غیبت ناتمام «مهدویت» در سینمای ایران

کارنامه سینمای ایران فارغ از هر نگاه‌ سلیقه‌ای، سینمایی پرافتخار است اما بدون اغراق باید گفت این سینمای به اصطلاح فخیم در حوزه «مهدویت» به شدت تهی است، معضلی که ابدا در شایسته سینمای ایران نیست.
کد خبر: ۴۲۳۲۱۱
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۰ - 26October 2020

غیبت ناتمام «مهدویت» در سینمای ایرانگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ رسول حسنی؛ ایرانیان به دلیل پایبندی به دیرینه به مذهب تشیع از دیرباز نسبت به مسئله «مهدویت» حساسیت ویژه‌ای داشتند که این حساسیت در ادبیات و اشعار شاعران بزرگ نمود عینی و وجهی پررنگ دارد؛ اما این حساسیت به سینما و حتی آثار تلویزیونی راه پیدا نکرده است.

وجود ایران در منطقه‌ای حساس در غرب آسیا که از چند قرن پیش کشوری مهم در جهان اسلام بوده و هست آن را در بیش‌ ازحد در کانون دشمنی‌های بیگانگان قرار داده است. به همین دلیل تلاش همه معاندان از میان بردن و یا دست‌کم تضعیف بن‌مایه‌های دینی و اعتقادی ایرانیان است.

یکی از مولفه‌های مهم اعتقادی مردم ایران اعتقاد به ظهور امام عصر (عج) است که ابدا دچار خرافه و التقاط و انحراف نشده و به همین دلیل تهدیدی علیه استکبار جهانی است و به همین دلیل است امپراتوری هالیوود در کنار رسانه‌های گروهی خود سعی در هدم این اعتقاد ایرانیان دارند.

در کنار ساخت فیلم‌ها و سریال‌هایی با موضوع آخرالزمانی به شدت از ادیان و فرقه‌های نوظهور و التقاطی که هر روز و به هر نامی در گوشه و کنار کشور اسلامی سر برمی‌آورند حمایت می‌کنند، این مسئله گذشته از آن است که خود در پدید آوردن آنها دخالت مستقیم دارند.

متاسفانه به دلیل ضعف در ساختار مدیریت فرهنگی هنوز اقدام قابل اشاره‌ای در مقابل آن صورت نگرفته است، درحالی‌که بسیاری از جوانان پی‌جو که مسئله منجی آخرالزمان جزء دغدغه آنها است در دام مهدویان دروغین می‌افتند و به دلیل نداشتن تسلط بر مباحث مرتبط با مهدویت فریب می‌خورند.

سینمای ایران و رسانه ملی که باید پرچم‌دار «مهدویت» باشند در غفلت به سر می‌برند به نحوی که این اصل «انتظار فرج» و فرهنگ «مهدویت» است که در تولیدات فرهنگی ما دچار غیبتی طولانی شده است. تفکر وهابیت که ابدا وجاهتی برای مسئله «مهدویت» قائل نیست و سعی دارد با صرف سرمایه‌ای هنگفت ریشه‌های چنین تفکری را بخشکاند. در چنین شرایطی چرا متولیان فیلم و سریال منفعلانه عمل کنند و اقدامی موثر در این خصوص صورت ندهند. مسئله «مهدویت» که همان ولایت امیرالمومنین است و شکل‌گیری انقلاب اسلامی و تشکیل حکومت اسلامی قدمی در جهت زمینه‌سازی ظهور حضرت ولی‌عصر (عج) است.

رسانه ملی که داعیه مردمی بودن دارد و خود را در مسیر اهداف انقلاب اسلامی می‌داند باید پاسخ‌گوی کم‌کاری خود در حوزه «مهدویت» باشد. شاید تعدادی برنامه‌های گفت‌وگو محور و مستندی در این خصوص ساخته شده باشد اما به هیچ عنوان کافی و وافی نیست و مخاطب بخصوص جوانان و نوجوانان و کوکان که در معرض خطر مواجه با فرقه‌های نوظهور هستند نیازمند سریال‌ و تله‌فیلم‌های متعددی با این موضوع هستند.

رسانه ملی برای روز نهم ربیع‌الاول که مصادف با آغاز امامت با کرامت امام عصر (عج) است هیچ برنامه نمایشی برای عرضه ندارد و با کمال تاسف فرزندان ما باید پاسخ سوالات خود را در آثار سینمایی دشمنان ما جستجو کنند، فیلم‌هایی که با چند کلیک ساده قابل دسترس است. این تراژدی بزرگ وقتی تلخی خود را به کام همه می‌چشاند که اعتقادات نسل آینده به شدت متزلزل و فروپاشیده است و در آن صورت نمی‌شود کاری از پیش برد. به قول معروف علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد.

انتهای پیام/ 161

 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار