مقاله / حجت‌الاسلام «عیسی رضایی»؛

الگوسازی از شخصیت و سیره­‌ زندگی شهدا وظیفه جامعه است

زنده نگه داشتن یاد و نام شهید و بزرگداشت زمان و مکان شهادت و مدفن همچنین الگوسازی از شخصیت و سیره­‌ی زندگی حماسه ایثارگرانه‌­ی شهید بخشی از وظایف جامعه است.
کد خبر: ۴۱۶۶۳۵
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۳ - 18September 2020

الگوسازی از شخصیت و سیره­‌ زندگی شهدا وظیفه جامعه استگروه استان‌های دفاع‌پرس – حجت‌الاسلام «عیسی رضایی»؛ حضرت علی(ع): «نسأل الله منازل الشهداء». از خداوند جایگاه شهیدان را طلب می‌­کنم. شهادت که نتیجه­‌ی سلامت روان، روحیه­‌ی شجاعت و انتخاب آگاهانه است مقاومت و پویایی جامعه را به دنبال دارد. چرا که ریشه در قدرت، قوت، صبر، استقامت، مبارزه با کفر، انسجام، آخرت خواهی و ظرفیت بالا دارد. عواملی که در مجموع، مقاومت جامعه را بالا برده جامعه را متحرک، پویا و سازنده می‌سازد. شهیدان، مقاومت و پویایی جامعه را تضمین می­‌کنند و به جامعه ظرفیت روحی می­‌بخشند. ضعف و سستی را از بین می­برند.

هر جامعه‌­ای که افرادش این گونه باشند مشمول رحمت و نصرت خداوند هستند و دیگر شکست نخواهند خورد. «ان ینصرکم الله فلا غالب لکم». اگر خدا یاری­تان کرد، دیگر کسی بر شما غلبه نمی­‌کند. شهادت در مکتب قرآن و تشیع دارای هفت رکن است:

  • داشتن ایمان به خدا، پیامبر و ائمه­ی راستین معصوم اسلام
  • گزینش آگاهانه
  • به فرمان خدا و رسول خدا (ص)
  • انگیزه راه خدا قرار دادن
  • ایثارگری برای خشنودی خدا و رسیدن به رضوان و قرب او
  • برای اعلاء کلمه­‌ی حق و ریشه‌­کن نموده باطل پیکار کردن
  • در معیت خدا و اولیاء خدا بودن

در اسلام و لسان قرآن و اهل بیت معصومین(ص) شهادت گزینش مرگ سرخ متکی بر شناخت و آگاهی بر مبنای آزادی و اختیار در مبارزه علیه موانع تکامل و انحرافات فکری است که مجاهد با منطق و شعور و بیداری انتخاب می­‌کند و روحیات یک ملت و تاریخ را تضمین می­‌نماید. شهادت مکتب سازنده­‌ای است که شگرف‌­ترین اثرات و خلل ناپذیرترین واکنش­های نسل­‌های به هم پیچیده‌­ی تاریخ را داراست.

وظیفه جامعه نسبت به شهید

از آنجایی که شهید برای خدا و در راه خدا هستی خود را برای نجات و سعادت جامعه فدا می­‌کند، هر چند پاداش اصلی خود را از خداوند دریافت می­‌کند اما بنا برحکم عقل جامعه نیز به لحاظ حقی که شهید ببر گردن آنان دارد مدیرون شهید است. لازم است با تمام وجود دین خود را در قبال شهید ایفاء نماید. زنده نگه داشتن یاد و نام شهید و بزرگداشت زمان و مکان شهادت و مدفن همچنین الگوسازی از شخصیت و سیره­‌ی زندگی حماسه ایثارگرانه‌­ی شهید بخشی از وظایف جامعه است.

جایگاه و منزلت شهید

پیامبر(ص) فرمودند: خداوند برای شهیدان، هفت خصلت مقرر کرده است:

  • با نخستین قطره­­‌ی خونی که از شهید ریخته می‌­شود تمام گناهان او مورد عفو قرار می­‌گیرد.
  • سرش در کنار دو حور از حوریان بهشتی قرار می­‌گیرد و آنها غبار از چهر­ه­ی شهید پاک می­‌کنند و به او خوش آمد می­‌گویند.
  • از لباس­‌های بهشتی براندامش می‌­پوشانند.
  • پذیرایی کنندگان، بهشتیانی که وارد بهشت می­‌شوند با عطرهای بهشتی او را عطرآگین می­‌کنند.
  • جایگاه خود را در بهشت می­‌بیند.
  • به روحش گفته می­‌شود در هر کجای بهشت که می­‌خواهی استراحت کن.
  • به وجه­‌الله نظر می­‌کند؛ و این موضوع رضایت و خشنودی پیامبر خدا را به دنبال خواهد داشت.

در شهادت سه ویژگی مشاهده می­‌گردد:

الف: فی سبیل‌­الله.

ب: آگاهی.

ج: اختیار که داشتن روحی بزرگ و توانمندی پیش­نیازی برای رشادت و شهادت در جامعه رواج یافت، شوق و شعفی در قلب­ها به وجود آمده که سبب مسابقه و رقابت بر سر کسب این مقام می­‌شود.

پیامبر گرامی اسلام (ص) با ترویج فرهنگ جهاد و شهادت توانست با جمع اندک و ناتوان به لحاظ مادی مسلمانان اولیه نصرت و یاری خداوند متعال را کسب کرده و سبب تثبیت و گسترش سریع اسلام شود. همان‌طور که جهاد، رشادت و شهادت، سبب عزت مسلمانان می­‌شود، سرباز زدن از جهاد و شهادت سبب سلطه‌­ی دشمنان کینه‌­توز بر اسلام و مسلمانان می­‌گردد. با گسترش فرهنگ جهاد و شهادت طلبی لرزه بر اندام دشمانان می‌­افتد و آن­ها را از نفوذ در دژهای اسلام مأیوس و ناامید می­‌کند. و چه بسیار پربرکت است برای مسلمانان و چه وحشتناک است برای دشمنان اسلام.

پس تنها گسترش و رواج فرهنگ جهاد و شهادت است که استقرار عدل جهانی را به دنبال خواهد داشت و فاصله گرفتن از این فرهنگ یعنی ذلت و ضلالت جوامع و دور ماندن از قافله نور و هدایت.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار