لزوم احیاء حسینیه‌های مجازی در ایام عزاداری سید الشهدا علیه السلام

امسال و با توجه به شیوع ویروس کرونا، فضای سایبری می‌تواند بستری مناسب جهت جایگزینی با حسینیه‌ها باشند.
کد خبر: ۴۱۰۱۸۴
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۰ - 12August 2020

لزوم احیاء حسینیه‌های مجازی در ایام عزاداری سید الشهداگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس- علی عبدالصمدی؛ ارادت به اهل بیت نبی مکرم اسلام به ویژه سید الشهدا علیه‌السلام و یاران با وفایشان از قدیم‌ الایام رسم و آیین ایرانیان بوده است. ارادت به حضرت امام حسین علیه السلام حتی در بین اقلیت‌های دینی (به ویژه زرتشتیان) مرسوم بوده و هست.

عزاداری ایام دهه‌ی اول محرم به ویژه تاسوعا و عاشورای حسینی در سرزمینمان همواره باشکوه برگزار شده و می‌شود. رسانه‌های مختلف برای این ایام محتوی مناسب حال و هوای این ایام را تدارک می بینند. بسیاری از دسته جات عزاداری و سینه زنی در همین ایام جان می گرفتند. برگزاری مراسم عزاداری، سخنرانی، مداحی و حتی دستگیری از مستمندان با عنوان پخش غذای نذری از آداب و رسوم پسندیده در این ایام به شمار می رود.

امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا و محدود بودن ساعات عزاداری و یا ممنوعیت در برخی شهرهای پر جمعیت، لازم است متولیان امر و دوستداران اهل بیت نبی مکرم اسلام صلوات الله علیه و آله و عاشقان حضرت سیدالشهداء با توجه به قابلیت هایی که در فضای مجازی مهیاست، جهت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، از فضای مجازی جهت عزاداری استفاده ی بهینه کنند.

اکثر متخصصین رسانه به ویژه رسانه‌های اجتماعی همواره از معایب این گونه مجامع سایبری گفته و نوشته‌اند و کمتر به مزایای این گونه فضاها پرداخته شده است. امسال و با توجه به شیوع ویروس کرونا، فضای سایبری می‌تواند بستری مناسب جهت جایگزینی با حسینیه‌ها باشند. متخصصین و متولیان امر می‌توانند با طراحی زیرساختهایی مانند سایت، اپلیکیشن و ... بزرگترین حسینیه های آنلاین جهان را تاسیس کنند. تاسیس حسینیه‌های آنلاین مزایای بیشماری دارد که ذیلا به آنها اشاره می شود:

نخست اینکه در بحث تهاجم فرهنگی و در مقابل آن دفاع فرهنگی، حسینیه‌ی آنلاین بهترین سنگرها هستند. بهترین گزینه برای مقابله با دشمن؛ فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی است و صد البته مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان امام حسین علیه السلام بهترین و شاخص ترین گزینه‌ی فرهنگی برای مقابله با تهاجم فرهنگی است.

از نکات دیگر که جزء مزایای حسینیه مجازی است، حفظ بهداشت عمومی است. این روزها با شیوع گسترده‌ی ویروس کرونا، اکثر قریب به اتفاق متخصصین اعلام داشته اند که ماندن در خانه و عدم شرکت در مجامع عمومی می تواند بهترین سنگر و روش جهت مبارزه ی بیولوژیک باشد.

بسیاری از معلولین و جانبازان در سالیان گذشته با توجه به شرایط خاص جسمانی‌شان علیرغم میل باطنی‌شان از فیض حضور در چنین مراسمی بی بهره می‌ماندند. لذا فضای مجازی می تواند بهترین بستر برای گسترش فرهنگ شیعه و مبارزه با تهاجم فرهنگی و نیز جایگزینی مناسب برای حسینیه های فیزیکی باشد. عاشقان و مشتاقان سید الشهدا می توانند از طریق فضای مجازی سوار بر کشتی نجات شوند و از نور هدایت آن حضرت بهره گیرند.

اگر چه بسیاری از مسئولین و متخصصین می توانند در بسترسازی برای برپایی چنین حسینیه‌ای در فضای مجازی نقشی اساسی را بازی کنند ولی عاشقان آن حضرت می توانند از بسترهای مجازی کنونی نیز جهت تشکیل هیات ها و حسینیه ها و دسته های عزاداری مجازی بهره‌ی کافی و وافی را ببرند و از طریق عزاداری سالار شهیدان سنگربانان جبهه های سایبری باشند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار