چهل‌سالگی سرو/ محمدرضا سوقندی مطرح کرد؛

جشنواره‌های فجر رویکرد دفاع مقدس خواهند داشت

رئیس ستاد گرامی‌داشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از رویکرد جشنواره‌های فجر درخصوص دفاع مقدس خبر داد و گفت: تولید آثار هنری دفاع مقدس در بخش‌های مختلف این وزارت‌خانه جدی‌تر می‌شود.
کد خبر: ۴۱۸۱۱۲
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۷ - 23September 2020

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری «محمدرضا سوقندی» رئیس ستاد گرامی‌داشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن قصرشیرین موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

«محمدرضا سوقندی» مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران در این نشست بابیان اینکه ستاد چهلمین سالگرد دفاع مقدس در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اردیبهشت‌ماه امسال تشکیل شد، اظهار داشت: دبیرخانه‌ای در این خصوص نیز در خانه فرهنگ و ایثار مهربانی ایجاد شده است؛ البته ما از سال ۱۳۹۸ با بخش‌های مختلف وزارت فرهنگ نشست‌هایی را آغاز کردیم تا بخش‌های مختلف وزارت‌خانه رویکرد ایثار و شهادت به برنامه‌هایشان داشته باشند و به همین منظور با تشکل‌ها در سطح ملی و استانی درخصوص مجموعه‌ای از فعالیت‌ها توافق کردیم تا نهایتاً ۱۵۰ برنامه را اجرایی کنیم.

وی از طراحی ۲۵۰ برنامه به عنوان برنامه محوری گرامی‌داشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و گفت: ستادهای استانی این وزارت‌خانه برنامه‌های مجزایی را خواهند داشت و ما برنامه‌هایمان را از سوم خرداد شروع کرده‌ایم که در دهه کرامت آغاز شده‌اند و در ایام هفته دفاع مقدس ادامه خواهد داشت و تا هفته کتاب و کتاب‌خوانی و هفته بسیج این برنامه‌ها ادامه خواهند داشت.
رئیس ستاد گرامی‌داشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: برنامه‌های این وزارت‌خانه در هشت محور توسط معاونت‌های مختلف اجرایی خواهد شد و در عرصه‌های کتاب، شعر، جشنواره‌های فیلم، موسیقی و رسانه دنبال خواهد شد. بخش دیگری از برنامه‌های ما در عرصه تولید خواهد بود و در این خصوص با سازمان‌های مختلف توافقاتی را انجام داده‌ایم تا با رویکرد جریان‌سازی تولید محتوای فرهنگی داشته باشیم.


سوقندی به حضور بخش‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نمایشگاه دستاوردهای دفاع مقدس و مقاومت اشاره کرد و افزود: دستاوردهای زیادی طی چهار دهه در عرصه فرهنگ و هنر داشته‌ایم که برای عرضه نیازمند نمایشگاه تخصصی است. جشنواره‌ها و رویدادهای امسال ازجمله جشنواره‌های فیلم، تئتر، موسیقی و تجسمی فجر امسال رویکرد دفاع مقدس خواهند داشت.

وی همچنین به برنامه سه‌شنبه‌های تکریم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و گفت: سیزدهمین روز سه‌شنبه تکریم خانواده‌های شهدا روز گذشته با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جهت تجلیل از خانواده‌های شهدا برگزار شد که در کشور موجی را ایجاد کرده و جریان ساز بوده است. در برنامه‌های امسال مهمترین رویکرد ما رسانه‌ای، فضای مجازی و دیجیتال بودن است تا رسانه‌ها از این طریق به‌سراغ مردم بروند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از ایجاد دبیرخانه‌ فرهنگ شفاهی خبر داد و گفت: هدف این دبیرخانه تبیین عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوران دفاع مقدس و تداوم آن است. یکی از نقش‌های وزارت فرهنگ در دوران دفاع مقدس مسوولیتی بوده که در تبلیغات جنگ با محوریت خبرگزاری پارس برعهده داشته که کمتر مورد توجه قرار گرفته که ما درحال بازتولید و عرضه محتواهای آن دوره هستیم.

سوقندی افزود: ما به‌دنبال ساماندهی جایگاه و تثبیت فرهنگ دفاع مقدس هستیم؛ البته وظیفه ما کار ستادی، هماهنگی و نظارت است چراکه ۱۸ سند بالادستی مربوط به دفاع مقدس وجود که باید پیگیری شوند لذا بخش ایثارگران باید کار ستادی این موضوعات را پیگیری کند.

وی با تاکید براینکه بعد از برنامه‌های گرامی‌داشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس، این رویکرد در برنامه‌های وزارت‌خانه تشدید و تداوم داده خواهد شد، گفت: 48 شهید و چند هزار ایثارگر در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارند که به‌دنبال تبیین نقش این عزیزان در دوران دفاع مقدس و همچنین فرهنگ شفاهی مجموعه کارکنان وزارت‌خانه و اهالی فرهنگ و هنری در دفاع مقدس هستیم.

رویکرد ما در تولید کتاب دفاع مقدس استفاده از ظرفیت‌های معاونت‌های فرهنگی این وزارت‌خانه است. در وزارت خانه فرهنگ و ارشاد اسلامی سالانه هزاران کتاب تولید و چاپ می‌شود لذا رویکرد ما در این بخش استفاده از ظرفیت‌های ناشران دولتی و خصوصی است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها