گام دوم انقلاب/

توجه به پذیرش دانشجویان خارجی برای صدور انقلاب اسلامی

حضور دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های ایران بیش از هر چیز بسترهای لازم برای آشنایی آن‌ها با فرهنگ و تمدن اسلامی ایرانی را فراهم می‌کند.
کد خبر: ۴۱۲۴۵۱
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۵ - 25August 2020

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس- اکبر صفرزاده؛ کشور ایران در حال حاضر شاید در برخی علوم به آن درجه از قوت و قدرت نرسیده باشد که زبانزد خاص و عام باشد اما در بسیاری از علوم مخصوصا پزشکی به این مهم دست پیدا کرده و می تواند در گام دوم انقلاب اسلامی به عنوان مهمترین پایگاه علمی دنیا پذیرای دانشجویان متعدد از کشورهای مختلف باشد.

اگر روی همین موضوع با قدرت کار کنیم و ایران را به محلی برای کسب علم و دانش و حضور دانشجویان خارجی تبدیل، در کوتاهترین زمان، در بخش عمده ای از کشور ایران فقر ریشه کن خواهد شد؛ حتی بدون نیاز به معدن یا نفت یا تولیدات دیگر؛ همین یک مساله می تواند اقتصاد ایران را کاملا دگرگون کند.

در حال حاضر دانشگاه‌های موجود در ایران به آن درجه از کمیت و تعداد رسیده اند که بسیاری از آنها دارای صندلی اضافه هستند و دانشجویان می‌توانند در برخی از این دانشگا‌ها حتی بدون کنکور پذیرش شوند. این مساله نه یک تهدید، که یک فرصت بسیار بزرگ برای جذب دانشجوی خارجی و رونق اقتصادی است.

یکی از بدترین اشتباه‌های ما در سال‌های گذشته فراهم کردن بسترهای رشد و توسعه دانشگاه در شهرهای بزگ ایران و مراکز استان‌ها بوده است. مراکز استان‌ها و پایتخت، به دلیل بالا بودن هزینه‌های زندگی از یک سو و پر تردد بودن و شلوغ بودن از سوی دیگر اصلا و ابدا جای مناسبی برای درس خواندن نیست؛ چه برای دانشجوی ایرانی چه برای دانشجوی خارجی.

حضور پرتعداد دانشگاه در شهرهای بزرگ باعث شلوغ تر شدن این شهرها نیز می‌شود؛ در اغلب موارد جوانانی که از نقاط مختلف ایران برای تحصیل راهی این شهرها می‌شوند دیگر به شهرها یا روستاهای خود باز نمی‌گردند.

با توجه به اختلاف قیمت دلار و ریال و با توجه به هزینه نسبتا پایین زندگی در شهرهای کوچک ایران حتی اگر قیمت دلار هشت یا ده هزار تومان هم باشد ایران بهترین و اقتصادی ترین کشور برای درس خواندن جوانان خارجی است؛ در هیچ کجای دنیا نمی‌توان به این ارزانی درس خواند و مدرک گرفت؛ تمام اینها منوط به این نکته اساسی و مهم است که دانشگاه های موجود در ایران مخصوصا دانشگاه آزاد خود را با استانداردهای موجود در دنیا منطبق کند.

در طول صد سال گذشته به دلیل اینکه ما اغلب فروشنده نفت و مصرف کننده کالاهای خارجی بوده ایم در بسیاری از موارد نگاه‌مان به خارج، از موضع پایین به بالا بوده است؛ به عنوان مثال وظیفه خود می دانستیم که زبان انگلیسی یاد بگیریم و برای تحصیل به خارج از کشور برویم و همیشه بیشترین احترام را برای کسی قائل بوده ایم که در خارج از کشور درس خوانده است.

به نظر می‌رسد وقت آن رسیده که این رویه عوض و حداقل برای صد سال آینده این طوری شود که خارجی‌ها زبان فارسی یاد بگیرند و از اینکه در کشوری مانند ایران تحصیل کرده‌اند به خود ببالند.

حضور دانشجویان خارجی در دانشگاه های ایران بیش از هر چیز بسترهای لازم برای آشنایی آن‌ها با فرهنگ و تمدن اسلامی ایرانی را فراهم می کند. در این داد و ستد، هم ما از آنها یاد می گیرم و هم آنها از ما و این داد و ستد می تواند سطح فرهنگ ما را در زمانی کوتاه به بالاترین حد ممکن برساند.

از دیگر دلایل مهم لزوم حضور دانشجویان خارجی در ایران مساله صنعت و صادرات است. دانشجویان خارجی حاضر در ایران علاوه بر کسب علم و دانش در دانشگاه به تدریج با مردم ایران و صنعت ایران آشنا می شوند و چه بسا بعد از تحصیل به تجارت روی بیاورند و به دلیل شناختی که از صنعت و صنعتگران ایران کسب کرده اند بزرگترین تاجران محصولات ایرانی باشند.

همچنین از نکات مهمی که در صورت پذیرش و جذب دانشجویان خارجی می‌توان از آن بهره‌برداری لازم را بکنیم صدور انقلاب اسلامی به سایر نقاط جهان و صادر کردن فرهنگ غنی ایران اسلامی به سایر بلاد است که خود این موضوع می طلبد که با کار کارشناسی و دقت نظر خاصی بر روی این موضوع کار شود، که بتوان نتیجه‌ی مطلوبی از این گذر گرفت. 

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها