چهل‌سالگی سرو/

برنامه‌های چهلمین سالگرد گرامیداشت هفته دفاع مقدس در سمنان تشریح شد

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سمنان در نشست خبری با اصحاب رسانه برنامه‌های چهلمین سالگرد دفاع مقدس را در این استان تشریح کرد.
کد خبر: ۴۱۶۲۹۵
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۶ - 16September 2020

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از سمنان، سرهنگ «محمدحسن سلامی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارز ش های دفاع مقدس  سمنان  در نشست خبری به مناسبت  هفته دفاع مقدس و اعلام برنامه های چهلمین سالگرد دفاع مقدس امروز در جمع  اصحاب رسانه در سالن جلسات مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان اظهار داشت: ستاد بزرگداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس در سمنان 10 کارگروه فضای مجازی، نهادهای فرهنگی، اجتماعی، هنری و تبلیغاتی، شهرداری‌ها، ایثارگران و پیشکسوتان دفاع مقدس و… با 158 مصوبه  در استان در حال  برنامه ریزی و اجرا  برنامه های هستند.

سلامی در خصوص برنامه های صدا و سیمای مرکز سمنان افزود: 8 شب ویژه برنامه «شب های عاشقی» از مرز فرهنگی دفاع مقدس توسط صدا و سیمای استان در هفته دفاع مقدس استان سمنان به صورت زنده باحضور رزمندگان، فرماندهان و پیشکسوتان دوران دفاع مقدس  از سیمای مرکز سمنان پخش خواهد شد.

وی  با بیان اینکه چهارمین جشنواره «رسانه ابوذر» بسیج صدا و سیما با محوریت دفاع مقدس توسط صدا و سیما برگزار خواهد شد، ادامه داد: صدا و سیمای استان 2 هزار و 200 دقیقه برنامه و با بیش از 2 هزار دقیقه برنامه رادیویی و مجازی تقریبا بهترین عملکرد کارگروه دفاع مقدس و فضای مجازی را در برنامه ریزی و اجرای برنامه های چهلمین سالکر دفاع مقدس داشته است.

این مسئول از نمایشگاه فضای مجازی «سرو سرخ» خبر داد افزود: امسال نمایشگاه مجازی دستاوردهای دفاع مقدس با عنوان «سرو سرخ» از 31 شهریور همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس افتتاح خواهد شد که بخش ویژه آن مربوط به دستاوردهای تشکل‌های مردم نهاد در حوزه دفاع مقدس  است.

سلامی ادامه داد: جشنواره موزیک نیروهای مسلح استان سمنان، با عنوان ترنم فتح مرحله استانی و منطقه‌ای در 3 ماهه سوم سال با حضور نیروهای مسلح برگزار خواهد شد.

وی از تولید فیلم کوتاه  دفاع مقدس خبر داد و گفت: بیش از 20 فیلم کوتاه دفاع مقدس با مشارکت شهرداری های استان، فرهنگ و ارشاد اسلامی و کارگروه بانک‌های استان  امسال تولید  همزمان با هفته دفاع مقدس از  2 فیلم کوتاه « قرار» و «با من راه بیا» رونمایی خواهد شد.  

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارز ش های دفاع مقدس استان سمنان ادامه داد: به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس آغاز اجرای عملیات 20 دیوار نگاره شهری با موضوع دفاع مقس با مشارکت شهرداری‌های استان برنامه ریزی که اولین آن مربوط به شهیده شاخص سال «صدیقه رودباری» که در هفته دفاع مقدس انجام خواهد شد.

سلامی در خصوص انجام طرح های پژوهشی افزود: با مشارکت و همکاری دانشگاه‌های استان سمنان از تولیدات پژوهشی و علمی  دانشجویی از جمله حمایت مادی و معنوی از 40 پایان نامه دانشجویی در سطح کارشناسی ارشد و دکتری به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس  انجام خواهد شد.

وی در خصوص درس آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس افزود: ویژه برنامه دوره آموزش مجازی علوم و معارف دفاع مقدس ویژه کارکنان، استادان دانشگاه‌ها و افسران جوان برنامه‌ریزی شده که تا کنون 25 مرکز دانشگاهی در حال برگزاری دوره است که از سال 94 تاکنون 30 هزار نفر از کارکنان دولت و 29 هزار افسر جوان در پادگان‌های و یگان‌های نظامی موفق به گذراندن این دوره آموزشی شده‌اند.

سلامی ادامه داد: از سال 87 تاکنون درس آشنایی با علوم و  معارف دفاع مقدس در  50 مرکز آموزشی سطح استان سمنان  ارائه شده که که بیش از 53 هزار دانشجو موفق به گذراندن این درس در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی شده‌اند‌.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس سمنان در خصوص چاپ و انتشار کتب در حوزه دفاع مقدس گفت: تاکنون بیش از 200 عنوان کتاب با موضوع دفاع مقدس توسط اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان چاپ و منتشر شده که امسال نیز 50 عنوان کتاب به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس در دست اقدام است که از این تعداد 17 عنوان چاپ و منتشر شده است.

سلامی بیان داشت: 40 عنوان کتاب صوتی، 4 عنوان کتاب بریل و ترجمه 4 عنوان کتاب کودک و بزرگسال به زبان انگلیسی و تدوین 6 عنوان کتاب عملکرد دستگاه‌های اجرایی استان در دوران دفاع مقدس از اقدامات انجام شده در حوزه ادبیات و انتشارات این اداره کل است.   

وی در حوزه اسناد دفاع مقدس یادآور شد: بیش از 200 هزار برگ سند مکتوب از ادارات، یگان های نیروهای مسلح و ایثارگران  جمع آوری شده که آغاز نهضت جمع آوری اسناد در چهلمین سالگرد دفاع مقدس در دستور کار دستگاه‌های اجرایی قرار گرفته  است.

این مسئول ادامه داد: تدوین دانشنامه دفاع مقدس در استان یک فعالیت ارزشمند در راستای معرفی دوران دفاع مقدس به نسل‌های بعدی است که وقایع حماسی این برهه‌ تاثیرگذار و سرنوشت‌ساز کشور را لمس نکرده‌اند و این مهم می‌تواند گام مهمی در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت باشد.

سلامی با بیان اینکه در امسال تا پایان سال چاپ جلد اول دانشنامه را خواهیم داشت، تصریح کرد: تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان سمنان پیشرفت چشمگیری داشته و تاکنون 590 مدخل شناسایی شده و 250 پرونده عملی و 200 مقاله انجام شده که تا پایان سال جلد اول دانشنامه مربوط به شهدا چاپ خواهد شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سمنان در خصوص نقش زنان  در انقلاب و دفاع مقدس بیان داشت: تجلیل از 400 بانوی ایثارگر و 400 بانوی مومن انقلابی و نخبه در چهلمین سالگرد دفاع مقدس برگزار خواهد شد.

وی در خصوص دیگر برنامه های چهلمین سالگرد دفاع مقدس متذکر شد: برگزاری نشست های تخصصی با موضوع دفاع مقدس در تمام سازمان ها، ادارات، دانشگاه‌ها، نیروهای مسلح با حضور فرماندهان دفاع مقدس، برگزاری هفتمین جشنواره  اسوههای صبر و مقاومت، برگزاری سومین همایش حس پروانگی ویژه دختران متحول شده از سفر راهیان نور، آغاز به کار اولین تشکل مردم نهاد زنان ایثارگر با عنوان الگوی زن سوم، تدوین  کتاب جامع نقش زنان استان سمنان در دوران دفاع مقدس، فراخوان مقاله نویسی بیانیه گام دوم انقلاب ویژه کارکنان دستگاههای اجرایی، استادان و اعضای هیئت علمی و استادان درس دفاع مقدس، برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه مربیان درس آمادگی دفاعی در هفته دفاع مقدس دوره ضمن با همکاری آموزش و پرورش، برگزاری یادواره 150 شهید گمنام استان سمنان در مرکز فرهنگی دفاع مقدس در یکم مهر، آزادی  40 نفر از زندانیان غیر عمد استان سمنان به مناسبت هفته  دفاع مقدس با مشارکت خیرین و گذشت شاکیان و... از دیگر برنامه های چهلمین سالگرد دفاع مقدس استان سمنان با مشارکت دستگاه‌های اجرایی استان، نیروهای مسلح،  مراکز دانشگاهی و آموزشی، تشکل های مردم نهاد و... است.

 انتهای پیام/

 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار