دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

تبادل اسرا؛ سرآغازی برای پایان دادن به بحران یمن

فرآیند بزرگترین عملیات تبادل اسراء میان یمنی‌ها و ائتلاف سعودی از روز پنجشنبه هفته گذشته در حالی آغاز شده که می‌تواند سرآغازی برای پایان دادن به بحران یمن باشد.
کد خبر: ۴۲۲۲۷۱
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۳:۳۰ - 19October 2020

تبادل اسرا؛ سرآغازی برای پایان دادن به بحران یمنگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: طبق بیانیه چهارمین نشست کمیته نظارتی اجرای توافق تبادل اسرا و بازداشت شدگان یمنی، نمایندگان انصارالله یمن و دولت مستعفی توافق کردند که در مرحله نخست، یک هزار و ۸۱ اسیر را طبق اسامی توافق شده، مبادله کنند؛ به این ترتیب فرآیند بزرگترین عملیات تبادل اسراء میان یمنی‌ها و ائتلاف سعودی از روز پنجشنبه هفته گذشته آغاز شد.

بسیاری از کارشناسان مسائل بین‌الملل، مبادله اسرا را یک پیروزی مهم برای دولت صنعاء می‌دانند، زیرا ائتلاف سعودی در این فرآیند وادار به آزادسازی ۶۸۱ اسیر یمنی در مقابل ۴۰۰ اسیر وابسته به خود خواهد شد.

فرآیند مبادله در حالی آغاز شد که «یحیی سریع» سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن روز گذشته به عربستان سعودی درباره عدم آزادی اسرای یمنی هشدار داد و تاکید کرد که اگر طرف مقابل دیگر اسرای یمنی نزد خود را آزاد نکند با اقدامات غافلگیرانه بزرگی از سوی نیرو‌های یمنی مواجه خواهد شد.

یکی از نکاتی که در این تبادل اسرا مطرح شد، این بود که مسئولان انصارالله اعلام کرده بودند که اسرای یمنی که در جریان تبادل اسرا به صنعاء منتقل شده‌اند تحت شکنجه قرار گرفته‌اند؛ «محمدعلی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی یمن در این باره گفت که که باید یک کمیته مستقل برای اجرای تحقیقات در خصوص شکنجه اسرای یمنی در زندان‌های دشمن تشکیل شود.

وی با اشاره به روند تبادل اسرا میان دولت مستعفی و نیرو‌های انصارالله یمن که از روز پنجنشبه آغاز شد، گفت که ما از موضع‌گیری‌های بین‌المللی در حمایت از این روند استقبال می‌کنیم.

عضو شورای عالی سیاسی یمن با بیان اینکه این اقدام یک عملیات بشر دوستانه بوده و دارای هیچ ابعاد دیگری نیست، تصریح کرد که هیأت ملی یمن آماده تبادل تمامی اسرا از جمله اسرای خارجی و بستن این پرونده انسانی است.

همچنین «هشام شرف عبدالله» وزیر خارجه یمن اعلام کرد که تبادل اسرا در یمن می‌تواند به مثابه یک بارقه امید برای پایان دادن به بحران یمن محسوب شود.

وی خاطرنشان کرد که موفقیت‌آمیز بودن عملیات تبادل اسرا نشان داد که نیرو‌های انصارالله خواهان برداشته شدن محاصره و توقف تجاوز علیه یمن به‌عنوان مقدمه روند سیاسی و پایان دادن به وخیم‌ترین بحران انسانی عصر حاضر است.

در پایان باید تاکید کرد که عملیات تبادل اسرا میان یمن و ائتلاف سعودی یک دستاورد نظامی و سیاسی برای یمن محسوب می‌شود و می‌تواند سرآغازی برای پایان دادن به بحران یمن باشد.

انتهای پیام/ ۴۲۱

نظر شما
پربیننده ها