگیزه شخصی خود بلکه به امر خدا و پس از نازل شدن پیام وحی توسط جبرئیل رحمت شایشته ترین فرد امتش را که می تواند تفسیر آیه اکمال دین باشد را به عنوان جانشین انتخاب می کند.

امام علی(ع) منتخب خداست و پیامبر(ص) ابلاغ‌گر پیام الهی نسبت به امامت اوست بنابراین روز تداوم رسالت در ولایت علی(ع) است از همین رو بزرگداشت عیدغدیر، کاشتن بذر ولایت در کویرستان جان‌های طالب حقیقت است، نشان دادن خورشید به گرفتاران  چاه‌های ظلمانی است این روز، روز امید آفرینی در دل‌هاست و عید میثاق و هم پیمان شدن مسلمانان است.

برای این روز برنامه‌هایی عبادی مانند زیارت، روزه و نماز مخصوص است تا حرمت این روز و حقانیت آن فراموش نشود.

انقلاب اسلامی ایران نقطه‌ی عطفی در تاریخ است که نمی‌گذارد پیام غدیر به فراموشی سپرده شود. اگر اکنون جبهه مقاومت روز به روز گسترده‌تر می‌شود و رنگ پوست، نژاد و مذهب برای پرچمداران خط مقدم و مبارزین این جبهه معنایی ندارد، تفسیر زیبایی از معنای غدیر در پرتو پیروی از ولایت است.

آنچه در ماجرای واقعه غدیر قابل توجه است نزول دو آیه از قرآن کریم درباره این واقعه بزرگ است؛ یکی آیه 67 از سوره مائده معروف به آیه تبلیغ  و آیه سوم  از همین سوره معروف به آیه اکمال است  چه زیباست در این ایام که با گرامیداشت روز خبرنگار همزمان شده است سخنرانان، مفسران و مبلغان مذهبی و تمامی کسانی که تریبونی در اختیار دارند و در این ایام شیوع بیماری کرونا بیشتر از طریق فضای مجازی با مخاطبان خود در ارتباط هستند، با استفاده از معنا و تفسیر آیه 67 سوره مائده ارزش تبلیغ و اطلاع رسانی، صداقت  و سرعت عمل  همراه با دقت در این کار را برای اصحاب رسانه و خبرنگاران شرح دهند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار