چهل‌سالگی سرو/ رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

نیازمند اراده جدی دولت برای تکمیل شبکه ملی اطلاعات هستیم/ باید حکمرانی ملی خود را در فضای سایبری اعمال کنیم

سردار سرتیپ جلالی گفت: نیازمند یک اراده جدی از سوی دولت برای تکمیل شبکه ملی اطلاعات هستیم؛ البته برای استقرار کامل این شبکه نیازمند یک فهم مشترک از موضوع و اهمیت آن نیز هستیم.
کد خبر: ۴۱۷۹۷۶
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۵ - 26September 2020

گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌ـ رحیم محمدی؛ در اولین روز از هفته دفاع مقدس، سردار سرتیپ «غلامرضا جلالی» رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور از «خبرگزاری دفاع مقدس» بازدیدکرد. در حاشیه این بازدید، گفت‌وگویی را با وی در خصوص موضوعات مرتبط با فعالیت‌های این سازمان انجام دادیم که ماحصل آن در ادامه آمده است.

دفاع‌پرس: ابتدا گفت‌وگو را با یک سوال دفاع مقدسی شروع کنیم؛ زیرا شما به عنوان یکی از رزمندگان دوران دفاع مقدس در شمال غرب شناخته می‌شوید و حتی مقطعی هم فرماندهی سپاه منطقه ۱۲ آذربایجان را بر عهده داشتید؛ با توجه به این موضوع بفرمایید که چرا آنچه از جنگ در کردستان داریم به نسبت به جبهه‌های جنوب کمتر است؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت که در کردستان صحنه جنگ متفاوت بود؛ زیرا در این منطقه ما با اقداماتی برای براندازی نظام مواجه بودیم که با تحریک آمریکا و دولت بعثی صورت می‌گرفت و گروهک‌هایی مثل کومله، دموکرات و منافقین برای انجام این اقدام فعال شده بودند؛ گروهک‌های مذکور تلاش داشتند تا به نوعی در منطقه مردم را در برابر انقلاب و نظام اسلامی قرار دهند؛ بنابراین برخلاف جبهه‌های جنوب که خطوط خودی و دشمن کاملاً واضح بود در جبهه‌های غرب، ما خاکریزی به این معنا نداشتیم؛ در این شرایط با توجه به اینکه رویکرد سرداران شهیدی همچون «محمد بروجردی» حفظ امنیت و سلامت مردم تحت هر شرایطی بود، جنگیدن با دشمنان کار بسیار دشواری محسوب می‌شد.

در واقع به دلایل متعددی ابعاد تبلیغاتی جنگ در جبهه‌های غرب کم‌رنگ و ابعاد دفاع مقدس در جبهه‌های غرب کشور دارای پیچیدگی‌ها و حساسیت‌های بسیار خاصی بود؛ در اینجا جا دارد که از شهید بروجردی یاد کنیم؛ چرا که این شهید در قامت یک مصلح و با مشارکت جدی و انقلابی مردم کرد منطقه و پیشمرگان، امنیت را به کردستان بازگرداند.

نیازمند اراده جدی دولت برای تکمیل شبکه ملی اطلاعات هستیم/ باید حکمرانی ملی خود را در فضای سایبری اعمال کنیم

دفاع‌پرس: در حوزه اینترنت شما قایل به اینترنت ملی هستید؛ چرا با این موضوع مخالفت‌هایی صورت می‌گیرد و اصولاً این مخالفت‌ها ناشی از چیست؟

البته من چندان واژه اینترنت ملی را نمی‌پسندم و تأکید دارم که از واژه «شبکه ملی اطلاعات» استفاده شود؛ چراکه هدف از شبکه ملی اطلاعات، جایگزینی برای اینترنت جهانی نیست، بلکه شبکه ملی اطلاعات شبکه‌ای در کنار اینترنت است و حتی می‌تواند منجر به افزایش سرعت استفاده از اینترنت جهانی شود؛ چنان‌که در بسیاری از کشور‌ها ازجمله کره جنوبی، چین، سنگاپور و... این مسأله دیده شده است.

حال با توجه به این موضوع، ما معتقد هستیم که باید حکمرانی ملی خود را در فضای سایبری اعمال کنیم؛ زیرا شبکه ملی اطلاعات یکی از ارکان حیاتی این حکمرانی محسوب می‌شود و موضوع هم صرفاً به ایران خلاصه نمی‌شود، بلکه بسیاری از کشور‌ها حتی کشور‌های اروپایی نسبت به سلطه آمریکا بر فضای سایبری انتقاد دارند.

در این رابطه تجارب موفقی در جهان وجود دارد که می‌تواند سلطه آمریکا را بر فضای سایبری کاهش دهد؛ شاید وجود چنین تجاربی است که باعث شده تا دولت آمریکا و شخص ترامپ برای مسدود کردن نرم‌افزار‌های اجتماعی خارجی همچون «تیک تاک» در این کشور فشار بیاورند؛ این نشان می‌دهد که حتی آمریکا هم در این زمینه احساس تهدید می‌کند.

پس با لحاظ کردن این موضوع باید گفت که توسعه شبکه‌های اجتماعی خارج‌پایه موجب ایجاد چالش‌های متعدد حاکمیتی، امنیتی، حقوقی و اقتصادی می‌شود؛ به تعبیری امروز امنیت اشتغال و کسب و کار‌های برخی از مردم در اختیار بیگانگان است و دشمن می‌تواند در شرایط بحران، این امنیت اقتصادی را به خطر بیاندازد.

بر این اساس، مقام معظم رهبری برای زمان‌بندی تکمیل شبکه ملی اطلاعات در لایه‌های مختلف آن دستوراتی را صادر کردند؛ لذا این انتظار وجود دارد که همه دستگاه‌ها این فرمان را در اولویت قرار دهند و مطابق برنامه زمان‌بندی شده نسبت به تکمیل این شبکه اقدام کنند.

نیازمند اراده جدی دولت برای تکمیل شبکه ملی اطلاعات هستیم/ باید حکمرانی ملی خود را در فضای سایبری اعمال کنیم

از این روی، نیازمند یک اراده جدی از سوی دولت برای تکمیل این شبکه هستیم؛ البته معتقدم برای استقرار کامل شبکه ملی اطلاعات نیازمند یک فهم مشترک از موضوع و اهمیت آن نیز هستیم و تا زمانی که این فهم مشترک به وجود نیاید، اراده لازم برای تکمیل و پیاده‌سازی شبکه ملی اطلاعات هم وجود نخواهد داشت.

دفاع‌پرس: در ماه‌های اخیر اخبار ضد و نقیضی از حملات سایبری به زیرساخت‌های کشورمان منتشر شد، چه مقدار از این اخبار و اطلاعات صحیح بود؟

به هرحال ما تجاربی در این خصوص مثل حملات سایبری استاکس‌نت به تأسیسات هسته‌ای را داریم و معتقدیم یک لایه جنگ سایبری ایجاد شده که تلاش دارد تا زیرساخت‌های حیاتی ما را تحت تأثیر قرار دهد که البته تاکنون ناکام بوده است.

در این رابطه اگر بخواهیم تقسیم‌بندی از حملات سایبری که علیه زیرساخت‌های کشورمان صورت می‌گیرد را بیان کنیم، باید گفت که در حوزه زیرساختی، حملاتی که علیه زیرساخت‌ها صورت می‌گیرد به سه دسته کم‌شدت و کم‌ارزش مثل هک و نفوذ‌های ساده، حملات با اثر محلی-استانی و جنگ سایبری تقسیم می‌شوند.

در دسته اول و حملات کم‌شدت و کم‌ارزش، سالانه فعالیت‌های زیادی صورت می‌گیرد؛ این نوع حملات توسط لایه‌ها و سیستم‌های ایمنی و امنیتی که در سطح زیرساخت‌های ملی وجود دارد، شناسایی و دفع می‌شوند؛ سطح دوم حملات، اقداماتی است که ممکن است موجب اختلال در عملکرد مراکز زیرساختی مانند نیروگاه‌ها شده و باعث اختلال چندساعته در فعالیت آن‌ها شود و در سطح سوم هم حملات سایبری قرار می‌گیرد که می‌تواند خسارات سنگینی به دنبال داشته باشد.

نیازمند اراده جدی دولت برای تکمیل شبکه ملی اطلاعات هستیم/ باید حکمرانی ملی خود را در فضای سایبری اعمال کنیم

اما در مورد سوال شما پاسخ این است که در سطح سوم حملات سایبری در یک سال گذشته مورد قابل توجه و اثبات‌شده‌ای گزارش نشده است؛ البته خوشبختانه ساختار‌های دفاع سایبری کشورمان در سطح قابل قبولی از نظر قدرت بازدارندگی قرار دارند که می‌توانند چنین حملاتی را شناسایی، کنترل و خنثی کنند.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار