مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خوزستان:

غفلت در ثبت خاطرات پیشکسوتان باعث تحریف دفاع مقدس می‌شود

سردار عباس یوسفی شیخ رباط گفت: اگر در ثبت خاطرات این پیشکسوتان تعجیل نشود، آنچه مقام معظم رهبری درباره تحریف گفتند، اتفاق می‌افتد. آن موقع برای دفاع مقدس سناریوی دیگری می‌نویسند.
کد خبر: ۴۱۹۵۴۸
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۰ - 29September 2020

غفلت در ثبت خاطرات پیشکسوتان باعث می شود برای دفاع مقدس سناریوی دیگری بنویسند

به گزارش خبرنگار دفاع‎پرس از اهواز، نشست تخصصی آسیبشناسی ترویج فرهنگ دفاع مقدس امروز در سالن جلسات ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان برگزار شد.

سردار «عباس یوسفی شیخرباط»، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خوزستان در این نشست اظهار داشت: آسیبشناسی ترویج فرهنگ دفاع مقدس موضوعی است که در سطح ملی باید به آن توجه شود، چراکه دفاع مقدس کانون همگرایی و همافزایی برای همه ملت ایران بود. گرچه تلاش‌ برای ترویج این فرهنگ در سالهای گذشته اتفاق افتاد، اما جای شکوه و گله از برخی جریانات، دستگاههای اجرایی و حتی برخی دولتها وجود دارد که اقدامات بهینهای در شأن پیشکسوتان این عرصه انجام ندادند.

وی با تأکید بر توسعه توجه به پیشکسوتان دفاع مقدس، به بیانات رهبر انقلاب در آغاز هفته دفاع مقدس و تقدیر از یک میلیون پیشکسوت اشاره کرد و افزود: ایشان در ارتباط با پاسداشت پیشکسوتان بیاناتی داشتند و مسئله تحریف را عنوان کردند که در گذشته کمتر به آنها توجه کرده بودیم. تحریف یک کنش تاریخی است که ممکن است برای انقلاب و دفاع مقدس رخ دهد. پدافند ما برای در امان ماندن از گزند تحریف چیست؟ به فرموده رهبر انقلاب، در دوران دفاع مقدس کسانی از آسایش، خانواده، آبرو و آینده خود چشمپوشی کردند و به میدان رفتند. با وجود این دشواری‌ها، دفاع مقدس کانونی شد که همه مردم در آن حضور پیدا کردند و همه داشتههای خود را به مصاف دشمن بردند و از عزت ملی و ناموس جامعه دفاع کردند.

سردار یوسفی توجه به پیشکسوتان را فرصتی برای ترویج فرهنگ دفاع مقدس و بیاعتنایی به آنها را تهدیدی جدی در این زمینه دانست و گفت: بیاعتنایی به پیشکسوتان که ذخیره مهم جامعه هستند باعث تحریف در ارزشها میشود و می‌تواند ما را در برابر هجمهها دچار ضعف شدید کند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر‌ ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان ادامه داد: یکی دیگر از آسیبها در ترویج فرهنگ دفاع مقدس، غفلت از ارزشهایی چون ایثار، گذشت و فداکاری است که فصل مشترک آموزههای دینی ما و سیره عملی شهدا است‏. ما در جامعه دچار ضعف و نقصانهای زیادی هستیم. مردم با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم میکنند، اما اعتقاد به همین ارزشهاست که مردم را حفظ کرده است. شناخت فرهنگ دفاع مقدس، یادآوری ارزشهای آن به جامعه از طریق خانواده و محیط‌ های بیرونی میتواند مؤثر باشد.

وی یکی دیگر از آسیبها را گرفتن اراده و ایمان دینی مردم عنوان کرد و افزود: همین ایمان به ارزشهای دینی است که روحیه ظلمستیزی، مقابله با تجاوز و دفاع از دین را به وجود آورد. در اوایل جنگ تحمیلی این مردم بودند که مقابل دشمن ایستادند. ارتش، آمادگی دفاع از مردم را نداشت و سپاه درگیر گروههای تجزیهطلب در غرب کشور بود. حال چگونه می‌شود این مردم را که پیشکسوتان ما از میان آنها هستند، فراموش کرد؟ ما برای بیرون آمدن از بحرانهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی به همین روحیه جهادی و انقلابی نیازمندیم که با ترویج فرهنگ دفاع مقدس محقق می‌شود.

یوسفی با اشاره به رسالت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در ترویج فرهنگ دفاع مقدس گفت: ما در خوزستان خانوادههای شهید زیادی داریم و در میان آنها خانوادههای‏، شش شهید‏، نه شهید و ده شهید نیز وجود دارند. نباید این طور باشد که فقط در هفته دفاع مقدس از آنها یاد کنیم. ما متولیان فرهنگی وظیفه داریم در جهت نشر این ارزشها تلاش کنیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حضور مؤثر بانوان در پشتیبانی از جبههها گفت: چایخانه سنتی اهواز یکی از مکانهایی است که اتفاقات بزرگی در آن رقم خورد. خیلی از بانوانی که در چایخانه سنتی برای رزمندگان غذا تهیه میکردند، لباس های آنها را هم میشستند و بسیاری از آنها آلوده به مواد شیمیایی شدند و برخی نیز به شهادت رسیدند. یکی دیگر از وظایف زنان در آن دوران حفظ خانواده در نبود پدر خانواده بود.

وی در پایان سخنان خود با بیان اینکه ثبت خاطرات شفاهی دفاع مقدس پیشکسوتان یکی از وظایف بنیاد است، اظهار داشت: ما به این منظور به سراغ مؤثرترین افراد دفاع مقدس رفتیم. متأسفانه برخی از آنها در شرایط مناسب جسمانی نبوده یا دچار فراموشی شده بودند. اگر در ثبت خاطرات این پیشکسوتان تعجیل نشود، آنچه مقام معظم رهبری درباره تحریف گفتند، اتفاق میافتد. آن موقع برای دفاع مقدس سناریوی دیگری مینویسند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار