امام سجاد (ع) شیعیان و سجاد اهل سنت چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

استاد برجسته حوزه علمیه به تشریح ابعاد شخصیتی و اجتماعی وعبادی و... امام سجاد(ع) پرداخت.
کد خبر: ۴۱۵۸۴۸
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۷ - 14September 2020

امام سجاد(ع) شیعیان و سجاد اهل سنت چه تفاوت هایی با هم دارند؟به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، حجت الاسلام والمسلمین احمد عابدی شب گذشته در ششمین نشست از دهمین کنگره امام سجاد (ع) که با جمعیت محدود و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سالن امام خامنه‌ای حرم مطهر حضرت معصومه (س) برگزار با بیان این که دین توصیه کرده که انسان باید سراغ عالم برود، عنوان کرد: حتی در عبادت، کمیت خیلی مهم نیست بلکه کیفیت اهمیت دارد؛ یعنی مهم رسیدن انسان به مقام معرفت است همچنانکه امام خمینی (ره) فرمودند یک نفر نداریم که مثل امیرالمؤمنین (ع) لا اله الا الله گفته باشد، چون علم و ادراکی که ایشان دارد، هیچ کس ندارد.

وی افزود: امام چهارم دو لقب معروف سجاد و زین العابدین را دارند و اهل سنت هم یک عالمی به نام سجاد دارند.

وی در مقایسه امام سجاد شیعیان و محمد بن منکدر ملقب به سجاد اهل سنت، گفت: محمد بن منکدر که ملقب به سجاد است زیاد سجده می‌کرد، ولی یک مغازه دار مؤمن، ولی جاهل و بی سواد بود درحالی که امام سجاد علیه‌السلام در نهایت علم و دانایی بودند و تفاوت سجده امام سجاد علیه السلام و سجاد اهل سنت در کیفیت سجده است که امام سجاد علیه السلام عالم‌ترین فرد زمان خود بوده اند.

وی تصریح کرد: تمام شهرت محمد بن منکدر به واسطه کاری بود که در قبال خطای غلام خود در مغازه لباس فروشی اش انجام داد. زیرا وقتی در مغازه حضور نداشت غلام او به عمد یا به سهو یک لباس پنج درهمی را به ده درهم به یک مشتری فروخت و وقتی محمدبن منکدر از این مساله آگاه شد به سراغ وی رفت و او را جست. سپس به وی چند گزینه ارایه کرد که معامله را حلال کند که آن مشتری هم از کرامت وی به وجد آمد و او را توصیفاتی خاص کرد. به همین دلیل نیز به شهرت بالایی رسید. اما وقتی گزینه‌های محمد بن منکدر را مشاهده می‌کنیم می‌بینیم که تمام گزینه‌های وی کاملا غیر شرعی و حرام بوده و وی به حلال و حرام خدا آگاهی کامل نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین عابدی با بیان این که شعار این همایش به درستی امام سجاد اسوه معنویت، اسوه مقاومت و اسوه عقلانیت نام گذاری شده است، گفت: یک نفر به امام سجاد (ع) فرمود: زنی که شما دارید از طرفداران عثمان است و حضرت علی (ع) را لعن می‌کند، اما تا وقتی که به یقین نرسید، او را طلاق نداد که نشان از عقلانیت ایشان در حوزه عمل است.

وی افزود: کلمه معنویت در قرآن و روایات به کار نرفته است حتی در تاریخ اسلام هم شاید ۱۰ قرن یکی دوبار این کلمه به کار رفته است یا در کلمات امام خمینی (ره) این واژه خیلی نیامده است؛ آن چیزی که می‌شنویم ومحسوس است لفظ است، ولی پشت لفظ چیزی قرار دارد که اصل است، آن همان معنا است به همین جهت وهابیت معنویت ندارد، چون آن‌ها فقط جسم را قبول دارند و باطن گرا نیستند، از این رو کسانی که به روح، قیامت، بهشت و جهنم، وحی و فرشتگان اعتقاد دارند یا به خدای حقیقی ایمان دارند اهل معنویت هستند.

عضو هیأت علمی گروه فلسفه دانشگاه قم در ادامه عنوان کرد: قرآن به جای کلمه معنویت از کلمه «غیب» استفاده کرده است، از این رو اگر گفتیم کتاب قرآن دارای ناپیدا‌هایی است که مشخص نیست و به چشم ظاهر دیده نمی‌شود و آن باطن اصل کاری است اهل معنویت هستیم و دعا‌های امام سجاد (ع) در صحیفه سجادیه همین گونه است.

وی با اشاره به این که امام سجاد (ع) اسوه اعتقاد به غیب و اسوه به باور‌های نامحسوس بودند، خاطرنشان ساخت: امیدواریم بتوانیم همه در پناه امام سجاد (ع) به دستورات ایشان عمل کرده و در مسیر معنویت کوشا باشیم.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار