چهل‌سالگی سرو/ رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج:

برنامه‌های سپاه در چهل‌سالگی دفاع مقدس/ برنامه‌های میدانی در مناطق سفید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اجرا می‌شود

سردار حق‌طلب درباره ویژه‌برنامه‌های گرامیداشت چهل‌سالگی دفاع مقدس گفت: در مناطق سفید برنامه‌هایی مثل دیدار با خانواده شهدا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اجرا می‌شود و بخش دیگر هم از طریق فضای مجازی و رسانه‌ای برگزار می‌شوند.
کد خبر: ۴۱۰۴۵۹
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۵ - 15August 2020

بازگویی نقش سپاه در دفاع مقدس/ کرونا باعث غافلگیری در اجرای برنامه‌های چهل سالگی دفاع مقدس شدسردار «احمد حق‌طلب» رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس در خصوص چهل‌سالگی دفاع مقدس اظهار داشت: حماسه دفاع مقدس در تاریخ نه‌تنها جمهوری اسلامی ایران بلکه در تاریخ کشورمان حادثه‌ای بسیار مهم و تأثیرگذار است؛ زیرا در دفاع مقدس با کمک مردم توانستیم کشور را از لوث وجود متجاوزان پاک کنیم و با مقاومت مردم، جنگ تحمیلی را با پیروزی به پایان ببریم؛ این موضوعی است که در سده‌های اخیر نمونه آن را سراغ نداریم.

وی افزود: در سده‌های گذشته هر بار که جنگی علیه مردم کشورمان تحمیل شد و حتی در زمان‌هایی که اقدام نظامی هم علیه کشورمان صورت نگرفت بر اثر فشار‌های خارجی، بخشی از کشورمان جدا شد؛ به‌عنوان مثال قرارداد‌های گلستان و ترکمنچای که طی آن‌ها بخش‌هایی از سرزمین مادری ایران جدا شد، تاریخ تلخ سده‌های گذشته این کشور است و این خاطرات هم هرگز از ذهن مردم خارج نمی‌شود.

سردار حق‌طلب ادامه داد: اما دفاع مقدس حماسه‌ای بی‌بدیل و پیروزی بزرگ در مقابل اشغالگران سرزمین‌های کشورمان بود؛ اگر از جنگ تحمیلی هشت ساله به‌عنوان جنگ جهانی نام ببریم، سخن گزافی نگفته‌ایم؛ چون در مقابل ما در ظاهر کشوری به نام عراق وجود داشت، اما هر دو بلوک قدرت آن زمان اعم از شرق و غرب حتی کشور‌های عرب منطقه هم از این کشور حمایت می‌کردند.

وی اضافه کرد: پیش از این موضوع گرامیداشت دفاع مقدس هرساله در قالب یک هفته از ۳۱ شهریور پی‌گیری می‌شد، ولی در این یک هفته مناسبت‌های دیگری نیز به لحاظ رویداد‌های ماه قمری هم‌زمان می‌شد و این مناسبت‌ها بخشی از زمان یک هفته مورد اشاره را به خود اختصاص می‌داد به همین جهت نمی‌توانستیم در طول این یک هفته، کامل به برنامه‌های گرامیداشت دفاع مقدس و زوایای مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و... آن بپردازیم.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج تصریح کرد: در دفاع مقدس از اقشار مختلف مثل گرو‌ه‌هایی که اول انقلاب به نام «فداییان اسلام» شکل گرفتند، نقش داشتند و شهدایی هم تقدیم انقلاب کردند؛ این در حالی است که در قالب هفته دفاع مقدس فرصت نمی‌شد نقش و حضور اقشار و گروه‌های مختلف مردمی در جنگ تحمیلی را بازگو کنیم.

وی تأکید کرد: در دفاع مقدس بیش از دو میلیون نفر طی هشت سال جنگ تحمیلی در جبهه‌ها حضور یافتند؛ البته برخی از این عزیزان به دفعات در جبهه‌ها حضور می‌یافتند؛ دفاع مقدس را می‌توان از ابعاد مختلف آن مثل نقش امام یا ولایت فقیه در دفاع مقدس، وحدت بین نیرو‌های مسلح، توسل به معصومین (ع) و امداد‌های غیبی بررسی کرد.

سردار حق‌طلب افزود: همچنین حماسه‌های مختلفی مانند شهادت ۲۲۰ دانش‌آموز در مدرسه‌ای واقع در نجف‌آباد اصفهان، حماسه فتح خرمشهر یا مقاومت مردم دزفول در زیر موشکباران متعدد عراقی‌ها نیز در دفاع مقدس روی داده که باید آن‌ها را پر رنگ‌تر از گذشته مطرح کرد؛ همچنین تعطیل نشدن فعالیت انتقال نفت از جزیره خارگ علی‌رغم حملات متعددی که به این جزیره شد، موضوعی است که پرداختن به آن در هفته دفاع مقدس امکان نداشت.

وی ادامه داد: صادرات نفت که در جزیره خارگ از دو اسکله «آذرپاد» و «تی» صورت می‌گرفت در دفاع مقدس بیش از دو هزار و ۸۰۰ بار مورد تهاجم موشکی یا بمباران هوایی قرار گرفت، اما علی‌رغم تمامی این حملات، فعالیت‌ها در جزیره خارگ تعطیل نشد.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج با بیان اینکه مردم باید بدانند نقش هر استان و اقوام مختلف در دفاع مقدس چه بوده، اظهار داشت: حجم بالای موضوعات، حماسه‌ها، اقدامات و تبیین نقش گروه‌های مختلف علتی است که باعث شد تا در قالب برنامه‌هایی چهلمین سالگرد آغاز دفاع مقدس را گرامی بداریم.

وی در ادامه عنوان کرد: برنامه‌های چهل‌سلگی دفاع مقدس از سوم خرداد آغاز شده است، اما شیوع ویروس کرونا باعث شده تا برنامه‌های چهل‌سالگی دفاع مقدس تحت‌الشعاع قرار گیرد؛ زیرا برنامه‌ریزی برگزاری برنامه‌های چهلمین سالگرد دفاع مقدس، سال گذشته و زمانی که کرونا گسترش نیافته بود، صورت گرفت به همین خاطر بیشتر برنامه‌ها به‌صورت میدانی پیش‌بینی شده بود؛ به‌عنوان مثال قرار بود به مناسبت سوم خرداد تجمع بزرگی در خرمشهر برگزار شود که شیوع کرونا باعث شد تا این‌گونه برنامه‌ها لغو شود.

سردار حق‌طلب با اشاره به اینکه همچنین هرسال نمایش رزمی در استان‌ها برگزار می‌کردیم که اجرای این برنامه هم به دلیل کرونا میسر نشد، ادامه داد: الان در مناطق سفید برنامه‌هایی مثل دیدار با خانواده شهدا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اجرا می‌شود و بخش دیگر هم از طریق فضای مجازی و رسانه‌ای برگزار می‌شوند. کرونا باعث غافلگیری ما شد و این در حالی است که تصور می‌کردیم ظرف مثلاً سه ماه کرونا فروکش می‌کند و وضعیت جامعه عادی می‌شود.

وی سپس گفت: البته اکنون در حال تولید ویژه‌برنامه‌هایی به همین مناسبت هستیم که تا چند روز آینده این تولیدات پخش خواهد شد؛ به‌عنوان مثال از اول شهریور به بعد، به ترتیب سپاه‌های آذربایجان غربی، چهارمحال و بختیاری، اردبیل، البرز، خوزستان، کرمانشاه، بوشهر، یزد، خراسان شمالی، کردستان و... هر کدام به مدت یک هفته به نقش مردم آن استان در دفاع مقدس می‌پردازند.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج تأکید کرد: نیروی دریایی سپاه ۱۷ تا ۲۴ مرداد در جزیره خارگ برنامه‌هایی را خواهد داشت، بسیج جامعه پزشکی یکم تا هفتم شهریور به نقش جامعه پزشکی در جنگ می‌پردازد، پنجم تا یازدهم مهر سپاه نقش خود را در دفاع مقدس تبیین می‌کند و دوازدهم تا هفدهم مهر که روز نیروی دریایی است، نیروی دریایی سپاه نقش خود را در هشت سال جنگ بیان می‌کند.

وی در ادامه اذعان کرد: تبیین نقش توپخانه و ادوات سپاه در جنگ از دهم تا شانزدهم آبان، نقش نیروی هوافضای سپاه از هفدهم تا بیست و سوم آبان، نقش بهداری رزمی و امدادگری سپاه از بیست و نهم آذر تا پنجم دی، نقش تخریب از ششم تا دوازدهم دی و همچنین برگزاری کنگره شهدای تخریب در تهران یا اصفهان در صورت مساعد بودن شرایط جامعه به لحاظ بیماری کرونا نیز از دیگر برنامه‌هایی است که به مناسبت چهل‌سالگی دفاع مقدس برگزار خواهند شد.

سردار حق‌طلب در ادامه بیان کرد: در دیدار امیر «سیاری» معاون هماهنگ‌کننده ارتش با سردار «فضلی» جانشین معاون هماهنگ‌کننده سپاه، پیشنهاد شد که برنامه‌هایی به‌صورت مشترک مثل برنامه‌های تلویزیونی و یادواره‌ها برگزار شود.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار