چهل‌سالگی سرو/ در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح شد؛

چاپ سومین دوره متون نمایشی «هنر دفاع»/ جشنواره «سنگر» به استعدادهای نمایشی نیروهای مسلح می‌پردازد

مدیر بخش هنرهای نمایشی سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس از چاپ سومین دوره متون نمایشی «هنر دفاع» و برگزاری نخستین دوره جشنواره «سنگر» برای پرداختن به استعدادهای نمایشی نیروهای مسلح خبر داد.
کد خبر: ۴۱۶۷۴۳
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۵ - 20September 2020

«جواد افشاری‌اصل» مدیر بخش هنرهای نمایشی سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با بیان‌اینکه سومین دوره تولید 30 متن نمایشی امسال نیز همانند سال‌های گذشته انجام خواهد شد، اظهار داشت: امسال سومین سالی است که 30 متن نمایشی برای چاپ در مجموعه «هنر دفاع» آماده می‌شود؛ در مجموع ما تاکنون 90 نمایشنامه را چاپ کرده‌ایم. 30 نمایشنامه امسال در مرحله کارشناسی قرار دارند که 15 متن آن آماده چاپ است و 15 متن دیگر طی ماه جاری آماده خواهد شد.

وی با تاکید براینکه متون نمایشی کارکردهای زیادی دارند، گفت: یکی از بهترین و کاربردی‌ترین بخش‌هایی که طی چند سال گذشته در مدیریت هنرهای نمایشی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بازخورد خوبی داشته است، همین موضوع تولید متون نمایشی بوده است. همه جشنواره‌هایی که مرتبط با موضوع دفاع مقدس می‌باشند حتماً میزبان یکی از متونی که ما در این مجموعه چاپ کرده‌ایم بوده‌اند و حتی در کارهای پژوهشی که صورت می‌گیرد به‌عنوان مرجع قرار می‌گیرند لذا این متون کاربردهای بسیاری خواهند داشت.

مدیر بخش هنرهای نمایشی سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس افزود: خوشبختانه نویسندگانی از نسل‌های مختلف در تولید محتواهای این 30 متن نمایشی هرساله ما را همراهی می‌کنند که در این بین نویسندگان شاخص و مطرحی وجود دارند که نزیک به سه دهه و از همان دوران دفاع مقدس مشغول نوشتن بوده‌اند و جنگ را بسیار خوب می‌شناسند و البته نویسندگان جوانی نیز وجود دارند که اولین متون چاپی خودشان را در این مجموعه تجربه می‌کنند.

افشاری‌اصل تاکید کرد: تقریبا همه متون تولید و چاپ شده در مجموعه هنر دفاع تبدیل به نمایش و بر روی صحنه اجرا شده‌اند. ما سال‌های گذشته شاهد تماس گروه‌های نمایشی از سراسر کشور بودیم که درخواست دریافت مجوز برای اجرای نمایشنامه‌های این مجموعه را داشتند و تقریبا همه متون چاپ شده ما در هنر دفاع تبدیل به نمایش شده و این نمایش‌ها نیز در جشنواره‌های مطرحی همچون بخش بین‌الملل جشنواره فجر، جشنواره‌ نمایشنامه خوانی دانشگاهی و تئاتر مقاومت اجرا شده و مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفته‌اند.

مدیر بخش هنرهای نمایشی سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس در ادامه از برگزاری اولین دوره «جشنواره سنگر» خبر داد و عنوان کرد: فعالیت این جشنواره از سال گذشته شروع شده و در سه مرحله استانی که هم‌اکنون آغاز شده و تا 31 شهریور ادامه دارد، دنبال می‌شود که سپس وارد مرحله منطقه‌ای خواهد شد که هفت استان را به‌عنوان یک منطقه انتخاب کرده‌ایم تا پس از یک رقابت، هر منطقه یک کار به مرحله کشوری ارسال کند که تا پایان آذرماه ادامه خواهد داشت و در نهایت مرحله کشوری نیز در بهمن‌ماه سال‌جاری در تهران برگزار کنیم.

افشاری اصل با تاکید براینکه این جشنواره مختص به نیروهای مسلح سراسر کشورمان می‌باشد، خاطرنشان کرد: جشنواره سنگر در دو بخش تئاتر صحنه‌ای و تئاتر خیابانی برگزار می‌شود که مختص به چهار نیروی اصلی ما در نیروهای مسلح یعنی ارتش، سپاه، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و ناجا خواهد بود که حتماً در پایان تلاش خواهیم کرد کتابچه‌ای از گروه‌ها تولید کنیم که به‌معرفی آن‌ها بپردازد.

وی به استقبال نیروهای مسلح از جشنواره سنگر اشاره کرد و افزود: خوشبختانه با وجود وضعیت شیووع کرونا در کشورمان اما گروه‌های مختلف سراسر کشور استقبال بسیار خوبی از این اتفاق فرهنگی و هنری به‌عمل آورده‌اند و امیدواریم این جشنواره ادامه داشته باشد چراکه لازم است مجموعه نیروهای مسلح نیز یک جشنواره مستقل برای ارائه کارهایشان داشته باشند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار