دفاع‌‌پرس بررسی کرد؛

تضعیف حاکمیت ملی عراق در سایه حضور نیرو‌های آمریکایی/ ترور سردار سلیمانی خروج آمریکایی‌ها از عراق را به مطالبه تبدیل کرد

حضور نیرو‌های آمریکایی در عراق حاکمیت ملی این کشور را تضعیف کرده است، اما با اقدامات ترامپ در پنتاگون که بی‌ربط با کاهش یا خروج نظامیان آمریکایی در منطقه نیست، باید منتظر خبرهایی در این باره باشیم.
کد خبر: ۴۲۶۹۲۳
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۳:۳۰ - 18November 2020

حاکمیت ملی عراق در سایه حضور نیرو‌های آمریکایی تضعیف شده استگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: پس از ترور شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهانشان در فرودگاه بغداد، خروج نظامیان آمریکایی از عراق به یک مطالبه عمومی در این کشور تبدیل شد.

تنها دو روز پس از این جنایت فجیع که توسط تروریست‌های آمریکایی‌ها انجام شد، نشست پارلمان عراق به‌صورت فوق‌العاده برگزار و نمایندگان به طرح خروج نظامیان آمریکایی رأی مثبت دادند؛ پس از این اقدام پارلمان، دولت عراق ملزم به پایان دادن حضور نظامیان بیگانه در این کشور شد.

نکته مهم در این ماجرا این بود که انتخاب نخست‌وزیر جدید عراق و تصویب قانون اخراج اشغالگران آمریکایی تقریبا همزمان شد، فلذا اخراج اشغالگران از عراق تبدیل به یک خواسته مهم از نخست‌وزیر جدید عراق شد، زیرا نخست‌وزیر طبق قانون اساسی مجری قوانین است.

حتی در زمان تشکیل کابینه مصطفی الکاظمی، نمایندگان پارلمان با وی توافق کردند که بند مربوط به اخراج نظامیان خارجی از خاک عراق در برنامه دولت وی وجود داشته باشد.

اکنون پس از گذشت چندین ماه از این ماجرا و با اینکه آمریکایی‌ها پایگاه‌های نظامی خود در عراق را کاهش دادند، نمایندگان پارلمان عراق اعلام کردند که دولت این کشور باید هرچه سریعتر مصوبه اخراج نظامیان آمریکایی از عراق را به‌صورت کامل اجرایی کند.

«محمد کریم البلداوی» نماینده فراکسیون پارلمان صادقون با بیان اینکه مصوبه اخراج نظامیان آمریکایی از خون شهدایی که در مسیر مبارزه با تروریسم و محافظت از امنیت عراق جان خود را فدا کردند، پاسداری می‌کند، تصریح کرد که این مصوبه‌ای طایفه‌ای یا قومی نیست بلکه در راستای محافظت از حاکمیت ملی عراق تصویب شده است.

همچنین «کاطع الرکابی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق با تاکید بر اخراج تمامی نظامیان آمریکایی، گفت که مسئولیت باقی ماندن نظامیان خارجی در عراق متوجه دولت این کشور است.

«فاضل جابر» نماینده ائتلاف الفتح عراق نیز با اشاره به اینکه باید به حضور نظامیان تروریست آمریکایی در خاک این کشور پایان داده شود، تاکید کرد که حاکمیت ملی عراق در سایه حضور نیرو‌های آمریکایی و به رسمیت نشناختن تصمیم ملت، از دست رفته است.

از آن سو دو مقام آمریکایی به سی‌ان‌ان اعلام کردن که فرماندهان آمریکایی پیش‌بینی می‌کنند که دونالد ترامپ از همین هفته یک فرمان رسمی برای تسریع خروج نظامیان آمریکا از عراق و افغانستان صادر خواهد کرد.

متن قانون تصویب‌شده در نشست فوق‌العاده پارلمان عراق به این شرح است:

«مجلس نمایندگان در بیست و هشتمین نشست خود در مورخه ۵ ژانویه ۲۰۲۰ از فصل نخست قانونگذاری در دومین سال/ دوره چهارم پارلمانی و با استناد به احکام مواد (۵۹/ دوم) و (۱) و (۱۰۹) قانون اساسی و با استناد به وظیفه ملی و نظارتی مجلس نمایندگان به‌عنوان نمایندگان ملت عراق و تمایل به حفظ امنیت و حاکمیت عراق بر اراضی و مردم و بر اساس اختیاراتی که براساس قانون اساسی به آن محول شده، تصمیمات زیر را اتخاذ می‌کند.

۱- ملزم شدن دولت عراق به فسخ درخواست کمک از ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش به‌سرکردگی آمریکا

۲- دولت عراق باید برای پایان دادن به حضور نیرو‌های خارجی در این کشور و جلوگیری از استفاده آن‌ها از حریم هوایی، زمینی و دریایی عراق به هر دلیلی اقدام کند.

۳- دولت عراق باید از طریق وزیر خارجه فوراً از ایالات متحده آمریکا به‌دلیل تجاوزات و نقض خطرناک امنیت و حاکمیت عراق به سازمان ملل و شورای امنیت شکایت کند.

۴- دولت عراق باید تحقیقات را در بالاترین سطوح برای شناخت ابهامات حمله هوایی آمریکا و مطلع کردن مجلس نمایندگان از نتایج آن طی هفت روز از تاریخ این قانون قرار دهد.

۵- این مصوبه از زمان تصویب آن لازم الاجراست.

در پایان باید گفت که در سایه حضور نیرو‌های آمریکایی در عراق، حاکمیت ملی این کشور تضعیف شده است، اما با توجه به اقدامات ترامپ در پنتاگون که بی ربط با کاهش یا خروج نظامیان آمریکایی در منطقه نیست و همچنین تاکید نمایندگان پارلمان عراق بر اخراج اشغالگران آمریکایی از کشورشان که جزو وعده‌های مصطفی الکاظمی نیز بود، باید با نزدیک شدن خروج ترامپ از کاخ سفید، منتظر کاهش حداکثری و رفته رفته خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق نیز باشیم.»

انتهای پیام/ ۴۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار