چهل‌سالگی سرو/ روایت هزاران رزمنده افغانستانی هشت سال دفاع مقدس؛

رزمندگی برادران خون‌شریک ایران در هجرت

طبق تحقیقات و بررسی‌هایی که جمعی از فعالین فرهنگی افغانستان در خصوص حضور مهاجرین در جنگ به دست آورده‌اند، افغانستانی‌ها حدود دو هزار شهید تقدیم اسلام و انقلاب کرده‌اند که از آن به عنوان «خون‌شریکی» مردم ایران و افغانستان یاد می‌شود. شهدایی که سند برادری دو ملت ایران و افغانستان در طول تاریخ است.
کد خبر: ۴۱۷۹۰۶
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۰ - 25September 2020

رزمندگی در هجرتبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، دفاع مقدس صحنه حضور اقشار و گروه‌های مختلف مردم در میدان دفاع از انقلاب و اسلام بود، میدانی که دانشگاهی برای انسان‌سازی و پرورش افکار و رشد انسان‌ها به شمار می‌رفت و گروه‌‎های مختلف مردمی به فراخور توانایی و ظرفیت و استعداد خود از این دانشگاه بهره معنوی بردند.

این موضوع تنها محدود به ایرانی‌ها نبود و در طول هشت سال جنگ تحمیلی مهاجرینی را برای دفاع از مکتب انقلاب اسلامی که اسلام ناب محمدی را در کشور حاکم کرده و امید مستضعفان بود، به ایران کشاند تا در کنار رزمندگان ایرانی به دفاع از حاکمیت اسلام و انقلاب بپردازند.

زمانی که شعله‌های جنگ در سال ۱۳۵۹ ایران اسلامی را فرا گرفت، دست‌های زیادی از سوی همسایگان شرق و غرب برای کمک به ایران دراز شد، فارغ از کشور‌هایی که بر آتش جنگ دامن زدند و یا مانع رسیدن کمک دیگر کشور‌ها به ایران شدند، اما ملت‌ها و اراده و عواطف انسانی و دینی باعث شد تا رزمندگانی از کشور‌های دیگر به ایران آمده و دوشادوش رزمندگان ایرانی از کشور دفاع کنند.

این رزمنده‌ها فارغ از محدودیت‌های سیاسی و اقتصادی در شرایطی که گاه کشور خودشان نیز درگیر جنگ و اختلاف بود به واسطه علاقه‌شان به نظام جمهوری اسلامی و آرمان‌های مقدسی که آن را در نهضت خمینی کبیر شکوفا شده می‌دیدند، به یاری مردم ایران آمدند.

آمار‌ها نشان از حضور هزاران رزمنده افغانستانی در طول دفاع مقدس در ایران می‌دهد که در جبهه‌های نبرد مقابل دشمن بعثی ایستادگی کردند و همراه با رزمندگانی از دیگر ملت‌ها به دفاع از آرمان‌های اسلامی پرداختند. وجود بیش از دو هزار شهید افغانستانی که آمار‌های پراکنده آن را نزدیک به سه هزار شهید می‌داند گواه بر این مدعاست. هرچند از شمار جانبازان افغانستانی حاضر در دفاع مقدس اطلاعات چندانی در دست نیست، اما شواهد نشان می‌دهد که تعداد جانبازان افغانستانی دفاع مقدس هم کم نیست.

«محمدسرور رجایی» از فرهیختگان جامعه افغانستانی در کتاب «از دشت لیلی تا جزیره مجنون» به بخشی از حماسه‌آفرینی‌های رزمندگان، جانبازان و شهدای افغانستانی اشاره کرده است. بسیاری از رزمندگان افغانستانی که در جبهه‌های ایران حضور یافتند با آموزش‌هایی که دیدند و تجاربی که به دست آوردند بعد‌ها در جریان جهاد افغانستان خوش درخشیدند. روایت تعدادی از شهدای افغانستانی که در دفاع مقدس به شهادت رسیده‌اند در این کتاب آمده است.

طبق تحقیقات و بررسی‌هایی که جمعی از فعالین فرهنگی افغانستان در خصوص حضور مهاجرین در جنگ به دست آورده‌اند، افغانستانی‌ها حدود دو هزار شهید تقدیم اسلام و انقلاب کرده‌اند که از آن به عنوان «خون‌شریکی» مردم ایران و افغانستان یاد می‌شود. شهدایی که سند برادری دو ملت ایران و افغانستان در طول تاریخ است.

همین چند وقت پیش بود که پیکر شهید «نسیم افغانی» شهید افغانستانی الاصل و مفقودالاثر دفاع مقدس در مناطق عملیاتی کشف و شناسایی شد و با دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی پیکرش در حرم مطهر رضوی به خاک سپرده شد.

همراهی افغانستانی‌ها تنها به دفاع مقدس ختم نشد و مردم مسلمان و دیندار این کشور در زمان جنگ سوریه نیز در کنار رزمندگان ایرانی به دفاع از حرم آل‌الله پرداختند. مرکز رسانه‌ای فاطمیون در مستندی با عنوان «در جست‌وجوی تاریخ گمشده» به کارگردانی «ساسان فلاح‌فر» به حضور تاثیرگذار افغانستانی‌ها در هشت سال دفاع مقدس پرداخته است.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار