رئیس اداره بهداشت و درمان ستاد کل نیرو‌های مسلح در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

انتقال ویروس جهش‌یافته کرونا از اروپا به ایران/ ظرفیت پذیرش مراکز آموزشی به نصف کاهش یافت

سردار عراقی‌زاده گفت: تعداد ظرفیت پذیرش مراکز آموزشی نیروهای مسلح را به علت شیوع کرونا به نصف کاهش دادیم تا فاصله بین تخت‌های سربازان در آسایشگاه‌ها و غذاخوری‌ها بیشتر شود.
کد خبر: ۴۲۶۳۲۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۵ - 15November 2020

ظرفیت پذیرش مراکز آموزشی را به نصف کاهش دادیم/ افزایش ۴۶ درصدی ظرفیت تخت‌های بیمارستانی ویژه کروناگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌ـ رحیم محمدی؛ شیوع ویروس کرونا که از اسفند سال گذشته در کشور آغاز شده است، موجب شد تا تلاش همگانی را از سوی دستگاه‌ها و نهاد‌های مختلف به‌منظور مقابله با این ویروس شاهد باشیم. بر این اساس و با توجه به دستور فرمانده معظم کل قوا مبنی بر ورود نیرو‌های مسلح به عرصه مقابله با کرونا، طی این مدت فعالیت‌های بسیاری از سوی نیرو‌های مسلح صورت گرفته است که در همین زمینه گفت‌وگویی را با سردار دکتر «حسن عراقی‌زاده» رئیس اداره بهداشت و درمان ستاد کل نیرو‌های مسلح انجام دادیم.

مشروح این گفت‌وگو در ادامه آمده است.

دفاع‌پرس: حدود ۹ ماه از شیوع ویروس کرونا در کشورمان می‌گذرد؛ طی این مدت نیرو‌های مسلح چه اقداماتی را برای جلوگیری از شیوع این بیماری انجام داده‌اند؟

از ۹ ماه گذشته که کرونا در کشورمان شناسایی شد، قرارگاهی برای مقابله با کرونا در سطح ستاد کل نیرو‌های مسلح با عنوان قرارگاه امام رضا (ع) تشکیل شد. چنین قرارگاهی، در سطح سایر سازمان‌ها و نیرو‌ها هم راه‌اندازی شد که اقداماتی را در حوزه‌های مختلف برای مقابله با ویروس کرونا از جمله اختصاص۷۰ درصد از ظرفیت ۵۶ بیمارستان فعال در نیرو‌های مسلح انجام دادند.

علاوه بر این، ۱۲ بیمارستان صحرایی بنا به درخواست دانشگاه‌های علوم پزشکی تابعه وزارت بهداشت و بیش از ۳۸ هزار تخت نقاهتگاهی در کشور هم توسط نیرو‌های مسلح ایجاد شد.

در حوزه بهداشت و پیشگیری هم در اوایل شیوع کرونا اماکن عمومی کشور تحت عملیات رفع آلودگی و گندزدایی قرار گرفت و در زمینه مقابله با قاچاق و احتکار مواد ضدعفونی‌کننده، ماسک و دستکش هم فعالیت‌های خوبی توسط پلیس، بسیج و سایر یگان‌های اطلاعاتی انجام شد.

بسیج نیز با استفاده از ظرفیت موجود به کمک سایر بخش‌ها برای مقابله و پیشگیری ورود پیدا کرد که فعالیت در سامانه ۴۰۳۰ و مشارکت در طرح غربالگری از جمله اقدامات این عزیزان بود؛ همچنین وزارت دفاع در این بخش فعالیت‌های بسیاری را از جمله در زمینه تولید ماسک، محلول‌های ضدعفونی‌کننده و کیت‌های تشخیص کرونا انجام داد.

اما با آغاز پیک سوم کرونا، رهبر معظم انقلاب اسلامی در ۱۷ مهر از نیرو‌های مسلح خواستند که با تمام توان برای مقابله با گسترش کرونا وارد عمل شوند؛ لذا بعد از این فرمایشات ایشان، همان روز قرارگاه امام‌رضا (ع) تشکیل جلسه داد و دستورالعمل هشت ماده‌ای را تصویب و با امضای سرلشکر باقری به نیرو‌های مسلح ابلاغ کرد.

در این ابلاغیه مقرر شد که بیمارستان‌های نیرو‌های مسلح بدون تعیین سقف پذیرش و تا ظرفیت کامل بیمارستان نسبت به پذیرش و درمان بیماران کرونایی اقدام کنند.

علاوه بر این، اقدامات مراکز درمانی نیرو‌های مسلح در سطح کشور باید در هماهنگی کامل با دانشگاه‌های علوم پزشکی وزارت بهداشت باشند؛ همچنین آمادگی استان‌ها برای راه‌اندازی بیمارستان‌های صحرایی اعلام شده و همین موضوع درباره ایجاد نقاهتگاه‌ها هم صادق است.

در ادامه ابلاغ شد که بیمارستان‌های تابعه از انجام عمل‌های جراحی غیر اورژانسی خودداری کنند؛ اما بعد از مدتی مشخص شد با اتخاذ تمهیداتی می‌توان این‌گونه اعمال را هم انجام داد؛ همچنین درخواست شد تا جلسات قرارگاه‌های بهداشتی درمانی امام رضا (ع) را تشکیل دهند و پشتیبانی‌های لازم را از بیمارستان‌های خود داشته باشند.

مورد دیگری که ابلاغ شد، توجه به موضوعات بهداشتی مانند ضدعفونی کردن اماکن بود؛ این درخواست را به معاون بهداشت وزرات بهداشت ارائه کردیم که چنانچه نیاز به ضدعفونی کردن اماکن عمومی داشته باشند، این آمادگی در نیرو‌های مسلح وجود دارد که مطابق استاندارد‌های آن‌ها چنین اقدامی در مدت ۲۴ ساعت، صورت گیرد.

در کنار این موارد اهتمام به کمک‌های مومنانه هم مورد دیگری بود که در ابلاغیه فوق به آن اشاره شده است.

دفاع‌پرس: این ابلاغیه چه نتایجی داشته است؟

تا قبل از این ابلاغیه، یک‌هزار و دو بیمار کرونایی در بیمارستان‌های نیرو‌های مسلح بستری بودند که ۱۰ روز بعد از این ابلاغیه تعداد این بیماران به عدد یک‌هزار و ۴۶۱ نفر رسید و در این رابطه ۴۶ درصد از ظرفیت تخت‌های ما افزایش یافت؛ البته اینکه درصد تخت‌ها از این عدد بیشتر نشده به دلیل بی نیازی به افزایش تخت بوده است.

دفاع‌پرس: برای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده از جوانان در کمک به بیماران کرونایی، چه اقداماتی انجام دادید؟

«بسیج» محور ارتباط با جوانان و وصل شدن آن‌ها به بخش بهداشت و درمان در نیرو‌های مسلح است که در این رابطه، جوانان با گذراندن آموزش‌های لازم می‌توانند به‌عنوان نیرو‌های کمکی در بیمارستان‌ها فعالیت کنند.

دفاع‌پرس: پروتکل درمانی خاصی هم برای درمان بیماران کرونایی دارید؟ 

برای درمان این‌گونه بیماران پروتکل‌های مشخصی وجود دارد که ما هم از آن‌ها تبعیت می‌کنیم؛ اما با توجه به اینکه این بیماری جدید است، پروتکل‌های درمانی آن نیز روز به روز در حال تغییر و نوشوندگی است؛ بر این اساس تمام کشور‌ها باید برای رسیدن به شیوه‌نامه درمانی آن همکاری و مشارکت داشته باشند.

دفاع‌پرس: آماری هم از تعداد بستری‌شدگان ناشی از ابتلا به کرونا در بیمارستان‌های نیرو‌های مسلح دارید؟

آخرین آمار رسمی بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌های نیروهای مسلح که شامل مردم عادی و سایر بیمه‌شدگان است، نشان از بستری بودن حدود ۳۳ هزار نفر (تا زمان تنظیم مصاحبه) دارد که از این تعداد طبیعتاً تعدادی که وضعیت جسمانی مناسبی ندارند در بخش مراقبت‌های ویژه بستری می‌شوند؛ اما به واسطه تلاش‌هایی که در این بیمارستان‌ها صورت می‌گیرد، تعداد بهبودیافتگان این بیماری به نسبت بخش کشوری از درصد خوبی برخوردار است.

دفاع‌پرس: بفرمایید که در خصوص پیشگیری از شیوع کرونا در مراکز نظامی چه تدابیری را اعمال می‌کنید؟

در اماکن نیرو‌های مسلح برای پیشگیری از ابتلای کارکنان به کرونا علاوه بر رعایت صد درصدی فاصله‌گذاری اجتماعی، همه ملزم به استفاده از ماسک هستند و این موضوعی است که تمامی کارکنان نیرو‌های مسلح در رعایت آن توجه کافی دارند.

همچنین به تمامی نیرو‌های مسلح ابلاغ شده که جلسات غیرضروری را تعطیل کنند و در مواردی هم که برگزار می‌شود، فاصله‌گذاری اجتماعی را باید رعایت کنتد.

از سوی دیگر، تعداد ظرفیت پذیرش مراکز آموزشی را به نصف کاهش دادیم تا فاصله بین تخت‌های سربازان در آسایشگاه‌ها و غذاخوری‌ها بیشتر شود و سربازانی هم که قصد ورود به پادگان‌ها را دارند، غربالگری می‌شوند و تقریباً مرخصی‌ها را در طول دوره آموزش تعطیل کردیم تا در مرخصی، سربازان به کرونا مبتلا نشوند؛ لذا با توجه به مجموع تمهیداتی که در این‌خصوص اتخاذ شده، تعداد مبتلایان به کرونا در نیرو‌های مسلح کمتر از سایر مراکز کشوری است.

دفاع‌پرس: سازمان پدافند غیر عامل عنوان کرده که دو سال قبل از ورود ویروس کرونا به کشور رزمایش مقابله با این ویروس را برگزار کرده بود؛ حال با لحاظ کردن این موضوع، این سوال پیش می‌آید که چرا برای جلوگیری از شیوع این ویروس اقدام مؤثری صورت نگرفته است؟

یکی از تهدیداتی که بشر از دیرباز با آن مواجه بوده تهدیدات زیستی است و این هم موضوع جدیدی نیست؛ زیرا از قرن‌ها پیش، عوامل بیولوژیک در جنگ‌ها به‌عنوان سلاح استفاده می‌شد و بر این اساس، موضوع مورد اشاره همواره مورد توجه ارتش‌های جهان قرار داشته است.

بدین ترتیب تشکیل قرارگاه پدافند زیستی در سازمان پدافند غیرعامل به همین دلیل بوده است؛ به عبارت دیگر، چون احتمال حمله بیولوژیک هنوز وجود دارد، این قرارگاه تشکیل شده تا در مواقع لزوم بتواند با تهدیدات بیولوژیک مقابله کند.

پس رزمایش مورد اشاره هم در همین راستا بوده، اما در آغاز فراگیری کرونا کسی در دنیا نمی‌دانست که چنین ویروسی شیوع یافته است و بعد هم که متوجه شدند، وزارت بهداشت اعلام کرد که هنوز در کشورمان افراد مبتلا به این ویروس شناسایی نشده‌اند؛ لذا اولین نفراتی که با تست پی سی آر مثبت شناسایی شدند، اوایل اسفند ۱۳۹۸ بود.

بنابر این، منافاتی بین برگزاری رزمایش مقابله با کرونا توسط سازمان پدافند غیرعامل و شناسایی اولین نفرات مبتلا به کرونا در کشورمان وجود ندارد.

دفاع‌پرس: گفته شده که پیک اول کرونا از چین و پیک دوم از اروپا وارد کشورمان شد؛ شما این موضوع را تأیید می‌کنید؟

آنچه عنوان شده به این‌صورت نبوده است؛ زیرا عنوان شده نوع ویروسی که ابتدا در کشور بوده و به احتمال زیاد منشأ آن چین بوده، بیماری‌زایی و قدرت سرایت کمتری نسبت به آنچه که امروز می‌بینیم، داشته است؛ به عبارت دیگر، بیماری‌ای که امروز شیوع یافته، قدرت بیماری‌زایی و سرایت آن تشدید شده است؛ لذا به نظر می‌رسد از نوع ویروسی است که در اروپا دچار جهش شده و با تردد‌هایی که صورت گرفته به کشورمان آمده است.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها