رییس فدراسیون ورزش دانش‌آموزی:

مصونیت از اعتیاد با گسترش فعالیت‌های ورزشی دانش‌آموزی

رییس فدراسیون ورزش دانش‌آموزی گفت: ورزش می‌تواند به‌عنوان یک عامل مهم در پیشگیری از گرایش جوانان و نوجوانان به ‏موادمخدر مطرح باشد زیرا کسی که فعالیت ورزشی انجام می‌دهد، اگر بخواهد مواد مخدر ‏یا حتی سیگار مصرف کند، لطمه می‌خورد و نمی‌تواند فعالیت ورزشی خود را به ‏خوبی انجام دهد.‏
کد خبر: ۴۱۴۴۷
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۱ - 18February 2015

مصونیت از اعتیاد با گسترش فعالیت‌های ورزشی دانش‌آموزی

به گزارش گروه اجتماعی " دفاع پرس " فرشید ارمیان با بیان این مطلب افزود: اینکه در برخورد با اعتیاد از تمام عناصر جامعه کمک گرفته شود، عامل مثبت و اثربخشی است چراکه نمیتوان در این بخش تنها یک نهاد مثلا آموزش و پرورش را مسئول دانست و تک تک گروهها و سازمانها میتوانند برای امر مبارزه نقشآفرینی کنند.

وی با بیان اینکه مبارزه با موادمخدر یک بحث ملی است، گفت: در تمام آسیبها از خانواده گرفته تا دستگاههای اجرایی مانند شهرداری، صداوسیما و... تاثیرگذار هستند و باید مشارکت کنند. در موضوع موادمخدر حتی محیط نیز به عنوان یک عنصر مهم مطرح است. به طور مثال حضور فرد در یک جایی مانند پارک در گرایش به موادمخدر تاثیرگذار است.

رییس فدراسیون ورزش دانشآموزی ادامه داد: در تقسیمبندی موادمخدر، آمفتامینها رکن اصلی هستند و در سطح ورزش قهرمانی استفاده از این ماده به معنای دوپینگ است، بنابراین اگر بخواهیم موضوع را به صورت عام مطرح کنیم، در مبارزه با هر دو نوع موادمخدر صنعتی و سنتی، خود ورزش یک عامل بازدارنده است.

ارمیان تصریح کرد: همچنین کسانی که گرفتار اعتیاد شدهاند، یکی از اقدامات موثر برای درمان، انجام تمرینهای ورزشی است و باید این حرکات در برنامههای درمانی او گنجانده شود و از طرف دیگر افرادی که بهصورت تور تفریحی و یا در سطح قهرمانی ورزش می کنند در برابر ابتلا به مصرف موادمخدر، مصون میشوند.

وی با اشاره به ایجاد فدراسیون ورزش دانشآموزی گفت: مسابقات ورزشی دانشآموزی و شرکت در این برنامهها، دانشآموزان را هدفمند میکند، چرا که مثلا برای حضور در مسابقات قهرمانی کشور به برنامهریزی و هدفگذاری خاصی نیاز است و با توجه به فعالیتهای فوق برنامه، دانشآموزان بیشتر وقت خود را درگیر تمرین برای حضور در مسابقات هستند.

ارمیان افزود: تشکیل فدراسیون ورزش دانشآموزی موجب شد تا اوقات فراغت دانشآموزان در فصل تابستان که درس و مدرسه تعطیل است، نیز به خوبی پر شود چرا که بیشتر مسابقات در این زمان برگزار میشود. بنابراین تنها به فعالیتهای داخل مدرسه اکتفا نشده است، همین امر موجب میشود تا زمینه برای گرایش نوجوانان به انواع آسیبهای اجتماعی کم شود و آنها اوقات بیکاری کمتری داشته باشند. از طرفی انجام فعالیتهای ورزشی و حضور در مسابقات قهرمانی موجب میشود تا آنها به لحاظ شخصیتی نیز به خوبی رشد کنند و در مسیر درست قرار بگیرند.

رییس فدراسیون ورزش دانشآموزی با بیان اینکه، کیفیت بخشی به انجام فعالیتهای ورزشی از دیگر اهداف فدراسیون ورزش دانشآموزی است، ادامه داد: بهترین روش غنیسازی اوقات فراغت، ورزش است و اگر انجام این ورزش در سطح استاندارد و قابل قبولی باشد، بسیار اثربخش خواهد بود.

ارمیان با اشاره به اینکه در سال تحصیلی گذشته یک میلیون و 800 هزار دانشآموز تحت پوشش مسابقات دانشآموزی قرار گرفتند، گفت: در این مسابقات، معاونت فرهنگی راهاندازی شده و تنها به برگزاری رقابت ورزشی اکتفا نمیشود و در کنار آن، برنامههای فرهنگی نیز اجرا شده و به عنوان مثال پیامهای مرتبط با مسائل اخلاقی مانند نماز، احترام به والدین و ... به دانشآموزان ارائه می شود.

وی تصریح کرد: در مسابقات اخیر که اصفهان میزبان آن بود، از سوی معاونت فرهنگی مسابقات، پیامهایی در ارتباط با آسیبهای اجتماعی مانند موادمخدر به دانشآموزان ارائه شد که اثرات زیان بار آن را گوشزد میکرد. همچنین در حاشیه رقابتهای ورزشی، نمایشگاه و غرفههایی راهاندازی میشود که دانشآموزان را با مباحث مختلف آسیبهای اجتماعی مانند مضرت قلیان، سیگار و... آشنا میکند.

رییس فدراسیون ورزش دانشآموزی با بیان اینکه گسترش فعالیتهای ورزشی میتواند یک اقدام مناسب در پیشگیری از ابتلای نوجوانان به اعتیاد به کار گرفته شود، افزود: خواسته و سیاست ما این است که هر سال دانشآموزان بیشتری در رقابتهای ورزشی حاضر شوند اما یکی از مشکلات عمده برای اجرایی شدن این هدف، بحث اعتبارات است. توسعه رقابتهای ورزشی دانشآموزی یک رویکرد مناسب برای مراقبت از آسیبهای اجتماعی است و با توجه به اجتماعی شدن مبارزه با موادمخدر ما نیز به عنوان عضوی از آموزش و پرورش میتوانیم برای تحقق این هدف اثرگذار باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار