فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش عنوان کرد؛

ماجرای نشاندن هواپیمای حامل ۱۰۰ نظامی آمریکایی در ایران/ نظر فرمانده نیروی هوایی رژیم بعثی درباره سایت «سوباشی»

امیر سرتیپ صباحی‌فرد گفت: هواپیما‌های دشمن چندین بار قصد تجاوز به آسمان ایران را داشتند که با سد محکم پدافند هوایی روبه‌رو شدند.
کد خبر: ۴۱۳۴۳۰
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳ - 31August 2020

پدافند هوایی در کشور ما خط مقدم مقابله با دشمنان استبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، امیر سرتیپ «علیرضا صباحی‌فرد» فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش در گفت‌وگویی تلویزیونی درباره نقش پدافند هوایی ارتش در امنیت کشورها، اظهار داشت: پدافند هوایی بیش از ۱۰۰ سال است که تشکیل شده است و بعد از اینکه هواپیما‌ها در جنگ جهانی اول استفاده شدند، نیاز به تأسیس پدافند هوایی احساس و بعد از جنگ جهانی اول تشکیل شد.

وی افزود: پدافند هوایی در کشور ما بنا بر تدابیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در خط مقدم مقابله با دشمنان است. مانند نیروی انتظامی که وظیفه برقراری نظم و امنیت روی زمین را دارد، پدافند هوایی همان مسئولیت را در بحث هوا بر عهده دارد.

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش با اشاره به نقش پدافند در طول هشت سال دفاع مقدس، گفت: قبل از آغاز جنگ تحمیلی، نیروی هوایی ارتش بعث عراق ۳۵۰ جنگنده داشت، که در طول جنگ چندین بار این ناوگان هوایی خود را بازسازی کرد و تعداد پایگاه‌های هوایی آن‌ها پنج برابر شد. در پایان جنگ تعداد جنگنده‌های آن‌ها به ۹۵۰ فروند هواپیما رسید در حالی که ما بیش از ۷۰۰ هواپیمای آن‌ها را ساقط کردیم.

امیر صباحی فرد ادامه داد: در طول هشت سال دفاع مقدس ما اجازه ندادیم حتی یک روز نیز پایگاه‌های ما تعطیل شود و پدافند هوایی یک روز هم اجازه نداد شریان حیاتی اقتصاد کشور مختل شود. این در حالی بود که جزیره خارگ به‌عنوان یکی از مراکز صادرات نفت ایران بیش از هزار و ۴۰۰ بار مورد تهاجم جنگنده‌های رژیم بعث عراق قرار گرفت و در آن جزیره، پدافند هوایی ارتش توانست بیش از ۵۰ فروند از جنگنده‌های آن‌ها را ساقط کند.

وی به نقش پدافند هوایی در عملیات بیت‌المقدس اشاره و خاطرنشان کرد: در عملیات والفجر هشت پدافند هوایی بیش از ۷۰ فروند از جنگنده‌های دشمن را ساقط کرد و نقش بسیار مهمی در این عملیات داشت.

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش افزود: در هر عملیاتی که رزمندگان جمهوری اسلامی ایران انجام دادند که قطعاً در زیر چتر پدافند هوایی بود، عملیات پیشرفت بسیار درخشانی داشت.

نظر فرمانده نیروی هوایی رژیم بعثی درباره سایت «سوباشی»
امیر صباحی فرد با بیان اینکه در روزهای پایانی جنگ، سایت سوباشی ۲۵ شهید را تقدیم انقلاب کرد، گفت: این سایت آنقدر برای ارتش رژیم بعث عراق مهم بود که فرمانده وقت نیروی هوایی عراق اعلام کرده بود اگر خلبان‌های ما نتوانند این سایت را بمباران کنند، افتخار نابودی این سایت باید برای خودم باشد.

وی یادآور شد: پدافند هوایی ارتش در طول جنگ، مأموریت کشف و شناسایی هواپیماها و بالگردهای ارتش عراق را داشت که تعداد آن‌ها بسیار قابل توجه بود؛ همچنین بیش از ۷۰۰ فروند انواع پرنده‌های دشمن را سرنگون کردیم و در همین مدت هشت سال جنگ، وظیفه کنترل و مدیریت بیش از ۲ میلیون هواپیمای غیر نظامی را انجام داده و در این راه ۴۱۶ شهید، ۷۳۰ جانباز و ۴۳ آزاده داشتیم.

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش خاطرنشان کرد: پدافند هوایی ارتش در بیش از ۲۴ هزار و ۸۶۲ حمله هواپیما‌های دشمن بعثی، آن‌ها را متواری کرد. در کوران جنگ و در زمانی که شهر‌های ما مورد هجوم ناجوانمردانه هواپیما‌های دشمن قرار می‌گرفتند، پدافند هوایی ارتش نقش مهمی در مقابله با این اقدام دشمن داشت.

امیر صباحی فرد در خصوص دلایل تشکیل و تفکیک نیروی پدافند هوایی از نیروی هوایی ارتش گفت: هیچ تغییر ساختاری در نیرو‌های مسلح بدون احساس نیاز ضروری تشکیل نمی‌شود. ما تجارب مختلفی در دفاع مقدس و جنگ‌های اخیر داشتیم و به این نتیجه رسیدیم که پدافند هوایی اگر بخواهد همچنان تأثیرگذار باشد، باید ساختار مستقلی داشته باشیم و بر اساس تدابیر فرماندهی معظم کل قوا در ۱۰ شهریور ۱۳۸۷ پدافند هوایی، مستقل شد.

وی به پیشرفت‌های چشمگیری پدافند هوایی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره و عنوان کرد: در این سال‌ها با وجود تحریم، فشار و تهدید، پدافند هوایی بیش از ۱۰۰ درصد شکوفایی و نوآوری و پیشرفت داشته است. امروز سامانه‌های راداری و کشف و شناسایی ما قادر هستند که علاوه بر پایش آسمان ایران تحرکات دشمنان در منطقه و آن سوی مرز‌ها را رصد کنند؛ ساخت این رادار‌ها با همکاری و کار مشترک و جهادی نیروی پدافند هوایی، وزارت دفاع و مراکز علمی تخصصی صورت گرفته است. ما امروز بر لبه فناوری و تجهیزات دنیا در حال حرکت هستیم و در حوزه درگیری نیز نسبت به گذشته بیش از ۱۶۰ درصد افزایش فناوری داشته‌ایم.

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش درباره سامانه‌های پدافندی بومی نیز گفت: برای انهدام هواپیماهای متجاوز در حوزه ارتفاع پست و متوسط، سامانه‌های «مرصاد»، «تلاش» و «۱۵ خرداد» و در حوزه ارتفاع بلند، سامانه «باور ۳۷۳» را داریم. این‌ها تجهیزاتی است که در داخل کشور ساخته شده‌اند و می‌توانند با تجهیزات روز دنیا برابری کنند و در برخی موارد حتی از آن‌ها پیشرفته‌تر هستند.

امیر صباحی فرد با بیان اینکه پدافند هوایی ارتش به خوبی آسمان منطقه را رصد می‌کند و همه تحرکات دشمن تحت نظر چشمان تیزبین پدافند هوایی است، تصریح کرد: امروز پدافند هوایی ارتش در دنیا حرف برای گفتن دارد.

ماجرای نشاندن هواپیمای حامل ۱۰۰ نظامی آمریکایی در ایران
وی ادامه داد: هواپیما‌های دشمن چندین بار قصد تجاوز به آسمان ایران را داشتند که با سد محکم پدافند هوایی روبه‌رو شدند، در توقیف هواپیمای ایساف که ما آن را به درستی نشاندیم، وقتی فرمانده منطقه پدافند ما وارد هواپیما شد با صد جوان آمریکایی پوتین‌پوش روبه‌رو شد و در دستگیری «عبدالمالک ریگی» نیز این اقدام در شرایط و تدابیر امنیتی خاص صورت گرفت. اگر این هواپیما‌ها را ما به اشتباه می‌نشاندیم، می‌دانید چه تبعاتی برای ما داشت؟ یا در قضیه دستگیری تفنگداران آمریکایی، ما چندین ساعت کار طاقت‌فرسا در مقابل هواپیما‌های آمریکایی داشتیم؛ آن‌ها نیت درگیری داشتند، اما وقتی قدرت پدافند هوایی ایران را دیدند، مجبور به ترک منطقه شدند.

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش پیشرفت ایران در حوزه جنگ الکترونیک را بسیار چشمگیر و قابل توجه دانست و گفت: امروز سامانه‌های پدافندی ما در شرایط سخت و واقعی چک شده و آماده بهره‌برداری هستند.

امیر صباحی فرد ادامه داد: در حوزه پرنده‌های بدون سرنشین، پیشرفت هزار و ۶۰۰ درصدی داشتیم و امروز می‌توانیم بر اساس نیاز، هر پرنده‌ای را تولید کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه معیشت کارکنان گفت: تلاش و اقدامات بسیار خوبی در حوزه معیشت کارکنان انجام شده است؛ هرچند همچنان نیاز به تلاش در این حوزه داریم. در بحث بازسازی پادگان‌ها نیز اقدامات بسیار قابل توجهی انجام شده و هیچ پادگانی نیست که در آن نوسازی نداشته باشیم.

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش تأکید کرد: این نوید را به ملت شریف ایران می‌دهیم که فرزندان شما در پدافند هوایی با دعای خیر شما تا آخرین لحظه و قطره خون خود در برابر زیاده‌خواهی دشمن ایستاده و از آرمان‌های انقلاب اسلامی دفاع می‌کنند؛ همچنین به دشمنان هشدار می‌دهیم که قصد تجاوز به منافع ایران را نداشته باشند و از تجربه‌های گذشته استفاده کنند؛ زیرا اگر ورود آن‌ها با خودشان باشد، قطعاً خروجشان از ماجرا با فرزندان ملت ایران خواهد بود.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار