مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان تاکید کرد؛

ضرورت تبیین نقش لرستان در دفاع مقدس

سرهنگ محسن رشیدی گفت: بررسی و نگارش نقش لرستان از طریق جمع آوری خاطرات و تاریخ شفاهی رزمندگان و تحقیقات گسترده میدانی و کتابخانه‌ای از ضروریات فرهنگی و تاریخی این استان است که باید به‌صورت مستند و مکتوب به جوانان و آیندگان منتقل شود.
کد خبر: ۴۲۲۵۳۵
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۵ - 19October 2020

ضرورت تبیین نقش لرستان در دفاع مقدس

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از خرم آباد، سرهنگ پاسدار «محسن رشیدی» در جلسه ساماندهی تیم پژوهشی دانشنامه دفاع مقدس لرستان با اشاره به نقش موثر رزمندگان لرستانی در اکثر عملیات‌های دوران دفاع مقدس، اظهار داشت: استان لرستان بیش از شش هزار و 300 شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است و آمار بالای جانبازان، آزادگان و پیشکسوتان دفاع مقدس این استان نشان از حضور گسترده لرستانی‌ها در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل دارد.

وی با اشاره به تعدد بمباران‌های هوایی شهرهای لرستان توسط نیروی هوایی رژیم بعث عراق، گفت: پس از گذشت بیش از 30 سال از پایان جنگ تحمیلی هنوز هیچ تحقیق جامعی در خصوص تبیین نقش لرستان در دوران دفاع مقدس انجام نگرفته است.

رشیدی با تاکید بر لزوم  ثبت حماسه‌های دوران دفاع مقدس و جلوگیری از به فراموشی سپرده شدن و تحریف واقعیات جنگ  افزود: دوران هشت ساله دفاع مقدس مهمترین بخش تاریخ معاصر کشور ما را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان با ابراز نگرانی از تعلل و سهل انگاری در ثبت  واقعیات دفاع مقدس و از دست دادن سرمایه‌های فرهنگی دوران دفاع مقدس که همان رزمندگان و پیشکسوتان هستند، خاطرنشان کرد: بررسی و نگارش نقش لرستان از طریق جمع آوری خاطرات و تاریخ شفاهی رزمندگان و تحقیقات گسترده میدانی و کتابخانه‌ای از ضروریات فرهنگی و تاریخی این استان است که  باید به‌ صورت مستند و مکتوب به جوانان و آیندگان منتقل شود.

وی در ادامه به دانشنامه دفاع مقدس لرستان اشاره کرد و بیان داشت: در راستای تدوین دانشنامه دفاع مقدس لرستان 930 مدخل شناسایی و تصویب شده است.

رشیدی  افزود: مداخل دانشنامه در سه قالب شهدا و اشخاص، مکان‌های جغرافیایی و نظامی و موضوعات فرهنگی اجتماعی و سیاسی طبقه بندی شده است و مطالب مرتبط با هر کدام از مداخل دانشنامه پس از تایید نهایی به صورت مقاله در دانشنامه دفاع مقدس منتشر خواهد شد.

وی به اهمیت باغ موزه‌های دفاع مقدس، در به نمایش گذاشتن و حفظ حماسه آفرینی‌های رزمندگان اشاره کرد و گفت: محتوای غنی باغ موزه‌ها و مراکز فرهنگی دفاع مقدس می‌تواند جوابگوی پرسش‌های نسل جوان و آیندگان در مورد آن دوران  هشت ساله از تاریخ جمهوری اسلامی ایران باشد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها