چهل‌سالگی سرو/ سرلشکر صفوی عنوان کرد؛

جلوگیری از تحریف جنگ با واکاوی عملیات‌ها/ شکست حصر آبادان آغاز تغییر استراتژی در عملیات‌های دفاع مقدس بود

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: جلوگیری از تحریف و بازگویی پشت پرده حقایق جنگ از مهم‌ترین دلایل واکاوی عملیات‌های دفاع مقدس است.
کد خبر: ۴۱۸۵۸۵
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰ - 26September 2020

سردار صفوی:، جلوکیری از تحریف جنگ از دلایل واکاوی عملیات‌های دفاع مقدس استبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار سرلشکر «سید یحیی صفوی» دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا صبح امروز در همایش واکاوی عملیات ثامن الائمه (ع)‌ که در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، اظهار داشت: روشن کردن ابعاد مختلف پیروزی‌ها و بعضاً ناکامی رزمندگان در دفاع مقدس و انتقال تجارب دفاع مقدس به جوانانی که می‌خواهند گام دوم انقلاب را اجرا کنند، جلوگیری از تحریف و بازگویی پشت پرده حقایق جنگ از مهم‌ترین دلایل واکاوی عملیات‌های دفاع مقدس است.

وی افزود: این بازنگری‌ها و واکاوی‌ها می‌تواند مطالب نادرستی را که بعضاً در کتاب‌ها منتشر شده و حتی در تلویزیون عنوان شده است، اصلاح کرده و تحلیل و بررسی‌های صحیح را منتقل کند.

مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با بیان اینکه چنین روزی سرآغاز پیروزی‌های رزمندگان در دفاع مقدس است، ادامه داد: آبادان در سال ۱۳۵۵ جمعیتی بالغ بر ۵۲۰ هزار نفر و خرمشهر نیز ۱۴۰ هزار نفر جمعیت داشتند. در واقع احداث پالایشگاه نفت در آبادان باعث آبادانی این شهر شده بود.

سرلشکر صفوی با ذکر مطلبی از فرماندهان عراقی در زمان آغاز جنگ بیان کرد: عدنان خیرالله در گزارشی به صدام در آغاز جنگ تحمیلی می‌گوید ۲۰ دقیقه قبل، ۱۹۲ فروند هواپیما بمباران ایران را آغاز کردند.

وی با اشاره به اینکه آن زمان فرمانده عملیات جبهه جنوب را عهده‌دار بودم، گفت: زمانی که عراقی‌ها با ۱۲ لشکر به ایران حمله کردند، فقط پنج لشکر خود را برای تصرف خوزستان اختصاص داده بودند.

مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با بیان اینکه آبادان شبیه یک جزیره است، تصریح کرد: بعثی‌های احمق لشکر سه زرهی خود را از دو پل کارون عبور داده بودند و قصد داشتند بدین‌وسیله آبادان را اشغال کنند؛ لذا ما در جبهه دارخوین هدف خود را انهدام این دو پل قرار دادیم که در این‌صورت نیرو‌های عراقی ارتباط‌شان با عقبه خود قطع می‌شد.

سردار صفوی افزود: این طرح را در جلسه شورای عالی دفاع مطرح کردم که طرح با تغییراتی تصویب شد؛ بر اساس این طرح، می‌بایست با لشکر ۷۷ خراسان جهت انجام عملیات هماهنگ می‌شدیم؛ لذا این عملیات مشترک سپاه و ارتش بود.

وی ادامه داد: همان شبی که بنی صدر فرار کرد با ۳۴۰ پاسدار به عراقی‌ها حمله کردیم و عراقی‌ها هشت شب پاتک زدند، اما نتوانستند مناطق آزادشده را از ما پس بگیرند و اگر‌ نبود وجود نیرو‌های پشتیبانی، نمی‌توانستیم مناطق آزادشده را حفظ کنیم.

مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا اظهار داشت: سه تیپ از لشکر ۷۷ خراسان ما را در عملیات ثامن‌الائمه (ع) همراهی می‌کردند؛ عملیاتی که بهترین هماهنگی بین ارتش و سپاه در انجام آن وجود داشت.

سرلشکر صفوی با اشاره به اینکه مرحوم «ظهیرنژاد» و شهید «کلاهدوز» در قرارگاه اصلی، عملیات را فرماندهی می‌کردند و این عملیات هم یک روز بیشتر طول نکشید، گفت: به نظر من سقوط هواپیمای حامل فرماندهان فاتح عملیات ثامن‌الائمه (ع) که از ارتش و سپاه بودند و به تهران بازمی‌گشتند، نتیجه خرابکاری بود؛ البته اظهار نظر قطعی را اسناد و اطلاعات موجود در ارتش باید بگوید.

وی تأکید کرد: شکست حصر آبادان آغاز تغییر استراتژی در عملیات‌های دفاع مقدس بود به نحوی که بعد از این عملیات یعنی کمتر از ۹‌ ماه، هشت هزار کیلومتر از اراضی اشغالی کشورمان آزاد شد.

دستیار فرمانده معظم کل قوا در خصوص جمع‌آوری تاریخ شفاهی دفاع مقدس هم گفت: پنج سال است تاریخ شفافی جنگ را می‌گویم که یک کتاب آن چاپ شده و کتاب دوم هم امروز رونمایی می‌شود.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار