حجت‌الاسلام مصلحی:

ایثارگری رزمندگان در دفاع مقدس مرهون فعالیت‌های تربیتی روحانیون بود

رییس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس با بیان اینکه نه تنها در بُعد مسائل تربیتی که حتی در ابعاد کلان علمی و اقتصادی هم می‌توان از گنجینه دفاع مقدس بهره برد؛ گفت: فعالیت‌های تربیتی روحانیون در جبهه‌ها نقش مهمی در تحقق فداکاری‌های رزمندگان داشت.
کد خبر: ۴۲۱۹۶۴
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۲ - 15October 2020

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، حجت‌الاسلام‌ «حیدر مصلحی» رییس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس با حضور در مرکز فرهنگی دفاع مقدس خراسان رضوی با سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسینعلی یوسفعلی‌زاده» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی دیدار و گفت‌وگو کرد.

حجت‌الاسلام‌ مصلحی در این دیدار اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب همواره سخنان قابل توجهی درباره بهره‌برداری از دفاع مقدس و این گنجینه غنی دارند اما متأسفانه تا کنون ما آن طور که باید از این گنجینه در مسیر پرورش و تربیت جامعه استفاده نکرده‌ایم.

وی افزود: باید ضمن بهره‌برداری از این گنجینه عظیم، تاکید کرد که قرآن کریم، شهدا و در راس آنها سیدالشهداء (ع) زنده هستند و نه تنها جامعه اسلامی را بلکه جامعه بشری را اداره می‌کنند.

وی در ادامه سخنان خود ضمن تبیین ضرورت فعالیت‌های تربیتی توسط روحانیت در حوزه انتشار فرهنگ دفاع مقدس، پیشنهاداتی را مطرح کرد.

رییس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس با بیان اینکه نه تنها در بُعد مسائل تربیتی که حتی در ابعاد کلان علمی و اقتصادی هم می‌توان از گنجینه دفاع مقدس بهره برد؛ یادآور شد: ایران در زمان جنگ تحمیلی برای حضور خود در فاو، پل بعثت را احداث می‌کند. در ساخت این پل که پشتوانه علمی قوی داشت حجم کار بسیار بالا بود به نحوی که دستگاه‌های نظامی ناتو در حیرت آن بودند. یکی از فرماندهان نظامی ناتو بعد از جنگ در بازدید از پل بعثت اذعان داشت که این اقدامات باید به دنیا معرفی شود.

وزیر سابق اطلاعات در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه حضور روحانیت در دفاع مقدس مثمرثمر و تأثیرگذار بود و این افتخاری برای این قشر است، گفت: به یاد دارم زمانی که سید طلبه‌ای به نام مدنی از قم به اهواز می‌رسید؛ سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی برایش ماشین می‌فرستاد تا او را مستقیم نزد شهید سلیمانی در لشکر 41 ثارالله ببرند. شهید سلیمانی در کنار اتاق خودش اتاقی به او داده بود. یک روز علت این برخورد شهید سلیمانی را از او پرسیدم و او پاسخ داد حاج قاسم بعد از نیمه‌های شب دو زانو در مقابلم می‌نشیند و می‌گوید برایم حدیث بخوان، وقتی که برایش حدیث می‌خوانم، مثل باران اشک می‌ریزد. به نظر من حاج قاسم را این بحث‌ها تربیت کرد.

وی در پایان با اشاره به اینکه خراسان بزرگ از حیث حضور روحانیت و طلاب در دفاع مقدس از سرمایه عظیمی برخوردار است، گفت: باید خاطرات طلاب و روحانیت حاضر در دفاع مقدس نگاشته شده و در اختیار آنها قرار بگیرد. بسیاری از فرماندهان دفاع مقدس از جمله شهیدان برونسی و دقایقی در زمره طلاب بودند و برخی نیز سندی مبنی بر طلبه بودن آنها منتشر نشده است.

تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان به عنوان یک اولویت

در ابتدای این جلسه سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسینعلی یوسفعلی‌زاده» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در تشریح اقدامات انجام شده توسط این اداره‌کل در سال‌های اخیر گفت: مجموعه نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس خراسان رضوی به یک نظم و ثباتی رسیده و در حال حرکت است و علاوه بر این؛ اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس استان ارتباطات خوبی با سایر نهادهای مرتبط با روحانیت و حوزه‌های علمیه دارد.

وی افزود: در کنار اجرای این ماموریت؛ احداث مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس به عنوان یک اولویت در حال اجراست که فاز نخست این مرکز در هفته دفاع مقدس افتتاح شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی با اشاره به نظام‌‌مند شدن تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان ابراز داشت: برای اجرای این ماموریت مهم اعتباری بالغ بر 6 میلیارد تومان تخصیص یافت که براساس طرح تدوین دانشنامه، پیشرفت خوبی در سال نخست داشتیم و جلد اول این دانشنامه در هفته دفاع مقدس رونمایی شد.

این مسئول به یادمان‌های شهدای گمنام در سطح استان اشاره کرد و افزود: در 105 نقطه از استان، شهید گمنام تدفین شده است که 55 نقطه فاقد یادمان بودند، طی سال گذشته 27 نقطه نسبت به احداث یادمان اقدام کردند؛ همچنین در طول 15 سالی که از تدفین شهدای گمنام جبل النور کوهسنگی می‌گذرد هنوز یادمانی برای این شهدا احداث نشده است که طبق برنامه‌ریزی‌ صورت گرفته طراحی یادمان شهدای گمنام جبل النور در حال انجام است.

یوسفعلی‌زاده در خصوص فعالیت‌های ادبی اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس استان گفت : طی سه ماه اخیر نهضت تولید آثار و ادبی و هنری بوسیله هنرمندان و نویسندگان آغاز شده است؛ در این مدت 50 اثر جدید به دبیرخانه رسیده و این آثار جز تولیداتی هستند که هنوز منتشر نشده‌اند. در مرکز اسناد این اداره‌کل اطلاعاتی وجود دارد که بر مبنای آنها سوژه‌های مختلف ادبی می‌تواند تولید شود.

این مقام مسئول با اشاره به گرامیداشت چهلمین سالگرد هفته دفاع مقدس در استان گفت: در راستای بزرگداشت این حماسه جاوید، ستاد گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس استان فعال است. در هفته دفاع مقدس نمایشگاه دستاوردهای دفاع مقدس و مقاومت با حضور 43 دستگاه استانی در قالب 400 غرفه برپا شد و محتواهای خوبی در این نمایشگاه ارائه شد. با توجه به محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا، برای بازدید از این نمایشگاه علاوه بر حضور میدانی، ظرفیت بازدید مجازی از آن هم ایجاد و از طریق سامانه‌ای در تمامی منازل کل نمایشگاه قابل مشاهده بود.

وی در پایان گفت: براساس اقدامات صورت گرفته، همکاری‌های مردمی و داوطلبانه با اداره‌کل در شهرستان‌ها با کمک پیشکسوتان داوطلب و جوانان آتش به اختیار و فعال در عرصه مجازی در قالب تشکل‌های مردم نهاد گسترش یافته است.

انتقال روحیه جهادی در سایه زنده نگهداشتن یاد و نام شهدا

حجت‌الاسلام‌ سید احمد حسینی رئیس سازمان بسیج طلاب و روحانیون خراسان رضوی در این دیدار گفت: امروز نسبت به سایر ایام؛ بیشتر به روحیه جهادی نیازمندیم تا با تمسک به شهدا، فضای دوران دفاع مقدس را زنده کنیم، اگر چه برخی تلاش دارند این مهم محقق نشود.

وی با اشاره به اینکه در سال 1390 یادواره و کنگره شهدای روحانی در استان برگزار شد اظهار داشت: از حوزه علمیه خراسان بزرگ و روحانیت آن زمان قریب به 590 طلبه شهید شناسایی شدند که با تفکیک استان‌خراسان، تعداد طلبه‌های شهید خراسان رضوی به 394 نفر رسید.

رئیس سازمان بسیج طلاب و روحانیون خراسان رضوی در پایان یادآور شد: در راستای انتقال بیش از پیش روحیه جهادی و انقلابی به حوزه‌های علمیه، مهمترین اقدام زنده نگه داشتن یاد شهداست؛ بر همین اساس فضا از این نظر در استان خراسان رضوی به خوبی فراهم است.

در این دیدار اعضای شورای نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس خراسان رضوی نیز حضور داشتند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها