جانشین قرارگاه پدافند زیستی کشور:

تشکیل ستادی فاقد زیرساخت برای مقابله با کرونا/ مرکزی قوی برای پایش تهدیدات زیستی نداریم

سردار علی مهدی‌پور گفت: اقداماتی که در گذشته توسط قرارگاه پدافند زیستی صورت گرفته بود و آماده‌سازی‌های نسبی که برای مقابله با تهدیدات زیستی به‌وجود آمده بود به یکباره کنار گذاشته شد و ستادی بدون زیرساخت‌های از قبل پیش‌بینی شده، ایجاد شد.
کد خبر: ۴۲۳۲۲۱
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۶ - 27October 2020

ستاد ملی مقابله با کرونا بدون ایجاد زیرساخت تشکیل شده است/ کشور فاقد مرکزی قوی برای پایش تهدیدات زیستی استبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار «علی مهدی‌پور» جانشین قرارگاه پدافند زیستی کشور در گفت‌وگویی درباره فعالیت‌های این قرارگاه در مواجهه با ویروس کرونا اظهار داشت: رفتار سازمان بهداشت جهانی در رصد و پایش این بیماری و اعلام هشدار به‌موقع به مناطق مختلف و کشور‌های جهان با شک و تردید همراه بود و تا مدت‌ها حتی حاضر نبود از کلمه پاندمی (همه‌گیری) استفاده کند و حتی پیگیری‌های ارائه شده و روند گزارش‌های این سازمان تا مدت‌ها از استحکام لازم برخوردار نبود.

وی افزود: در زمینه دارویی نیز تاکنون روند مشخصی حاکم نشده و اکثر کشور‌ها به‌صورت مجزا و یا چند کشور با هم مشغول ارزیابی دارو‌های مختلف هستند. در رابطه با قرنطینه و محدودسازی نیز این ابهامات کماکان ادامه دارد؛ بنابراین کشور‌ها را می‌توان به دو دسته موفق و ناموفق تقسیم کرد.

سردار مهدی‌پور ادامه داد: در دسته کشور‌های موفق، آن گروه از کشور‌هایی که با رویکرد تهاجمی منجر به شناسایی به‌موقع بیماران و هدایت و راهنمایی آن‌ها و آموزش‌های همگانی، محدودسازی به‌موقع، انجام تست‌های غربالگری و مانند آن شدند، توانستند در مهار پاندمی الگو‌های موفقی ارائه دهند. مانند، هنگ‌کنگ، کره جنوبی، ژاپن، نیوزلند و غیره؛ البته همکاری‌های جمعی نیز نقش مهمی در مدیریت بیماری داشت.

وی اضافه کرد: عملکرد کشور‌های ناموفق نیز باید در دو مقطع مورد بررسی قرار گیرد؛ در سه ماهه اول اکثر کشور‌ها پاندمی درگیری شدیدی را با کرونا تجربه کردند و حتی در محافظت از کارکنان نظام سلامت، دچار چالش شده و در تعداد مبتلایان، بیماران بدحال و فوت‌شدگان مانند آمریکا، هند، برزیل، اسپانیا، انگلیس، ایتالیا و... رکورددار بودند؛ در این مقطع برخی از کشور‌ها نظیر اسپانیا و ایتالیا توانستند این دوره را کنترل کرده و آمار مرگ و بیماری را به شدت کاهش دهند.

جانشین قرارگاه پدافند زیستی کشور سپس با بیان اینکه در کشور ما نیز رویارویی با کرونا از چند منظر باید بررسی شود، ادامه داد: نخست قبل از بیماری که بصورت جامع، رصد و پایش از سوی نظام سلامت انجام نشد و به عبارتی غافلگیری صورت گرفت. همین امر سبب شد که در اسفند ۱۳۹۸ به دلیل غافلگیری و همکاری ضعیف بین دستگاهی و پیش بینی ضعیف، کشور متحمل آسیب فراوانی شود. اما در فروردین ۱۳۹۹، با همکاری جمعی و کمک گروه‌های جهادی و مردم نهاد، موفقیت بسیاری را شاهد بودیم.

وی سپس به شرایط کشور در نظام تشخیص و هشدار دفاع زیستی نیز اشاره کرد و افزود: هم‌اکنون کشور فاقد مرکز قوی، به‌روز، آینده و جامع‌نگر با قابلیت‌های رصد و پایش تهدیدات در سطوح بین المللی، منطقه‌ای، ملی و محلی است؛ لذا ایجاد، راه‌اندازی و توسعه این مراکز از مهمترین برنامه‌های قرارگاه پدافند مراکز زیستی کشور است که باید با همکاری وزارتخانه‌های بهداشت و درمان و جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و نیرو، سازمان حفاظت محیط زیست و سایر مراکز مهم و مؤثر در این فرآیند صورت گیرد.

سردار مهدی‌پور درباره استفاده ستاد ملی مقابله باکرونا از ظرفیت‌های قرارگاه پدافند زیستی هم گفت: قرارگاه پدافند زیستی حدود ۴۰ روز قبل از شناسایی این بیماری در داخل کشور با رصد رخداد‌های کشور چین و شناسایی احتمال ورود این بیماری به داخل کشور، سلسه اقدامات و برنامه‌های متعددی را طراحی و عملیاتی کرد.

وی تصریح کرد: این فعالیت‌ها سبب شد که در زمان تشکیل ستاد ملی مقابله با کرونا، دستگاه‌های عضو این ستاد با آگاهی و علم در ستاد فعال شوند، اما باید توجه داشت اقداماتی که در گذشته صورت گرفته بود و آماده‌سازی‌های نسبی که به‌وجود آمده بود به یکباره کنار گذاشته شد و ستادی بدون زیرساخت‌های از قبل پیش‌بینی شده، ایجاد شد.

جانشین قرارگاه پدافند زیستی کشور در ادامه عنوان کرد: از نکات جالب این امر، استفاده نکردن از تمامی ظرفیت‌های کشور مانند: سازمان‌های پدافند غیرعامل کشور، نظام پزشکی، نظام پرستاری، نظام روان‌شناسی، انجمن‌های تخصصی و گروه‌های مردمی در صنوف مختلف برای پاسخگویی و مقابله بود.

وی با بیان اینکه پاندمی کرونا نشان داد که تهدید زیستی صرفاً توسط یک دستگاه قابل مدیریت و کنترل نیست، تأکید کرد: تهدیدات زیستی از این ظرفیت برخوردار است که حتی امنیت ملی را به چالش بکشد؛ لذا افزایش تعاملات و همکاری ها، تقویت زیرساخت‌های سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و مغزافزاری، حمایت از متخصصان، اندیشمندان و کارشناسان داخلی، حرکت به سوی خودکفایی و خوداتکایی و بومی کردن ظرفیت‌های موردنیاز، بخشی از فرآیند‌های مورد نیاز کشور در مواجهه با تهدیدات زیستی است.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار