مطالعه بعُد ناگفته‌ای از دفاع مقدس مسابقه شد؛

«پُوتین قرمزها» محور پویش کتاب قهرمان

کتاب «پُوتین قرمزها» خاطرات بازجو و مسوول جنگ روانی قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) در دوران دفاع مقدس است که محور پویش «کتاب قهرمان» شد.
کد خبر: ۴۲۴۷۲۹
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۰۵:۰۰ - 03November 2020

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، سومین دوره پویش «کتاب قهرمان» با محوریت کتاب «پُوتین‌قرمزها» نوشته فاطمه بهبودی از انتشارات سوره مهر از بیستم آبان 1399 توسط مرکز رسانه‌ای شیرازه آغاز خواهد شد.

کتاب «پُوتین قرمزها» «پُوتین قرمزها» خاطرات مرتضی بشیری، بازجو و مدیرمسئول جنگ روانی قرارگاه خاتم الانبیا (ص) در دوران دفاع مقدس است. او که در دوران کارش این نام مستعار را برای خود برگزیده، طی مصاحبه‌هایی به همت فاطمه بهبودی خاطرات خود را از بازجویی افسرهای رده‌بالای عراقی بیان کرده است.

بهبودی داستان را با بازجویی یکی از افسرهای رده بالا آغاز می‌کند و با این روش خواننده را با فضای اصلی داستان می‌کشاند. سپس با استفاده از بازخوانی، به گذشته برمی‌گردد و زندگی راوی را روایت می‌کند. در واقع فصل‌های کتاب بین گذشته راوی تا زمانی که او به مسئولیت جنگ روانی قرارگاه می‌رسد، در رفت و آمد است. بخش‌هایی که نویسنده از زندگی شخصی را بیان کرده، شامل بخشی از روابط خانوادگی و برادران راوی، تحصیلات و شغل‌های قبلی وی و فعالیت‌های انقلابی اوست.

بشیری علاوه بر بیان جزئیات بازجویی اسرای عراقی، ناگفته‌هایی را از دوران دفاع مقدس بیان می‌کند که در هیچ کتابی آن‌ها را نمی‌بینیم. نویسنده نیز با پاورقی‌های متعدد، این ناگفته‌ها را تکمیل کرده و به بیان جزئیات پرداخته است.

«پُوتین قرمزها» محور پویش کتاب قهرمان/ مطالعه بعُد ناگفته‌ای از دفاع مقدس مسابقه شد

در طول کتاب، مهمترین ویژگی راوی را انعطاف او در برابر اسرای عراقی می‌بینیم. او در طول کارش به این نتیجه می‌رسد که با خشونت، کینه و انتقام گیری نمی تواند از اسرای عراقی و افسرهای متکبر عراقی که کینه شیعیان ایرانی را در دل دارند، حرف بیرون کشید. به همین دلیل، با آنها از در رفاقت وارد صحبت شده و علاوه بر نمایش دادن هوش و زیرکی بی‌نظیرش، اسرا را گرفتار مهربانی خودش می‌کند. تا جایی که بسیاری از آنها خود خواسته با او همکاری و حرفه‌های مگو را بازگو می‌کنند. بشیری حتی امکانات رفاهی را برای اسرای عراقی فراهم می‌کند و با همین ترفندهایش بسیاری از آنها را به اصطلاح نمک گیر خودش می‌کند.

اما بشیری علاوه بر بیان خاطراتش از بازجویی‌ها، از همکاران و دیگر افراد قرار گاه نیز می‌گوید و گاهی نیز درددلی می‌کند از همکاری نکردن مدیران رده بالا و سنگ اندازی در کارهایش. از بخش های جالب کتاب، مصاحبه های رسانه های خارجی زبان با اسرای عراقیِ تحت نظر بشیری است که بسیاری از آنها با میل خود، از صدام برائت می‌جویند و به خمینی کبیر درود می‌فرستند.

خواننده در طول مطالعه خاطرات بشیری، با بسیاری از وقایع جنگ آشنا و به اطلاعاتش افزوده می شود. این کتاب ۳۹۲ صفحه‌ای در ۳۶ فصل گردآوری شده و انتشارات سوره مهر آن را در پنج هزار نسخه به قلم فاطمه بهبودی منتشر کرده است. همچنین نسخه ویژه فروش کتاب قهرمان با قیمت ۴۰ هزار تومان به فروش خواهد رسید.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار