درخواست ۱۲۰ بسیج دانشجویی کشور از مجلس برای بازبینی قوانین مربوط به کارگران

۱۲۰ بسیج دانشجویی از دانشگاه‌های مختلف کشور طی نامه‌ای به نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار بازبینی قوانین مربوط به کارگران برای حمایت بیشتر از این قشر شدند.
کد خبر: ۴۲۳۷۰۷
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۲ - 27October 2020

درخواست ۱۲۰ بسیج دانشجویی کشور از مجلس برای بازبینی قوانین مربوط به کارگرانبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، ۱۲۰ بسیج دانشجویی از دانشگاه‌های مختلف کشور طی نامه‌ای به نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار بازبینی قوانین مربوط به کارگران برای حمایت بیشتر از این قشر شدند.

متن این نامه به شرح زیر است:

«نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی

با عرض سلام و احترام

کار و کارگری عناصر تعیین کننده در تعالی جامعه هستند و حیات یک ملت مرهون کار و کارگر می‌باشد.

همان طور که مستحضرید طی سال‌های اخیر، شرایط نامساعد اقتصادی، زندگی و معیشت مردم را بیش از پیش تحت‌الشعاع قرار داده‌است و نارسایی‌های اقتصادی ابتدا قشر مستضعف جامعه را که بخش عمده آن کارگران هستند، درگیر کرده است.

با اطمینان خاطر می‌توان گفت که پیامد‌ها و اثرات نارسایی‌های اقتصادی برای طبقات کارگر، محروم و مستضعف جامعه بسیار برجسته‌تر و ملموس‌تر است.

جامعهٔ کارگری با مشکلاتی اعم از نبود امنیت شغلی، نداشتن تشکل مستقل کارگری، نارسایی‌های حوزه قانون کار و آسیب‌های ناشی از خصوصی‌سازی‌های غیراصولی دست و پنجه نرم می‌کند؛ در ادامه اجمالا به بخشی از این مشکلات پرداخته خواهدشد.
همان‌گونه که پیش‌تر اشاره شد یکی از مشکلات جامعهٔ کارگری نبود امنیت شغلی است.

شاهد آنیم که در صورت پایمال شدن حقوق کارگر به دلیل نبود قوانین ضامن اجرای قانون کار، عملا کارگر توان شکایت ندارد و یا شکایت در همان مراحل ابتدایی به دلیل فشار‌های وارده از سمت کارفرما متوقف می‌شود و یا از جانب مراجع مربوطه پیگیری نمی‌شود.
در این شرایط جامعه کارگری اولا نیازمند بازنگری قانون کار و وضع قوانین ضامن برای اجرای قانون کار ثانیا طراحی زیرساخت‌هایی برای نظارت کارآمد نهاد‌های بالادستی می‌باشد. بر همگان روشن است که برای رفع این معضل، باید به حل مشکل اصلی یعنی بیکاری پرداخت.

مسئله دیگر خصوصی سازی‌های افسار گسیخته که یکی از علل اصلی گسترش بی‌عدالتی است، می‌باشد.

آسیب این روند غلط در خصوصی سازی دامن‌گیر تعداد زیادی از کارگران من جمله کارگران هپکو، ماشین سازی، نیشکر هفت تپه و ... شده است. این تغییر روند اولا اقداماتی برای ایجاد زیرساخت‌های قانونی برای تضمین شفافیت در نحوه‌ی واگذاری و شیوه‌ی بهره‌وری حداکثری و ثانیا نظارت و ایجاد الزام برای پیگیری فرایند خصوصی‌سازی توسط سازمان خصوصی‌سازی از صفر تا صد است؛ علاوه بر این موارد یکی از راه‌های پایان دادن به وضعیت نابسامان جامعه کارگری، اتحاد و متشکل شدن است.

ابزار و مکانیزم این همبستگی ایجاد تشکل‌های واقعی و مستقل برای پیگیری مطالبات کارگران است. قوانین موجود در خصوص تشکل‌های کارگری دارای اشکالات اساسی است به طور مثال بر اساس قانون کار عنصر مداخله‌گر مانع از استقلال شورا‌های اسلامی کار می‌شود، در حالی که یکی از شرایط عضویت در شورای اسلامی کار این است که صلاحیت افراد برای کاندید شدن باید به تایید نمایندگان وزارت کار، نمایندگان وزارت خانه مربوطه و نماینده منتخب مجمع کارکنان برسد که این خود به معنای سلب استقلال از تشکل‌های کارگری است.

به طور کلی در خصوص تشکل‌های کارگری در وهله اول نیازمند بازنگری جدی و اصلاح قوانین موجود است؛ و در پایان کارگران به عنوان سرمایه‌های انسانی در هر کشوری نقش محوری در تحولات و مناسبات مختلف آن جامعه دارند و حمایت از آن‌ها و رفع چالش‌هایشان می‌تواند راه برون رفت از مشکلات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را برای دولت‌ها هموار سازد. در نهایت می‌توان بیش از گذشته از ظرفیت‌های جامعه کارگری برای رشد و حل مشکلات استفاده کرد.

فلذا مجلس شورای اسلامی با بازنگری و اصلاح قوانین موجود حوزه کارگری در کنار دولت برای رفع مشکلات مذکور نقش اساسی دارد.

امید است مجلس یازدهم که با هدف احیای ارزش‌های انقلاب اسلامی آغاز به فعالیت کرده‌است در راستای احقاق حقوق این قشر مستضعف گام بردارد.»

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها