روزشمار جنگ ایران و عراق ـ 12؛

وقتی صدام برای کمبود معلم‌ دست به دامان مصر می‌شود

در پی اعزام اجباری معلمان عراقی به جبهه‌های جنگ، این کشور با کمبود معلم در مقاطع مختلف تحصیلی مواجه می‌شود و دولت عراق برای جبران این کمبود، از معلمان مصری استفاده می‌کند.
کد خبر: ۴۲۲۵۶۲
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۰ - 21October 2020

وقتی صدام برای کمبود معلم‌ دست به دامان مصر می‌شودبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «آزادسازی سرزمین‌های ایران گام دوم: بستان» با عنوان فرعی «اوج‌گیری ترورهای کور؛ تشکیل دولت پس از بحران» شانزدهمین جلد از مجموعه روزشمار جنگ ایران و عراق است که وقایع روزهای 15 مهر تا 30 آذر 1360 را دربرمی‌گیرد.

این کتاب به قلم «علیرضا لطف‌الله زادگان» در 1208 صفحه مصور تدوین شده و توسط «مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس» منتشر شده است.

مطالعه روزهای جنگ تحمیلی به خصوص برای پژوهشگران و هنرمندانی که قصد ورود به این حوزه را دارند بسیار ضروری است و می‌تواند در خلق آثاری عاری از تحریف به آنها کمک کند.

بخش‌هایی از این کتاب طی روزهای آتی منتشر می‌شود که بخش دوازدهم آن را در ادامه می‌خوانید:

آتش افروزی منافقین در اوج ددمنشی رژیم بعث

«در پی اعزام اجباری معلمان عراقی به جبهه‌های جنگ، این کشور با کمبود معلم در مقاطع مختلف تحصیلی مواجه شده است و دولت عراق برای جبران این کمبود، از معلمان مصری استفاده می‌کند. علاوه بر این، ادامه پناهنده شدن نظامیان ارتش عراق و مردم این کشور به جمهوری اسلامی ایران، مشکلات این کشور را افزایش داده است. امروز علاوه بر چهار سرباز عراقی که وارد خاک ایران شدند و خود را به نیروهای نظامی معرفی و درخواست پناهندگی کردند، پنج تن از مردم غیرنظامی عراق نیز، از طریق مرزهای بانه وارد ایران شدند و با معرفی خود به سپاه پاسداران، درخواست پناهندگی کردند.

امروز افراد حزب دمکرات در شهرهای بانه، کامیاران و سقز اقداماتی را علیه مردم و نیروهای خودی انجام دادند که با بزرگ‌نمایی در رادیو صدای کردستان منعکس شد، در همین حال، اهالی روستایی در جنوب غربی سنندج در واکنش به اقدامات افراد این حزب به مقر آنها حمله کردند. این درگیری‌ها در حالی صورت می‌گیرد که گروه‌های غیرقانونی فعال در مناطق غرب کشور (به‌ویژه حزب دمکرات) از کمک‌های نظامی عراق برخوردارند.

یکی از افراد وابسته به حزب دمکرات کردستان در ساعت 15:40، نارنجکی را به‌سوی محل تجمع مردم در خیابان امام خمینی‌شهر بانه پرتاب کرد که براثر انفجار آن، 13 نفر از مردم و پنج نظامی زخمی و به بیمارستان منتقل شدند. چهار تن از زخمی‌ها به علت شدت آسیب‌های واردشده، به‌وسیله بالگرد هوانیروز به بیمارستان سقز انتقال یافتند.

رادیو صدای کردستان با اعتراف به اینکه افراد وابسته به حزب دمکرات کردستان ایران مسئول این انفجار بودند، این اقدام را حمله به سنگر پاسداران اعلام کرد و دراین‌باره گزارش داد: یکی از پیش‌مرگان جانباز نیروی شهیدان وردی به نام «ابوبکر زارعی»، در حمله به سنگرهای پاسداران مزدور در بانه، با انفجار نارنجکی که در دست خود آماده نگه‌داشته بود؛ به کشته شد. براثر انفجار این نارنجک، چند تن از نیروهای دشمن نیز ازجمله یک جاش به نام جلال و چندین پاسدار به هلاکت رسیده یا مجروح شدند. در این حمله جانبازانه، پیشمرگان یک قبضه تفنگ ژ3 با پنج خشاب و دو نارنجک به غنیمت بردند.

در همین شهر، در ساعت 21:30 نیز فرد ناشناسی یک نارنجک را به‌سوی نیروهای گشت سپاه و ارتش پرتاب کرد که به زخمی شدن دو سرباز انجامید. همچنین نیروهای حزب دمکرات ساعت 21:30 به پایگاه سپاه در روستای «لون سادات» شهر کامیاران حمله کردند که با مقاومت نیروهای خودی روبه‌رو شدند. نیروهای مهاجم پس از سه ساعت درگیری، با به‌جا گذاشتن یک کشته مجبور به عقب‌نشینی شدند. رادیو صدای کردستان، افراد مهاجم را از نیروهای سرگرد عباسی و تلفات افراد خودی را یک کشته و چندین مجروح ذکر کرد.

در روستای «قیلسون» در دوازده کیلومتری شرق سقز نیز نیروهای مسلح غیرقانونی به پایگاه نیروهای خودی حمله کردند که با مقابله نیروهای خودی، مواجه و متواری شدند. یکی از سربازان پایگاه در این درگیری از ناحیه پا زخمی شد. همچنین در روستای «سرقلعه» در ده کیلومتری شرق دیواندره، افراد وابسته به گروه کومه له یکی از مکانیک‌های جهاد سازندگی را به گروگان گرفتند که این عمل با واکنش مردم مواجه شد و افراد کومه‌له به‌ناچار وی را آزاد کردند.

به گزارش مرکز خبری روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در پی تعدی حزب دمکرات به مردم در منطقه «ژاره رود»، امروز اهالی روستای «گلین» در 32 کیلومتری جنوب غربی سنندج، با بیل و کلنگ و سلاح سرد به مقر این حزب حمله کردند. در این درگیری که ساعت‌ها ادامه داشت، سه تن از افراد وابسته به این حزب به هلاکت رسیدند و تعدادی نیز زخمی شدند. در پی این اتفاقات، حزب دمکرات، مقر خود را از این روستا جمع‌آوری کرد و به منطقه دیگری انتقال داد.

پرتاب نارنجک و بمب دست‌ساز و آتش زدن خودرو در محله‌های شهر تهران، ایجاد درگیری در هشت پر طوالش و نیز بمب‌گذاری در بانک صادرات اهواز، مجموع تحرکات افراد وابسته به سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در این روز است. در شهر تهران نیروهای کمیته یکی از اعضای سازمان مجاهدین خلق (منافقین) را که قصد پرتاب یک نارنجک را داشت، دستگیر کردند. در بازرسی از وی یک قبضه اسلحه کمری روولور، یک نارنجک و تعدادی اسناد سازمانی به دست آمد.

همچنین در خیابان وحیدیه تهران، افراد این سازمان بمب دست سازی را به یک مغازه پرتاب کردند. انفجار این بمب دست‌ساز خسارت جانی در پی نداشت. در میدان دکتر فاطمی در مقابل بیمارستان سجاد نیز افراد سازمان مجاهدین خلق (منافقین) یک خودرو را به آتش کشیدند که کارمندان بیمارستان به‌سرعت آتش آن را خاموش کردند.

در هشتپر طوالش، نیروهای این سازمان در اطراف پایگاه بسیج و پاسگاه ژاندارمری «پره سر» درگیری ایجاد کردند که درنتیجه آن، یکی از افراد وابسته به سازمان کشته شد. همچنین نیروهای سازمان مجاهدین خلق (منافقین)، بمبی را در شعبه بانک صادرات محله «حصیرآباد» اهواز کار گذاشته بودند که کارکنان بانک آن را کشف و افراد سپاه پاسداران آن را خنثی کردند.»

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار