چهل‌سالگی سرو/ سرلشکر باقری:

اجازه تحریف و فراموشی دفاع مقدس را نخواهیم داد

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: ما مصمم هستیم که تاریخ دفاع مقدس را که ذخیره گران‌بهایی برای استقلال، عزت و سربلندی نسل آینده کشور است، نگذاریم دچار تحریف شود.
کد خبر: ۴۱۷۲۵۵
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸ - 21September 2020

اجازه تحریف و فراموشی دفاع مقدس را نخواهیم دادبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار سرلشکر «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در آیین تجلیل و تکریم سراسری از یک میلیون پیشکسوت دفاع مقدس و مقاومت که صبح امروز (دوشنبه) در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، اظهار داشت: افرادی که امروز توفیق شرفیابی محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی را پیدا کردند، جمعی از فرماندهان نیرو‌های مسلح، مسئولین کشوری، نمایندگان مجلس، پیشکسوتان جهاد و مقاومت در سال‌های دفاع مقدس و پدیدآورندگان صحنه‌های بی بدیل ایثار و شهادت، فرماندهان و رزمندگان مدافع حرم اهل بیت (ع) و خانواده معظم شهدا و ایثارگران، جانبازان و آزادگان عزیز، بسیجیان دلاور، مداحان اهل بیت (ع) و فعالان عرصه ادبیات، سینما، تئاتر موسیقی و هنر‌های تجسمی عرصه دفاع مقدس در سطح ملی و استانی در سراسر کشور هستند.

وی افزود: امروز ما مفتخریم چهلمین سالگرد دفاع مقدس را که تضمین‌کننده حیثیت کشور، هویت ملت، امنیت ملی و عزت و شکوه ملت بزرگ ایران اسلامی شد، گرامی بداریم.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح تأکید کرد: ما وظیفه خود می‌دانیم که آن دوران زرین و قطعه نورانی در تاریخ کشور را زنده نگه داریم و از آن پاسداری کنیم.

سرلشکر باقری ادامه داد: ما مصمم هستیم تا تاریخ دوران دفاع مقدس را که ذخیره‌ای گرانبها برای رشد ملی و پیشرفت کشور امنیت، صلابت، استقلال و آزادی نسل فعلی و نسل‌های آینده است، حفظ کنیم و از هرگونه تحریف و انحراف مصون نگه داریم و نگذاریم آن دوران سراسر افتخار به فراموشی سپرده شود.

وی در ادامه با ارائه گزارشی به محضر فرمانده کل قوا درباره اقدامات صورت گرفته در خصوص برنامه‌های گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس، گفت: تهیه و تصویب دستورالعمل چهلمین سالگرد گرامیداشت دفاع مقدس با شعار «ما قوی هستیم» در هیئت امنای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و ابلاغ به تمامی سازمان‌های لشکری و دستگاه‌های کشوری و توجیه فرماندهان در نیرو‌های مسلح و همچنین توجیه مسئولان کشوری و استانی و شهرستانی جهت برگزاری مراسم گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس اولین برنامه پیش‌بینی شده در راستای گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس بود.

سرلشکر باقری افزود: با تلاش همه مسئولان در سراسر کشور هم‌اکنون ۵۰۵ ستاد کشوری، لشکری، استانی و شهرستانی برای برگزاری بزرگداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس فعال هستند و از سوم خرداد به مدت ۴۳ هفته تا پایان سال ۱۳۹۹ برنامه‌ریزی شده است تا این برنامه‌ها به صورت متنوع و جذاب در سراسر کشور اجرا شود.

وی ادامه داد: تعداد برنامه‌های اصلی سازمان‌های کشوری و لشکری در مرکز و استان‌های کشور چهار هزار و ۶۸۸ برنامه است و همچنین در صدا و سیما ۲۱ هزار و ۸۱۳ برنامه در نظر گرفته شده است که مجموعاً ۲۶ هزار و ۵۰۱ برنامه در طول سال ۱۳۹۹ ویژه گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس در حال اجراست.

سرلشکر باقری گفت: جلسه هیئت امنای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با حضور فرماندهان سازمان‌های نیرو‌های مسلح، وزرا و رؤسای دستگاه‌های کشوری و عمومی با مسئولیت رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح برای سیاست‌گذاری و ایجاد هماهنگی‌های کلان در سراسر کشور به طور سالیانه برگزار می‌شود که به‌حمدلله تاکنون ۱۱ آیین‌نامه کلان و اصلی در این جلسات مطرح و به تصویب رسیده و جهت اجرا نیز ابلاغ شده است.

وی افزود: برنامه‌های فصلی شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در استان‌ها با مسئولیت استاندار و با حضور نمایندگان، ولی فقیه و مسئولان کشوری و لشکری برای هماهنگی و همکاری‌های فی‌مابین به طور مستمر برگزار شده و تعداد این جلسات در چهار سال گذشته ۴۱۷ نشست در استان‌های سراسر کشور است.

سرلشکر باقری همچنین از حضور موثر و فعال مسئولان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های کشور در شورای اجتماعی کشور و شورای فرهنگ عمومی کشور و همچنین حضور مدیران کل استانی در شورا‌های ذیربط در استان‌ها برای بهره گیری از ظرفیت‌های شورا‌های مذکور خبر داد.

وی در ادامه به تعامل و همکاری نزدیک با شورا‌های شهری و شهرداران برای بهره‌گیری از امکانات و توانمندی‌های موجود در آن‌ها به ویژه برای ساخت موزه‌ها و یادمان‌های دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: همچنین ارتباط مداوم با فعالان عرصه رسانه اعم از خبرگزاری‌ها روزنامه‌ها به ویژه رسانه ملی برای نشر و ترویج فرهنگ دفاع مقدس و مقاومت از جمله دیگر فعالیت‌های ما در گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس است.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در خصوص اقدامات انجام شده جهت اجرای فرامین و تدابیر فرمانده معظم کل قوا در خصوص نشر و ترویج فرهنگ دفاع مقدس گفت: در راستای صد برابری نمودن تولیدات فرهنگی و ادبی به ویژه کتاب به حمدالله روند رو به رشدی در سطح کشور داشته ایم؛ به طوریکه در سال ۱۳۹۴ سه و نیم درصد از عناوین کتاب‌های چاپ شده به دفاع مقدس تعلق داشت در سال ۱۳۹۸ این عدد به ۱۹ درصد افزایش یافت که ۱۱ درصد آن به بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تعلق دارد.

وی توجه ویژه به انتشار و تولید کتب صوتی دفاع مقدس و همچنین تبدیل آن به نرم افزار‌های کاربردی ویژه تلفن‌های هوشمند را از دیگر فعالیت‌های انجام شده در این راستا اعلام کرد و افزود: در چهار سال گذشته با تولید ۶۰۰ عنوان کتاب صوتی فرایند مذکور طی شده است.

سرلشکر باقری نظارت بر تولید و انتشار نزدیک به ۴ هزار عنوان کتاب ادبی و تاریخی دفاع مقدس در چهار سال گذشته جهت جلوگیری از تحریف و انحراف را از دیگر فعالیت‌های صورت گرفته عنوان کرد.

وی با اشاره به اهمیت موضوع خاطره گویی گفت: تقویت نهضت خاطره گویی از سوی فرمانده هان و رزمندگان دفاع مقدس و مقاومت از جمله فعالیت‌های صورت گرفته در این حوزه است که برگزاری در قریب به ۱۵۰۰ مراسم خاطره گویی و ۳۵۰ کارگاه آموزشی و توجیهی در ۴ سال گذشته از جمله فعالیت‌ها در این عرصه است.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح ازبرگزاری ۳۰۰ جلسه نقد کتب دفاع مقدس در سراسر کشور و اهتمام و توجه ویژه به امر ساخت، تکمیل، تجهیز و بهره برداری موزه‌های دفاع مقدس در سراسر کشور به عنوان پایگاه محوری برای پیشکسوتان و جوانان و نوجوانان خبر داد.

وی در این رابطه افزود: در سال ۱۳۹۶ تعداد ۱۱ موزه دفاع مقدس در یازده استان افتتاح شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. به حمدالله با تلاش عزیزان در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و همکاری دولت محترم بویژه استاندار و شهرداران همکنون هشت موزه آماده افتتاح و بهره برداری داریم و بعد از افتتاح این هشت موزه، در مجموع در کشور ۲۳ موزه خواهیم داشت. امیدواریم با تحقق چشم انداز افق ۱۴۰۴ در کل کشور ۳۶ باغ موزه دفاع مقدس داشته باشیم و یک موزه عبرت بین المللی در طبس نیز خواهیم داشت.

سردار باقری توسعه و تجهیز موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در تهران را یکی دیگر از اقدامات انجام شده دانست و گفت: ایجاد موزه و سراسر نمای مقاومت شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، طراحی بخش موزه‌های انقلاب اسلامی، نقش زنان در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، نقش استان تهران در دفاع مقدس و بخش کودکان و نوجوانان و باز طراحی و ارتقاء محتوایی موزه تهران در این مدت انجام شده است.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح تاکید کرد: کشور ما با داشتن تعداد ۹۶۶۹ شهید والامقام گمنام در ۲۰۶۶ یادمان شهدای گمنام در سراسر کشور مزین گردیده است؛ در چهار سال گذشته تعداد هزار و ۲۲۵ یادمان طراحی و ضمنا تعداد ۸۴۱ یادمان در حال طراحی و ساخت می‌باشد که طبق برنامه قرار است در سال ۱۴۰۰ کلیه یادمان‌ها تکمیل و آماده بهره‌برداری شود.

سرلشکر باقری گفت: از تعداد ۶۸ کلان پروژه تحقیقاتی که کلیه ابعاد دفاع مقدس را به صورت علمی توسط سازمان‌های نیرو‌های مسلح و تعدادی از دستگاه‌های کشور مورد پژوهش و مطالعه قرار داده بودند تاکنون ۵۴ پروژه تکمیل و پایان یافته و برای بهره‌برداری و دسترسی پژوهشگران و نخبگان علمی آماده شده است.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح تدوین، تصویب و ابلاغ سند ملی راهیان نور کشور را یکی دیگر از اقدامات انجام شده اعلام کرد و گفت: هیئت امنا بنیاد با تقسیم کار ملی برای ۴۰ سازمان و دستگاه اصلی کشوری و لشکری به منظور نهادینه نمودن فناوری راهیان نور و توسعه و گسترش آن در سال ۹۶ به حمدالله رشد فزآینده در سال‌های گذشته حاصل شده و در طول چهار سال اخیر قریب به ۲۵ میلیون نفر زائر از یادمان‌های مناطق عملیاتی دفاع مقدس بازدید کرده‌اند.

وی با بیان اینکه برای ارتباط بیشتر با مخاطبان و علاقمندان حوزه دفاع مقدس اقدام به راه اندازی خبرگزاری دفاع مقدس با ۳۰ شعبه در سراسر کشور کردیم، اظهار داشت: این خبرگزاری توانسته است در جذب مخاطب گام‌های موفقی بردارد که افزایش بازدیدکنندگان از ۴۹ میلیون بازدید کننده در سال ۹۵ به ۷۵ میلیون بازدیدکننده در سال ۹۸ رسیده و انشاءالله به ۱۰۰ میلیون بازدید کننده در سال ۹۹ خواهد رسید.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح تاکید کرد: به منظور استفاده از ظرفیت جشنواره‌های ملی و بین المللی دو دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه دفاع مقدس به عنوان «رسام» با دریافت سه هزار و ۶۶۶ اثر خارجی از ۱۰۸ کشور جهان و ۱۰۹ اثر داخلی و سه دوره جشنواره ملی هنری «فانوس» ویژه تولیدات هنری و مقاومت دفاع مقدس و مقاومت استان‌های کشور با دریافت پنج هزار ۵۴۱ اثر برگزار شده است.

سرلشکر باقری تصریح کرد: تعامل با حوزه‌های علمیه درباره تولید مبانی دینی و نظری دفاع مقدس در قالب تهیه و تولید هفت جلد کتاب مرجع و ارائه درس دو واحدی دفاع مقدس در حوزه‌های علمیه و همچنین حضور فعال قرارگاه راهیان نور حوزه‌های علمیه در راهیان نور کشور به منظور تربیت و اعزام مبلغان برای کاروان‌ها انجام شده است.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح ادامه داد: طراحی و برگزاری پنج جشنواره ملی و بین المللی اسوه‌های صبر و مقاومت، طراحی و اجرای دوره‌های سبک زندگی جهادی رزمندگان اسلام در سراسر کشور و همچنین راه اندازی تشکل‌های همسران و مادران خواهران و دختران شهدا و جانبازان در کلیه استان‌ها از دیگر اقدامات صورت گرفته بود.

وی برگزاری نشست هم اندیشی و هماهنگی فرماندهان نیرو‌های مسلح و رئیس و معاون سازمان صدا و سیما به منظور هماهنگی و همکاری در نشر و ترویج ارزش‌های دفاع مقدس و مقاومت را از دیگر اقدامات صورت گرفته در حوزه دفاع مقدس دانست و گفت: ارتقاء سطح و تقویت پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس برای تولید نظریه و پژوهش‌های راهبردی و بنیادی و همچنین پاسخ به سوالات و ابهامات و نیاز‌های پژوهشی حوزه دفاع مقدس و مقاومت مورد توجه قرار گرفت.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در ادامه به برنامه‌های ملی هفته دفاع مقدس در سال جاری اشاره کرد و توضیح داد: توفیق ارتباط تصویری پیشکسوتان جهاد و مقاومت در تهران و مراکز استان‌های کشور با، ولی امر مسلمین و فرماندهی معظم کل قوا و بهره‌مندی از فرامین و رهنمود‌های معظم‌له، تجلیل و تکریم یک میلیون نفر پیشکسوت دفاع مقدس، برگزاری نمایشگاه ملی دستاورد‌های دفاع مقدس در تهران و نمایشگاه‌های استانی مراکز استان‌ها در کشور، افتتاح هشت موزه دفاع مقدس در استان‌های اردبیل، البرز، ایلام، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، شهر آبادان در خوزستان، استان قم و مرکزی از جمله این برنامه‌ها است.

سرلشکر باقری: رونمایی ۵۴ کلان پروژه تحقیقاتی دفاع مقدس به عنوان مرجع اصلی و تایید شده در این حوزه، آغاز به کار موزه و سراسر نمای مقاومت شهید سلیمانی و نمایشگاه پایان حکومت داعش، رونمایی از ده‌ها پروژه دفاعی، امنیتی، سازندگی در نیرو‌های مسلح و صد‌ها پروژه عمرانی، بهداشتی، درمانی فرهنگی و هنری در سراسر کشور، رونمایی از صد‌ها عنوان کتاب دفاع مقدس و مقاومت به مناسبت ۳۰ برابری شدن چاپ و نشر کتاب در این حوزه، آغاز تهیه و تولید مجموعه مستند ۱۰۰ قسمتی دفاع مقدس با عنوان «روایت معیار» برای معرفی صحیح و شایسته حماسه دفاع مقدس توسط صدا و سیما و با همکاری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، آغاز تهیه و تولید ۱۰۰ قسمت برنامه ترکیبی با هدف معرفی عملیات‌های رزمندگان اسلام با استفاده از تکنیک‌های پویانمایی، اینفوگرافی توسط صدا و سیما با همکاری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس را از دیگر برنامه‌های گرامیداشت دفاع مقدس در سال جاری دانست.

وی تاکید کرد: وظیفه خود می‌دانم از فرماندهان سازمان‌های نیرو‌های مسلح، دولت، دستگاه‌های دولتی و غیردولتی، نمایندگان محترم مجلس و رئیس و مدیران محترم رسانه ملی، رسانه‌ها و مطبوعات کشور، ائمه جمعه، استانداران و فرمانداران، اعضای شورای اسلامی شهر و شهرداران سراسر کشور به ویژه مراکز استان‌ها، روسای سازمان‌های فرهنگی و تبلیغی و هنری کشور، مدیران حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها، مدارس و مراکز آموزشی که ما را در انجام مأموریت‌های حفظ آثار و نشر و ترویج فرهنگ و آثار دفاع مقدس یاری می‌رسانند تشکر و قدردانی کنم.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: همچنین از مسئولان و کارکنان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در سراسر کشور که در چند سال گذشته با مجاهدت و تلاش خستگی ناپذیر خود موفق به انجام اقدامات بزرگ و ارزشمندی شده‌اند و در طراحی و هدایت برنامه‌های گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس تلاش می‌کنند تشکر و قدردانی می‌کنم.

سرلشکر باقری افزود: در حوزه تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس در سال ۱۳۹۶ تعداد ۵۰۰ نفر از فرماندهان تیپ و همتراز به بالا در تهران تجلیل شدند و در هفته گرامیداشت دفاع مقدس سال ۱۳۹۷ نیز تعداد ۲۰ هزار نفر از فرماندهان تیپ و گردان و همتراز در مراکز استان‌ها مورد تجلیل قرار گرفته و در ادامه این روند در هفته دفاع مقدس امسال ۱۳۹۸از تعداد ۲۰۰ هزار نفر از فرماندهان گردان، گروهان و دسته و همتراز در مراکز استان‌ها و شهرستان‌های سراسر کشور تجلیل شده است و امروز نیز از یک میلیون پیشکسوت دفاع مقدس تقدیربه عمل می‌آید.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار