در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح شد؛

نبرد امروز دفاع مقدس؛ نبرد کلمات و متون است

همایون امیرزاده با بیان اینکه امروز نبرد؛ نبرد کلمات و متون است، گفت: اگر ما نتوانیم از پشتوانه 40 ساله خودمان در دفاع مقدس بهره لازم را ببریم، در آینده دستمان خالی و در انتقال مفاهیم دچار خُسران خواهیم بود.
کد خبر: ۴۲۱۵۰۴
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۵ - 18October 2020

«همایون امیرزاده» مدیر روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با بیان اینکه اهمیت موضوع دفاع مقدس برای قوام و ثبات فرهنگ پایداری و ارتقا فرهنگ استقامت و عزت ملی برکسی پوشیده نیست، اظهار داشت: سالیان زیادی است که موضوع دفاع مقدس به‌عنوان یکی از پربسامدترین گفت‌وگوهای رهبر معظم انقلاب اسلامی مطرح است لذا سیاست‌هایی در این زمینه در حوزه سازمان‌های دفاعی و فرهنگی کشور مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آنچه درخصوص دفاع مقدس انتظار می‌رود این است که در بحث فرهنگ مکتوب، سینما و فعالیت‌های هنری چشم‌‎انداز و برنامه و اقدام داشته باشیم.

مدیر روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: خبر خوبی که امسال در آستانه گرامی‌داشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس پیرامون این موضوع امیدبخش بود، این است که ما به‌لطف خدا در حوزه نشر کتاب که مهم‌ترین دستمایه برای سایر تولیدات فرهنگی، هنری و سینمایی است، در حوزه دفاع مقدس شاهد رکورد شکنی بودیم.

امیرزاده به انتشار بیش از 14 هزار عنوان کتاب دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: انتشار این حجم کتاب دفاع مقدس صرفاً معطوف به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نبوده بلکه این دستاورد متعلق به بدنه نشر کشور است که بعد از اینکه در این حوزه تاریخ شفاهی و پژوهشی جنگ غفلت‌هایی صورت می‌گرفت، بسیاری از دستگاه‌های متولی متوجه شدند که امروز نبرد کلمات و متون است و اگر ما نتوانیم از این 40 سال بهره لازم را ببریم، در آینده دستمان خالی و در انتقال مفاهیم دچار خسران خواهیم بود.

وی تصریح کرد: حرکت‌های بسیار خوبی در زمینه تاریخ شفاهی شکل گرفته و در موضوع خاطره نویسی به‌عنوان یک سبک از حالت تک نویسی خارج شده و وارد بدنه جامعه ایثارگری شده است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در زمینه تسهیل‌گری این موضوعات در بحث حمایت‌ها و فضای مجوزها و تشکیل کارگروه‌های تخصصی اقدامات خوبی را انجام داده است.

مدیر روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این نتیجه رسید که کار بررسی اسنادی و راستی‌آزمایی مسائل مربوط به جبهه و جنگ را به نهادهای متولی واگذار کند؛ از این جهت ستاد کل نیروهای مسلح و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به ما کمک کردند و به عنوان نهادهای معتمد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کتاب‌های دفاع مقدس را بررسی می‌کنند. تشکل این گروه‌های تخصصی در کنار مجموعه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمک کرد مجوزها سرعت بیشتری پیدا کنند.

امیرزاده تاکید کرد: ما هرقدر از حادثه تاریخی دفاع مقدس فاصله می‌گیریم، به عظمت آن بیشتر پی می‌بریم؛ اتفاقاتی که تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی جامعه را نسبت به معارف دفاع مقدس تشنه کرده است. امروزه مطالبه جدی درخصوص دفاع مقدس وجود دارد چراکه عطش جامعه نسبت به آن خاموش نمی‌شود و هرقدر از آن بیشتر فاصله می‌گیریم خیلی‌ها مطالبه‌گری می‌کنند که در آن هشت سال چه گذشته است. البته ممکن است چند شبهه و سوال هم وجود داشته باشد اما اینکه جامعه تشنه شنیدن ناگفته‌های جنگ باشد، اتفاق افتاده که به‌نظر می‌رسید زمان بلوغ و پختگی این موضوع در آینده است و پیش‌بینی می‌کنیم در آینده شاهد ورود آثار فاخرتر در حوزه دفاع مقدس خواهیم بود چراکه این موضوع امروز رسوب کرده و تجزیه و تحلیل آن نیاز به دقت و ورود افراد کار بلد است که این تجارب شکل گرفته است.

وی به لزوم ورود جدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در موضوع دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: ما در فضای بررسی و نقد و جشنواره‌های مرتبط با دفاع مقدس بخصوص در حوزه فرهنگ مکتوب وظیفه مهمی داریم که باید به طور جدی ورود داشته باشیم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار