مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفت‌وگو با دفاع‎پرس:

برای مقابله با خطر تحریف دفاع مقدس باید فراجناحی عمل کرد

احد جاودانی در خصوص خطر تحریف ارزش‌های دفاع مقدس گفت: خطر تحریف مسئله‌ای جدی در حوزه دفاع مقدس است و راه مقابله با آن این است که کاملا فراجناحی عمل کرد چراکه همه مردم فارغ از جناح و حزبی که داشتند در مقابل دشمن ایستادند.
کد خبر: ۴۱۸۶۴۶
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۰ - 27September 2020

«احد جاودانی» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در حاشیه بازدید از «خبرگزاری دفاع مقدس» در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس در خصوص حضور موثر اصحاب رسانه در انتقال ارزش‌های دفاع مقدس اظهار داشت: آنچه که در شرایط کنونی اهمیت دارد این است که بتوانیم ارزش‌های مرتبط به حوزه دفاع مقدس را به هر نحو ممکن به نسل جدید منتقل کنیم. البته وظیفه اصحاب فرهنگ و رسانه در این عرصه نسبت به سایر بخش‌ها سنگین‌تر است.

وی در ادامه گفت: باید اشاره کنم که حفظ و صیانت از ارزش‌های دفاع مقدس و انتقال آن به نسل جوان از عهده یک وزارتخانه خارج است. این امر مهم با مشارکت همه طیف‌ها و دستگاه‌های فرهنگی فارغ از حزب و جناحی که دارند میسر خواهد بود. چرا که در طول سال‌های دفاع مقدس چنین بود. یعنی در طول هشت سال جنگ تحمیلی همه اقوام و مذاهب وارد میدان شدند و در مقابل دشمن ایستادند. امروز هم نیازمند این هستیم تا همه وارد عرصه فرهنگی شوند و کار را پیش ببرند تا از ارزش‌های دفاع مقدس صیانت کنند.

جاودانی یا اشاره به نقش موثر خبرگزاری دفاع مقدس توضیح داد: کاری که خبرگزاری دفاع مقدس انجام می‌دهد یک کار کاملا تخصصی است و طبعا اثرگذاری بیشتری خواهد داشت که قطعا قابل احترام است. البته مجموعه دفاع‌پرس به دلیل مسئولیت سنگینی که دارد باید مورد حمایت بیشتری هم قرار بگیرد.

برای مقابله با خطر تحریف باید فراجناحی عمل کرد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران تصریح کرد: حقیت این است که ناگفته‌های فراوانی از سال‌های دفاع مقدس وجود دارد که باید همه آنها به نسل جوان منتقل شود. یک زمانی رسم معمول این بود که رزمندگان از خاطرات خود نگویند چرا که معتقد بودند ریا خواهد شد. در حالی که باید این تفکر را رها کرد و هر کسی که خاطره‌ای از آن ایام دارد باید برای جوان‌ها بگوید. جوان‌ها باید بدانند در آن هشت سال چه بر ملت و مردم ما آمد و چه مقاومتی را هم‌وطنان ما داشتند.

وی در ادامه گفت: ما در ایران بیشترین خبرگزاری را نسبت به شایر کشورها داریم که در حوزه‌های مختلف مشغول فعالیت هستند و در این میان جای خالی خبرگزاری تخصصی دفاع مقدس به شدت احساس می‌شد. ابتکار ایجاد یک خبرگزاری در این حوزه قابل تقدیر است. مهم‌تر این که خبرگزاری دفاع مقدس وابستگی جناحی و حزبی نیز ندارد. به همین خاطر از مجموعه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به خاطر ایجاد خبرگزاری دفاع مقدس قدردانی کرد.

جاودانی در خصوص برنامه‌های اداره کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران توضیح داد: ما در ایام دفاع مقدس 125 برنامه با هدف گرامی‌داشت این رویداد ارزشمند در نظر گرفته‌ایم که در سطح استان  تهران در حال اجرا شدن است. در نمایشگاه دستاوردهای دفاع مقدس و مقاومت نیز با مشارکت بسیج هنرمندان مشارکت داشتیم. تعدادی از برنامه‌ها را نیز مجموعه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی راسا در شهرستان‌های استان تهران برگزار کرده است که برگزاری همایش‌ها و مسابقات کتاب‌خوانی با موضوع دفاع مقدس را برگزار کردیم که ادامه دارد. همچنین تولید نمایش، ساخت فیلم و کلیپ از خاطرات رزمندگان از دیگر برنامه‌های در سطح استان تهران است.

وی در ادامه گفت: در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه‌های بلندمدتی نیز در نظر گرفته شده است که در بخش تولید فیلم‌های سینمایی و هنرهای نمایشی، هنرهای تجسمی موضوع دفاع مقدس جزء اولویت‎ها قرار دارد.     

برای مقابله با خطر تحریف باید فراجناحی عمل کرد

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره خطر تحریف دفاع مقدس و مقابله با آن توضیح داد: ما هیچ‌گاه نمی‌توانیم از خطر تحرف به دور باشیم. دشمنان ما حتی در مقام تحریف قرآن هم برآمدند که نتوانستند کاری از پیش ببرند. بهترین کار در این خصوص این است که از زبان کسانی که در دوران دفاع مقدس حضور داشتند بتوانیم واقعیت‌های جنگ تحمیلی را بشنویم و آنها را ضبط و ثبت کنیم که این امر مهم می‌تواند تا حد زیادی از خطر تحریف را مرتفع خواهد کرد.

وی در پایان بیان داشت: دیگر اینکه نباید اجازه دهیم کسی ارزش‌های دفاع مقدس را به نفع خود مصادره کند. ما باید آن مشارکت عظیم مردمی را به نحو احسن منعکس کنیم. نکته مهم‌تر این است که باید با جدیت بیشتر و فعالیت مستمر در این عرصه ورود کنیم چرا که این مقدار فعالیت فرهنگی راضی کننده نیست. باید سعی کنیم تا خاطرات رزمندگان را در قالب رمان منتشر و در تیراژ بالا و سطح وسیع به دست مخاطبان برسانیم. در تولید تئاتر و ساخت فیلم نیز باید با جدیت بیشتری وارد شویم و به تولید اثر بپردازیم.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار